خبرگزاری کار ایران

نخستین کنگره ملی شکوه ایثار برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۷۴۲

نخستین کنگره ملی شکوه ایثار، ویژه تجلیل از مادران، همسران، فرزندان دختر شهدا و همسران جانبازان و آزادگان، با حضور معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون رییس جمهور در امور زنان، صبح روز شنبه ۵ مهرماه در مرکز فرهنگی سیدالشهدا(ع) و به‌صورت ویدیوکنفرانس در استان‌های سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از «ایثار، سعید اوحدی در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر عنوان کرد: در  تقارن ۴۰ سالگی بزرگداشت هفته دفاع مقدس با ایام ماه صفر و اربعین سیدالشهدا (ع) فرصت خوبی است که شاهد برنامه‌های متنوعی در سراسر کشور باشیم و نگاه دیگری به تاریخ دفاع مقدس و این ۴۰ سالی که بر ملت ما گذشت، داشته باشیم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تأکید بر اهمیت بزرگداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: بزرگداشت چهلمین سال دفاع مقدس، درواقع بزرگداشت ۴۰ سال خاطرات شهدای عزیز، ۴۰ سال صبوری خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و ۴۰ سال عبور از بحران‌ها بوده است.

وی ادامه داد: بزرگداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، در واقع بزرگداشت ایستادگی با عزت ملت ایران در مقابل ۴۰ سال توطئه‌ دشمنان اسلام، استکبار جهانی و صهیونیست‌ها است که با خیال باطل دست به هر کاری زدند که ملت استوار ما را مجبور به تسلیم کنند و نتوانستند.

اوحدی با بیان اینکه برای چهلمین سال بزرگداشت هفته دفاع مقدس، ۴۰ عنوان برنامه با ۴۰۰۰ اجرا در کل کشور برنامه‌ریزی شده است، عنوان کرد: جای خالی یک ویژه برنامه برای بزرگداشت مقام مادران، همسران، فرزندان دختر شهدا و همسران جانبازان و آزادگان از ۴۰ برنامه محوری احساس می‌شد، که برای نخستین بار همایش ملی شکوه ایثار برگزار شد. البته جا دارد برای شهیدان و جانبازان زن کشور هم که انصافاً کار عجیب و بزرگی کردند، برنامه ویژه‌ای برگزار شود و با نگاه عمیق‌تری به جایگاه زن بعد از انقلاب اسلامی نظر شود.

معاون رییس جمهور ضمن اشاره به نقش استراتژیک زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و پس از آن، عنوان کرد: زنان ما در این ۴۰ سال به زنان بزرگ در تاریخ اسلام تأسی کردند و همان طور که در صدر اسلام، حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) هر کدام به‌نوعی به کمک و پاسداشت دین بر خواستند، امروز هم زنان کشور ما در دفاع از ارزش‌ها، در طول این ۴۰ سال کاری کردند که در طول تاریخ بی‌سابقه است.

اوحدی در ادامه با اشاره به نگاه بزرگ مادران شهدایی که بیش از یک فرزند شهید دارند و از تقدیم فرزندان دیگر خود ابایی ندارند، گفت: اگر امروز در نخستین کنگره ملی شکوه ایثار، در بزرگداشت مادران، همسران و فرزندان دختر شهدا و همسران جانبازان و آزادگان حضور داریم، می‌خواهیم سر تواضع در مقابل این عزیزان فرود آوریم.

سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز ضمن، گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز در اربعین دفاع مقدس، بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در جمع خانواده‌های شهدا در مهرماه سال ۷۷، درباره مجاهدت شهدا و خانواده‌های بزرگوار شهدا را قرائت و ابراز امیدواری کرد با برگزاری برنامه‌هایی مانند کنگره ملی شکوه ایثار حداقل تجلیلی از جامعه ایثارگری و در جهت تداوم راه شهدا انجام شود.

 معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده هم با بیان اینکه شهدا آثاری از خود بر جای گذاشتند که پس از ۴۲ سال باعث سربلندی نظام جمهوری اسلامی است، افزود: امروز کشور ما به پشتوانه خون شهدا و ایثارگران در برابر دشمنی‌ها ایستاده است و این استحکام معنوی به برکت این عزیزان است.

وی افزود: معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده بر اساس تأکید دکتر روحانی بر اهمیت توجه به ایثارگران عزیز برنامه‌های متعددی را در همکاری با دستگاه‌های دیگر از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران دنبال می‌کند. شخصاً مهم‌ترین این برنامه‌ها را طرح سپاس می‌دانم که طی آن توفیق دیدار با مادران معظم شهدا نصیب ما شده است و این دیدار و تکریم در دیدارهای استانی به‌صورت مستمر انجام شده است. در دوران کرونا نیز این ارتباط از طریق تماس‌های تلفنی انجام می‌شود و امیدواریم مجدداً شرایط به‌نوعی بهبود پیدا کند تا این دیدارهای رو در رو انجام شود، زیرا این دیدارها بیش از هر چیزی برای خود ما الهام‌بخش، عامل انرژی و روحیه است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به ایثارگری زنان گفت: کشور ما دارای حدود ۷ هزار زن شهید و بیش از ۲ هزار زن جانباز است، یکی از برنامه‌های ما برگزاری کنگره و بزرگداشتی برای این عزیزان خواهد بود تا ایثارگری خود بانوان یادآوری شود. زنان در تمام صحنه‌های دفاع مقدس علاوه بر ایفای نقش مهم مادری و همسری، در کنار مردان حضور داشتند و از جان و سلامتی خود گذشتند.

ابتکار ادامه داد: موضوع تجربه زیسته این عزیزان مسئله مهمی است و بخشی از تجربیات زیسته بانوان ایثارگران و مادران و همسران شهدا گردآوری شده است. یکی از آفت‌های روزگار ما به خصوص در زمینه تاریخ دفاع مقدس تحریف تاریخ است و جمع‌آوری این تجربیات از زبان خود آن‌ها موضوع بسیار مهمی است.

وی بر لزوم گفت‌وگوی بین نسلی تأکید کرد و گفت: امروز باید مسائل مختلف را با زبان نسل‌های جدید و جوان به آن‌ها انتقال داد تا نسل‌های جدید و آینده با ارزش‌های انقلاب آشنا باشند و بدانند بر چه مسیری پا می‌گذارند. باید از زاویه دید نسل‌های جدید به آن‌ها پرداخت و موضوع شهادت احیاگر زندگی و آزادی در بین جوانان باشد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه به بیان بخشی از مسائل و درخواست‌های مربوط به همسران و مادران معظم شهدا پرداخت.

در پایان این مراسم از مریم کارگرعزیزی مادر، خواهر، فرزند و همسر شهید از استان خراسان رضوی، فاطمه شاهوردی مادر شهیدان حسین و علی معماری، نازی ساکی، مادر شهیدان ابوالقاسم، محمدنبی و محمود باقری، نصرت مظفری‌نیا، مادر شهید بهنام محمدی، زرین تاج شجاعی، مادر شهیدان یدالله و ایوب اسماعیلی ابهری، مادر شهیدان سید محمد و علی میرکمال، همسر شهید محمد انصاریان، دختر شهید قدمعلی خسروی قوشخانه، همسر جانباز سلیم عتبایی و همسر آزاده سرافراز احمد سیفی تجلیل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز