خبرگزاری کار ایران

وزیر کار

درخواست وزیر کار از معاون اول رییس‌جمهور برای معلولان/ کمک هزینه خرید جهیزیه برای افراد معلول به ۱۰ میلیون رسید

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۳۳۳

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از معاون اول رییس‌جمهور درخواست کرد تا هیچ آیین‌نامه‌ای بدون حضور نمایندگان جامعه معلولان در هیچ دستگاه و سازمان دولتی تصویب نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری که در آستانه روز جهانی افراد ناشنوا در سازمان بهزیستی برگزار شد با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های ناشنوایان در کشور گفت: برخی از مشکلات ریشه‌ای و پایه‌ای است و حل آن در گروی مشکلات اقتصادی کشور است و ما باید منابع آن را تامین کنیم.

وی ادامه داد: اگر هزینه‌‌های زندگی در عرصه‌های گوناگون تغییر می‌کند برهمه افراد جامعه از جمله ناشنوایان نیز تاثیر می‌گذارد البته دوستان ما تلاش کرده‌اند تا با اقداماتی این مشکلات را کاهش دهند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ناشنوایی یک محدودیت و یک معلولیت پنهان است، گفت: مردم در مواجه با افراد ناشنوا نمی‌توانند این مشکل را تشخیص داده و بدون در نظر گرفتن این محدودیت با افراد ناشنوا برخورد می‌کنند. البته افراد ناشنوا از توانایی‌های خاص در دیگر حواس برخوردار هستند.

شریعتمداری با اشاره مشکلات جامعه ناشنوایان گفت: مهمترین خواست ما این است که رییس‌جمهور یا معاون اول رییس‌جمهور در آیین‌نامه‌ای به همه نهادها درباره جامعه معلولان به ویژه ناشنوایان تاکید کند که هیچ تصمیمی بدون حضور نمایندگان آنها تصویب نشود. ما در وزارت رفاه برنامه‌مان این است که اگر آیین‌نامه‌ای بدون حضور نمایندگان معلولان تصویب شود قابلیت اجرایی نداشته باشد.

وی ادامه داد: ما تقاضا داریم با بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رییس جمهور این خواسته به حق معلولان و ناشنوایان محقق شود و هیچ دستورالعملی صادر نشود تا نظر نمایندگان قانونی افراد دارای معلولیت به ویژه ناشنوایان شنیده شود. ما برای شنیدن حرف جامعه معلولان گوش شنوا داریم و در تمام این ایام این موضوع را ثابت کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه ۹۹ هزار نفر از خانواده ناشنوایان مشمول دریافت مستمری هستند، خاطرنشان کرد: هرچند این مستمری‌ها کافی نیست، اما روند افزایش مستمری‌ها قابل ملاحظه‌ بوده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ناشنوایان مشکلات متعددی داشتند، تصریح کرد: این مشکلات شامل مشکلات کار، درس، ترجمه صدا و سیما، بیمه، وام، نیازمندی‌هایی مانند سمعک و... است. امیدواریم صدا و سیما و دانشگاه‌های تربیت کننده مترجم زبان اشاره بتوانند به یک مفهوم برسند که امروز این مشکل حل خواهد شد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشگاه صدا و سیما بتواند خدمات بیشتری را ارائه کند، امروز مستقیم در این جلسه مشکل زبان اشاره را با رئیس رسانه ملی در میان گذاشتیم تا کمیته‌ای مشترک بین وزارت رفاه، بهزیستی، جامعه ناشنوایان و صدا و سیما برای استفاده حداکثری از پتانسیل برنامه‌های صدا و سیما تشکیل شود و حل مشکل ترجمه و استاندار کردن زبان اشاره برای ناشنوایان در صدا و سیما در دستور کار قرار گرفت تا با همکاری انجمن‌ها این مشکل حل شود این تفاهم نامه اتفاق خوبی بود و همکاری با صدا سیما را در این کمیته در نظر گرفته و مشکلات را حل خواهد کرد.

وی یادآور شد:  استاندارد کردن مترجم ناشنوایان و زیرنویس کردن برنامه‌ها کارهایی است که می‌توان در کوتاه مدت به آن پرداخت، مسئله‌ دیگر که باید به صورت ریشه‌ای به آن نگاه کرد ایجاد شرایط مشاوره ژنتیک رایگان برای افراد است در گذشته توانستیم ۲ هزار نفر را شناسایی کنیم تا در ماه‌های اول زندگی به آنها کمک کنیم و مشکل شنوایی را برای آنها حل کنیم امیدواریم برای سال ۹۹ همینطور پیش رویم و موتور رشد ناشنوایی را خاموش کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: همچنین ۹۳ درصد موالید زنده را پوشش دادیم و باید به ۱۰۰ درصد برسد نباید اجازه دهیم این زمان طلایی از دست برود. برخی از خدمات درمانی و توانبخشی را باید در پوشش بیمه قرار دهیم، با بیمه سلامت مذاکراتی انجام شده است و گفتار درمانی در دستور کار قرار گرفته است امیدواریم با تامین منابع این اقدام تحت پوشش بیمه قرار گیرد این وعده را می‌دهیم که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز قرار گیرد و هماهنگی‌ها باید با شورای عالی بیمه انجام شود تا تامین اجتماعی نیز آن را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۳ درصد معافیت حق بیمه کارفرمایان نیز در دستور کار است و در سال ۹۸، برای ۱۸ میلیون نفر از معلولان انجام شده است امیدواریم بتوانیم بخش بیشتری از جامعه معلولان را پوشش دهیم. با معاونت روابط کار وزارت کار مذاکره خواهیم کرد تا برای آگاهی بخشی بیشتر به جامعه کارفرمایی کشور برای رعایت این حق بیمه ۲۳ درصدی اقداماتی را انجام دهند.

شریعتمداری با اشاره به کمک هزینه خرید جهیزیه گفت: کمک هزینه خرید جهیزیه برای معلولان از ۱ میلیون به ۱۰ میلیون رسیده است هرچند این رقم کافی نیست امیدواریم بتوانیم با کمک خیرین این رقم را افزایش دهیم. امروز هر کارفرما تا سقف ۴۰ نفر از معلولان را جذب کند می‌تواند از تسهیلات ۲ میلیارد تومانی بهره مند شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: به معاونت رفاه و سازمان تامین اجتماعی دستور می‌دهیم به مشکلات بیمه و بازنشستگی کارگران ناشنوا رسیدگی کنند ما هرکاری که بتوانیم برای رفع مشکل آنها انجام خواهیم داد. بازنشستگی زودهنگام برای ناشنوایان را توصیه نمی‌کنم تا زمانی که می‌توانند باید کار کنند چراکه کار نشاط آور است.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: در هر مرکزی یک مترجم آشنا به زبان اشاره باید باشد این خواسته به حقی است. در سال ۹۹ کلاس های آموزشی لازم برای افراد علاقمند به زبان اشاره که در ادارات بهزیستی مشغول هستند باید ارائه شود تا با زبان اشاره آشنا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز