خبرگزاری کار ایران

تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر از فردا/توزیع در داروخانه ها از دو هفته دیگر

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۲۴۸

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دو میلیون و پانصد هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت‌های بهداشت سراسر کشور شده است گفت: تزریق رایگان واکسن از فردا برای گروه‌های حساس آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار دوز در اختیار همکارانمان قرار دادیم. امسال این میزان را به ده برابر افزایش دادیم و قرار است ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز در اختیار همکارانمان در معاونت بهداشت قرار بگیرد طبق پروتکلی که تعریف شده است گروه هایی که در اولویت تزریق واکسن هستند می توانند به صورت رایگان این واکسن را دریافت کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک و نیم میلیون دوز وارد کشور شده و توزیع آن صورت گرفته است و از فردا تزریق انجام می شود و گروه های تعریف شده می توانند به مرور مراجعه کرده و تزریق برای آنها انجام شود. 

رییس سازمان غذا و دارو درباره گروه هایی که باید از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند، گفت: واکسن آنفلوآنزا هر سال برای همان سال ساخته می شود و مدت انقضای آن کمتر از یکسال است و باید در همان سال مصرف شود. این واکسن باید برای گروه‌های حساس از جمله زنان باردار، بیماران مزمن و صعب‌العلاج و کادر درمان تزریق واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان صورت خواهد گرفت همچنین برای بخشی از افراد بالای ۶۵ سال در این مرحله تزریق می شود.

شانه ساز خاطرنشان کرد: در روزهای آتی و در فاز بعدی با توزیع واکسن در داروخانه‌ها تعداد عمده ای از افراد بالای ۶۵ سال، و کودکان بین شش ماه تا پنج سال می‌توانند واکسن دریافت کنند و هر عضو خانواده می‌تواند با مراجعه به داروخانه و با کارت ملی اعضای خانواده ۳ واکسن دریافت کند.

وی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می شود، ادامه داد: در گام اول ۲.۵ میلیون دوز واکسن به خانه‌های بهداشت تحویل داده شده که تزریق آن رایگان است. این گروه ها از گذشته شناسایی شده است و در سامانه سیب مشخصات آنها درج شده است. از هفته گذشته نیز توزیع واکسن به مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت در اقصی نقاط کشور شروع شده است و از فردا نیز همانطور که گفتم تزریق انجام می شود. 

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یک الی دو هفته آینده واکسن آنفلوآنزا برای توزیع در داروخانه ها وارد می شود، گفت: این اقلام به دلیل اینکه تاریخ انقضای کوتاهی دارد و نمی تواند به مدت زیادی در داروخانه نگه داشته شوند و باید به داروخانه ها اعتماد کرد و با توجه به سامانه های درنظر گرفته شده امکان تخلف نیز وجود ندارد و نظارت دقیق انجام می شود. 

شانه ساز برای جلوگیری از قاچاق واکسن خاطرنشان کرد:سامانه تیتک و شناسای یکتای نصب شده روی واکسن کاملا مشخص می‌کند که واکسن از کدام مرحله توزیع به بازار آزاد وارد شده است و این امکان وجود دارد که در کنار اینکه مردم بتواند در سریعترین زمان به واکسن مورد نیاز دسترسی داشته باشد زمینه خروج غیرقانونی واکسن گرفته خواهد شد معتقدم می توانیم این تجربه را برای بسیاری دیگر از داروها نیز تعمیم دهیم امیدواریم این موضوع فتح بابی باشد که دیگر خروج غیرقانونی دارو از کشور را به صورت هوشمند مدیریت کنیم. 

وی ادامه داد: برنامهریزی برای واردات ۱۵ تا ۱۶ میلیون واکسن انجام شده است و به نظر می‌رسد این تعداد واکسن برای نیاز کشور کافی باشد به دلیل اینکه طی ماه‌های گذشته مردم یاد گرفته‌اند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند لذا پیش بینی می‌شود شیوع آنفلوآنزا کم باشد.

وی گفت: واکسنی که با ارز نیمایی تهیه شده با قیمت ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان به دست نیازمندان خواهد رسید البته اولویت تزریق با افرادی است که در گروه خطر قرار دارند.

وی با اشاره به تولید واکن آنفلوآنزا در کشور گفت: شرکت تولید کننده تلاش کرد آزمایشات بالینی را در تابستان انجام دهد اما موفق به انجام این کار نشد و امیدواریم به زودی این واکسن نیز به بازار عرضه شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره میزان تزریق این واکسن گفت: هر فرد باید یک دوز از این واکسن را تزریق کند و این واکسن تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در آینده اقدامات موثرتری در زمینه رصد داروها انجام می‌شود گفت: وقتی بیمار شناسایی شود و داروی مورد نیاز بیمار شناسایی شود توزیع دارو در نزدیکترین داروخانه انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست بیمار از اقصی نقاط استان‌ها برای دریافت دارو به داروخانه خاصی مراجعه کنند با این برنامه از نظر اقتصادی به بهره‌وری بیشتری خواهیم رسید و در وقت بیمار نیز صرفه‌جویی می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز