خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

چالش‌های آموزش مجازی از زبانِ رتبه‌های برتر کنکور سراسری/ مساله اصلی "تهیه ابزار الکترونیکی" برای دانش‌آموزان است

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۴۴۹

رتبه یک کنکور سراسری در گروه آزمایشی زبان معتقد است؛ شاید برای خیلی از دانش‌آموزان تهیه ابزارهایی که بخواهند، از طریق آنها به کلاس مجازی وارد شوند، دشوار باشد واز همین رو مساله اصلی در آموزش غیرحضوری "تهیه ابزار الکترونیکی" برای آنهاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آموزش مجازی در مدارس با وجود همه کمبودها از اسفند ۹۸ آغاز شد و در اردیبهشت ۹۹ با راه‌اندازی اپلیکشین شاد به طور جدی شروع به فعالیت کرد، اگرچه ارائه آموزش مجازی از سوی مدارس دولتی با مدارس سمپاد و غیردولتی بسیار متفاوت بود، چرا که آموزش مجازی در مدارس دولتی در اپلیکیشن شاد که ایرادات فراوانی داشت، خلاصه شده بود، اما مدارس غیردولتی و سمپاد برای رسیدگی به دانش‌آموزان از پلت فرم‌های با کیفیت‌تری استفاده کردند.

 رتبه‌های یک کنکور سراسری امسال که اغلب از مدارس سمپاد و غیردولتی هستند، عموما از آموزش مجازی رضایت داشتند، زیرا مدارسی که آنها در آن تحصیل کرده‌اند، امکانات قابل قبولی از آموزش الکترونیکیداشته‌اند تا دانش‌آموزان فقدان آموزش حضوری را احساس نکنند، البته رتبه‌های یک کنکور سراسری امسال بر اینکه آموزش حضوری تاثیرپذیری بیشتری دارد با هم اتفاق نظر دارند و از سویی معتقدند؛ آموزش و پرورش باید برای ارتقای آموزش مجازی نبوغ بیشتری به خرج دهد.

آموزش مجازی در مدارس هنوز جای کار دارد

من از شیوه آموزش مجازی که مدرسه ما ارائه کرد، راضی بودم، اما به هر حال شرایط ما که در تهران هستیم با سایر استان‌ها متفاوت است.

«ابوالفضل حاجی محمد حسین کاشی» رتبه یک کنکور سراسری سال ۹۹ در گروه علوم ریاضی و فنی که در مدرسه علوی درس خوانده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رویکرد مدارس در مواجه با کرونا و آموزش مجازی گفت: مدرسه ما تلاش کرد تمهیدات زیادی برای آموزش مجازی داشته باشد.کلاس‌های ما بعد از شیوع کرونا آنلاین و یا به صورت فیلم برگزار ‌شد. من از شیوه آموزش مجازی که مدرسه ما ارائه کرد، راضی بودم، اما به هر حال شرایط ما که در تهران هستیم با سایر استان‌ها متفاوت است.

وی درباره سوالات کنکور سراسری ۹۹ در رشته ریاضی گفت: برخی دروس مانند شیمی و زبان فارسی همانطور که کارشناسان آموزشی نیز تاکید کرده‌اند به صورت غیرعادی دشوار و مابقی دروس معمولی بودند، برعکس کنکور سال ۹۸ که سوالات به نسبت امسال راحت‌تر بود.

رتبه یک کنکور سراسری ۹۹ در رشته ریاضی در واکنش به اینکه امسال دانشجویان جدیدالورود به صورت مجازی آموزش خواهند دید، گفت: به نظرم همه چیز بستگی به میزان کیفیت آموزش مجازی دارد، اما به هر حال یک سری اشکالاتی هم هست. فضای دانشگاه یک محیط فعال‌ به منظور تعامل استاد و دانشجو و تشکل‌های دانشجویی است،‌ از این رو اگر آموزش مجازی باشد، این تعامل کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه بنا دارد رشته برق یا کامیپوتر دانشگاه شریف را انتخاب کند، اظهار کرد: تا زمانی که شرایط اینگونه باشد، ترجیح ما این است که آموزش مجازی داشته باشیم، اما اگر اوضاع بهتر شود، قطعا آموزش حضوری بهتر است.

رتبه یک کنکور سراسری ۹۹ در رشته ریاضی گفت: آموزش مجازی قطعا آسیب‌های خودش را دارد، زیرا مدل حضوری کاملا متفاوت است و دانش‌آموزان بیشتر متوجه محتوای دروس در شیوه حضوری می‌شوند. البته ممکن است، در جاهایی آموزش‌های آنلاین دارای کیفیت بهتر هم باشد  و امکان سوال و جواب هم نیز فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما آموزش و پرورش توانسته به خوبی آموزش مجازی را مدیریت کند؟ گفت: اقدامات خوبی انجام شده ولی هنوز جای کار دارد.

آموزش‌های مجازی کیفیت مطلوب نداشت

از نظر من آموزش مجازی کفایت نمی‌کند، زیرا ارتباط معلم و دانش آموز خیلی مهم است.

«سیدامیر سیدشنوا» رتبه یک کنکور علوم تجربی در کنکور سراسری سال ۹۹ از استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: پیش از اینکه کرونا در کشور شیوع پیدا کند، درصد زیادی از دروس را گذرانده  و مباحث را به حد مطلوب رسانده بودیم.

وی درباره آموزش مجازی در دانشگاه‌ها گفت: من شنیده‌ام که آموزش در ترم جدید،‌ به صورت مجازی است و قطعا اگر مجازی باشد بهتر است، زیرا در ترم‌های اول درس خاصی وجود ندارد و بیشتر دروس علوم پایه هستند. البته می‌توان دروس  عملی را به ترم‎های بعدی موکول کرد و بیشتر برای رفع این مشکل، دروس تئوری را به صورت مجازی آموزش داد.

سیدشنوا گفت: از نظر من آموزش مجازی کفایت نمی‌کند، زیرا ارتباط معلم و دانش آموز خیلی مهم است. در ضمن در استان اردبیل اینترنت مشکل دارد، از این رو آموزش مجازی را دچار اختلال می‌کند و در این استان آموزش‌های مجازی کیفیت مطلوبی نداشته است.

رتبه یک کنکور علوم تجربی در کنکور سراسری سال ۹۹ گفت: من قصد دارم که رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب کنم.

ضرورت در نظر گرفتن تسهیلات برای آموزش‌های عملی

رشته هنر دروس عملی زیادی دارد و اینکه این دروس چطور در بستر مجازی ارائه شود، جای سوال است. امیدوارم تسهیلاتی برای دروس عملی در نظر گرفته شود.

«روژینا آزادی» رتبه یک کنکور سراسری سال۹۹ در رشته هنر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آموزش مجازی در مدارس گفت: من در هنرستان تحصیل کردم و از زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، آموزش‌های ما نیز به صورت مجازی شد. البته من کلاس کنکور هم می‌رفتم و هم زمان از شبکه شاد نیز استفاده می‌کردم.

وی افزود: من در مدرسه غیرانتفاعی تحصیل کردم و دائما آموزش‌های آنلاین و در آزمون‌های مجازی شرکت می‌کردم. من به شخصه خودخوان بودم و خیلی به کلاس درس وابسته نبودم و سعی کردم روی کتاب‌هایم تمرکز کنم و به همین خاطر با شاد مشکلی پیدا نکردم.

رتبه یک کنکور ۹۹ در گروه هنر درباره آموزش آنلاین در دانشگاه‌ها گفت: رشته من دروس عملی زیادی دارد و  شاید دروس عملی تحت تاثیر آموزش الکترونیکی قرار بگیرد و اینکه اصلا چطور در بستر مجازی ارائه شود؟ امیدوارم تسهیلاتی برای دروس عملی در نظر گرفته شود.

وی درباره آموزش مجازی در مدارس گفت: آموزش‌های مجازی فقط تا حدی توانسته به مدارس کمک کند، اما چون تازه سال اول ارائه آن بوده است، می‌تواند بهتر از این نیز باشد.

لازمه آموزش مجازی تهیه ابزار مناسب برای دانش‌آموزان است

شاید برای خیلی از دانش‌آموزان تهیه ابزارهایی که بخواهند، از طریق آنها به کلاس مجازی وارد شوند، دشوار باشد و به نظرم مساله اصلی تهیه ابزار مناسب برای آنهاست.

«کیان بهادری» رتبه یک کنکور سراسری در گروه آزمایشی زبان که توانسته رتبه ۱۵ ریاضی را نیز کسب کند، گفت: ما یک ماه کلاس مجازی در فروردین و اردیبهشت داشتیم، اما مانند کلاس حضوری نبود و بازدهی بالایی نداشت، البته ما در زمان دوره درس‌ها بودیم و به نظرم آموزش مجازی برای دوره کردن دروس مناسب‌تر است.

وی ادامه داد: من در مدرسه سمپاد درس خواندم، البته یک سری از دروس هم در فضای مجازی آموزش داده شد، اما از کنکور حذف شدند و تنها از بخشی که در دروه حضوری آموزش داده شده بود، در کنکور استفاده شد. در هر صورت کلاس مجازی به کلاس حضوری نمی‌رسد.

رتبه یک کنکور سراسری در گروه آزمایشی زبان با انتقاد از اینکه تهیه بستر مناسب آموزشی برای برخی دانش‌آموزان دشوار است، گفت: شاید برای خیلی از دانش‌آموزان تهیه ابزارهایی که بخواهند، توسط آن به کلاس مجازی وارد شوند، دشوار باشد و به نظرم مساله اصلی تهیه ابزار مناسب برای آنهاست. به هر حال سایت‌هایی هستند که می‌‎تواند سرویس آموزشی لازم را ارائه دهند، اما ابتدا باید دسترسی دانش‌آموزان به این فضا فراهم شود.

بهادری درباره آموزش مجازی در دانشگاه‌ها برای دانشجویان جدیدالورود گفت: آموزش مجازی برای دانشجویان جدیدالورود شاید دشوار باشد، زیرا در دانشگاه کارهای گروهی وجود دارد که دانشجو باید با همکلاسی‌های خود آشنا باشد تا بتواند پروژه‌ها را پیش ببرد، اما بهتر است که آموزش‌های حضوری و غیرحضوری اختیاری باشد.

وی بیان کرد: من تصمیم دارم رشته کامپیوتر دانشگاه شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم.

لزوم استفاده از فضای آموزشی حتی در خارج از ساعت‌های کلاس درس

یکی از مزیت‌های آموزش مجازی این است که دانش آموزان علاوه بر زمان مدرسه می‌توانند در زمان‌های دیگری از کلاس‌های آموزشی استفاده کنند‌ و به معلمان خود دسترسی داشته باشند. 

«علیرضا چلابیان» رتبه دوم کنکور سراسری در گروه علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: ما بر حسب شرایط مجبور شدیم در کلاس‌های غیرحضوری شرکت کنیم،  البته نرم‌افزار شاد و فضای آموزشی مجازی که ایجاد شده می‌تواند بستر مناسبی باشد. یکی از مزیت‌های آموزش مجازی این است که دانش‌آموزان علاوه بر زمان مدرسه می‌توانند، در زمان‌های دیگری از کلاس‌های آموزشی استفاده کنند‌ و به معلمان خود دسترسی داشته باشند. 

وی ادامه داد: در مدرسه ما نیز با پیگیری که مدیر، معاون و معلمان مدرسه انجام دادند، بستر آموزشی خوبی فراهم شد، طوری که بعد از امتحانات نیز ما توانستیم تا پیش از کنکور هر سوالی که داشتیم از معلمان و دبیران بپرسیم.

رتبه دوم کنکور علوم انسانی که در مدرسه سمپاد تحصیل کرده است، در خصوص آموزش مجازی برای دانشجویان جدید الورود در دانشگاه‌ها گفت: در حالت عادی آموزش حضوری به نظر من اولویت دارد، اما با توجه به شرایط فعلی شاید بهتر باشد که آموزش مجازی ادامه یابد، ولی باید با پیگیری‌ یک فضای مناسب در نظر گرفته شود‌.

وی در پایان اظهار داشت: برای انتخاب رشته تصمیم گرفتم که علوم قضایی و یا حقوق را انتخاب رشته کنم که البته باید با خانواده مشورت داشته باشم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز