خبرگزاری کار ایران

اعلام شرایط تحصیل رایگان افراد دارای معلولیت در دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۵۵۲

رییس سازمان بهزیستی کشور توضیحاتی را درباره تحصیل رایگان افراد دارای معلولیت ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا وحید قبادی‌دانا رییس سازمان بهزیستی کشور درباره تحصیل رایگان افراد دارای معلولیت گفت: طبق ماده ۹ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت موضوع آموزش عالی رایگان افراد دارای معلولیت نیازمند و آیین‌نامه‌ اجرایی آن افرادی که براساس آزمون وسع مبتنی بر سامانه بانک اطلاعات رفاه ایرانیان در ۷ دهک اول قرار دارند و دارای معلولیت متوسط شدید و خیلی شدید هستند می‌توانند از تسهیلات مربوط به معافیت از پرداخت شهریه برای یکبار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز آموزش رایگان استفاده کنند.

وی ادامه داد: براین اساس واحدهای آموزش عالی موظف هستند نسبت به ثبت‌نام، انجام امتحانات و صدور مدرک افراد پذیرفته شده در موضوع این ماده قانونی بدون دریافت شهریه از فرد مشمول اقدام کنند.

رییس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی موظف است بعد از ثبت‌نام نسبت به تسویه‌حساب افرادنیازمند واجد شرایط دارای معلولیت با شرایط فوق‌الذکر با واحدهای آموزش عالی اقدام کند. همچنین سازمان سنجش آموزش کشور نیز موظف است فهرست افراد دارای معلولیت پذیرفته شده در واحدهای آموزش عالی را در هر سال تحصیلی به سازمان بهزیستی کشور اعلام کند.

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: براین اساس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در نیم سال اول سازمان بهزیستی بدهی را که به دانشگاه آزاد اسلامی به مبلغ ۱۸ میلیارد تومان پرداخت کرده و برای نیم سال تحصیلی دوم ۹۸-۹۷ و همچنین سال اول ۹۹-۹۸ نیز مبلغ ۳۰ میلیارد تومان را هفته گذشته به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واریز کرده است همچنین ما از دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کرده‌ایم که برای سال تحصیلی جدید یعنی نیم سال اول ۱۴۰۰-۹۹ دسترسی الکترونیکی به سازمان بهزیستی داده تا هزینه شهریه دانشجویان واجد شرایط مشمول را به حساب دانشگاه آزاد واریز کند و امیدواریم طی دو هفته آینده این کار محقق شود.

وی ادامه داد: همچنین برای فرزندان دارای سرپرست غیرموثر که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند اعم از فرزندانی که در شبه خانواده‌ها حضور دارند یا امدادبگیر هستند و کسانی که به زندگی مستقل انتقال پیدا کرده‌اند و سن پذیرش آنها در سازمان بهزیستی کمتر از ۱۶ سال بوده است این امکان وجود دارد که شهریه این افراد در دانشگاه غیردولتی به طور کامل پرداخت شود.

رییس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: اما سایر افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هسند دانشجویانی که نیازمند هستند و دهک درآمدی آنها بین ۱ تا ۷ است و در دو گروه زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و همچنین دانشجویانی که سرپرست خانواده آنها دارای معلولیت شدید یا خیلی شدید هستند و در دهک درآمدی ۱ تا ۷ قرار دارند و نیازمند هستند تا سقف اعتبار مصوب و در صورت تامین اعتبار می‌توانند بخشی از هزینه تحصیلی‌شان را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. همچنین دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که نیازمند هستند و در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند و در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند به عنوان کمک هزینه تشویقی تحصیل در هر ترم برحسب مقطع تحصیلی‌شان از کاردانی تا دکتری مبلغ ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان را هر ترم دریافت می‌کنند که در سال تحصیلی گذشته ۹۹-۹۹ در دو ترم این مبلغ روی حساب بانکی ۲۹۰۰ نفر از این افراد با شرایطی که ذکر شد شارژ شده‌است.

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: امیدواریم که دانشگاه‌هایی که دانشجویان ما در آنها تحصیل می‌کنند و همچنین تمامی دانشگاه‌ها شرایطی را ایجاد کنند که به لحاظ مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری شرایط مناسبی را برای تحصیل افراد دارای معلولیت ایجاد کنند و شرایطی ایجاد شود که این افراد بتوانند به صورت مستقل مانند همه دانشجویان در فضای دانشگاه حضور پیدا کرده و به تحصیل ادامه دهند جا دارد که از دانشگاه‌‌های مختلف از جمله دانشگاه آزاد که طی تفاهم‌نامه با آن ۲۵ درصد تخفیف شهریه برای دانشجویان تحت پوشش لحاظ کرد تشکر و قددرانی کنیم و تقاضا کنیم همه مسئولان در دانشگاه‌ها شأن و منزلت اجتماعی افراد دارای معلولیت را لحاظ کنند. دانشجویان دارای معلولیت و تحت پوشش سازمان بهزیستی افرادی هستند که در شرایط سخت با تکیه بر خداوند متعال و با پشتکار و سعی مضاعف توانسته‌اند به این مرتبه دست پیدا کنند و شایسته است قدر آن‌ها را بیش از پیش بدانیم و قدر و منزلت آنها را مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز