خبرگزاری کار ایران

آلزایمر باعث اختلالات حرکتی هم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۸۴۷

مشاور بهداشت در امور توانبخشی وزارت بهداشت گفت: در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور، بیش از ۵۰۰ هزار نفر شامل اختلال حافظه خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد تقی جغتایی مشاور بهداشت در امور توانبخشی به مناسبت روز جهانی آلزایمر در نشست خبری روز سه شنبه، گفت: با تغییر سبک زندگی، بیماری‌های مربوط به اختلالات حافظه روزبروز در دنیا و همچنین در کشور ما بیشتر شده است و بخش عمده‌ی این اختلال‌ها وابسته به سن است، چون طبق مطالعات جهانی هم افراد زیر ۶۵ سال حدود ۳ درصد به یک نوع اختلال حافظه دچار می‌شوند.

در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور، بیش از ۵۰۰ هزار نفر شامل اختلال هستند

وی ادامه داد: این افراد با اختلال حافظه که بین ۶۵ تا ۷۴ سال هستند، ۱۶ درصد و افراد بین ۷۵ تا ۸۴ سال ۴۵ درصد و افراد بالای ۸۵ سال ۳۶ درصد به این اختلال‌های حافظه دچار می‌شوند، پس باتوجه به این آمار نتیجه گرفته می‌شود که اختلال حافظه یا دمانس به سن مربوط است، طبق مطالعات جهانی در دنیا بین ۸ تا ۱۰ درصد جمعیت، بالای ۶۰ سال دچار نوعی اختلال حافظه هستند، همین آمار را در کشور خودمان، در جمعیت بالای ۶۰ سال، بیش از ۵۰۰ هزار نفر شامل این اختلال خواهند شد و باید برای این موضوع برنامه‌هایی را داشته باشیم.

جغتایی افزود: ما در وزارت بهداشت برنامه ملی دمانس را خواهیم داشت که در حال تدوین آن هستیم تا به مراحل نهایی برسد و طبق این برنامه قرار است به صورت پایلوت در سطح کشور آغاز شود و علاوه بر خدمات پیشگیری، برای افرادی که در معرض این اختلال هستند، غربالگری می‌شوند و بعد از غربالگری، برای این افراد درمان را به تدریج در سطح کشور انجام خواهیم داد.

۹۵ درصد خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه است

مشاور وزیر بهداشت در ادامه گفت: در گذشته تعرفه‌ی خدماتی برای برخی خدمات توانبخشی نداشتیم و در دو تا سه سال گذشته اغلب خدمات توان بخشی تعرفه پیدا کرد و همچنین از مهم‌ترین اقدام خدمات توان بخشی، فیزیوتراپی است که ۹۵ درصد خدمات آن تحت پوشش بیمه قرار دارد، در قانون حمایت از معلولان ابلاغ شده که ماده‌ی ۶ از فصل سه وزارت بهداشت را الزام کرده که پوشش بیمه‌ای خدمات توان بخشی پزشکی و معلولیت‌ها را انجام بدهد.

آلزایمر باعث اختلالات حرکتی هم می‌شود

وی ادامه داد: دارو درمانی در زمینه بیماری‌های آلزایمر خیلی مطرح نیست و معمولا این داروها کمکی است، عمده داروها در زمینه آلزایمر کمکی است. آلزایمر با پارکینسیون تفاوت دارد، آلزایمر مرحله نهایی اختلال حافظه است ‌که اختلال حافظه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد و لازم به ذکر است بیماری آلزایمر در مرحله‌ی شدید باعث اختلال حرکتی هم می‌شود.

محسن شتی (رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت) بیان کرد: در افراد مبتلا به دمانس و آلزایمر چون مشکلات شناختی وجود دارد و شاید وضعیت را درک نکنند، بیماری کووید ۱۹ در آنها دیرتر تشخیص داده می‌شود و همین باعث می‌شود تا وضعیت خطرناک‌تری نسبت به بقیه جامعه داشته باشند، پس اهمیت موضوع کرونا در افراد مبتلا به دمانس و آلزایمر بر این اساس است که مراقبت کنندگان خیلی بیشتر در رعایت پروتکل‌ها به آنها توجه کنند، بیش از ۶۰ درصد سالمندان در چند ماه اول شیوع کرونا در منزل بودند.

یک بیمار آلزایمری به دیگران هم آسیب می‌زند

شتی ادامه داد: بیماری‌ها عوارضی برای خود افراد دارد و از طرفی برخی عوارض برای اطرافیان و مراقبت کنندگان هم به وجود می‌آید، یک بیمار آلزایمری وقتی به مراحل پیشرفته وارد می‌شود، یک خانواده را از نظر روانی و فیزیکی و مالی درگیر خواهد کرد، اگر در نظام سلامت از این خانواده‌ها حمایت نکند بیمار و خانواده‌ی آن با هم دچار آسیب می‌شوند.

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت بیان کرد: در حال حاضر حدود ۸ میلیون سالمند در کشور داریم که این میزان در حال افزایش است و به نظر می‌رسد در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده، ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه ما سالمند خواهند شد و در حال حاضر سالمندان درصد بالایی از ضریب اشغال تخت بیمارستانی را تشکیل می‌دهند.

۵۰ میلیون نفر در جهان با آلزایمر زندگی می‌کنند

معصومه صالحی موسس و مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران در ادامه‌ این نشست، گفت: ایران سومین کشوری است که افزایش سن را تجربه می‌کند، در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان با آلزایمر زندگی می‌کنند و متاسفانه هر سه ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود.

وی ادامه داد: برآورد هزینه‌ سالانه انواع دمانس بیش از ۱.۱ تریلیون دلار است و در ایران تخمین زده شده که بیش از ۷۵۰ هزار نفر مبتلا به انواع دمانس هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز