خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل جامعه ایمن ایران:

جاده‌های کشور همچنان ناایمن است

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۲۶۷

طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و تحویل کلید به کلید کامیون‌های نو با کامیون‌های فرسوده در رسانه‌ها بسیار مطرح شده است، ولی در عمل توجه چندانی به آن نشده است. طرحی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که هم می‌تواند به ایمنی جاده‌ها کمک کند و هم در مصرف سوخت صرفه‌جوی بسیاری خواهد شد و اشتغال ایران را وارد فاز جدیدی کند.

به گزارش ایلنا، «جواد نوفرستی» مدیرعامل انجمن جامعه ایمن ایران در خصوص طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و حمایت از تولیدکنندگان کامیون‌های داخلی گفت: «طرح جایگزینی کامیون‌های فرسوده با کامیون‌های جدید یکی از طرح‌هایی است که هم در زمینه ایمنی جاده‌ها و هم در زمینه کاهش مصرف سوخت می‌تواند تاثیرات مثبت داشته باشد. با وجود اینکه پتانسیل تولید داخلی کامیون‌، واگن قطار و اتوبوس در کشور وجود دارد ولی دولت آنچنان که باید به این طرح توجهی ندارد. با توجه به اینکه دولت قبول کرده بود که به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمک کند عملا هیچ کار تاثیرگذاری رخ نداده است و همچنان جاده‌های کشور ناایمن و مصرف سوخت کامیون‌های فرسوده بسیار بالا است.»

او با اشاره به خطراتی که ناوگان فرسود حمل‌ونقل عمومی به همراه دارد، ادامه داد: «یکی از خطراتی که  همواره هموطنان ما را در جاده‌ها تهدید می‌کند ناامنی ناوگان حمل و نقل عمومی است که نیاز است مسوولان به این موضوع نگاه مناسبی داشته باشند البته از حق نگذریم که تحریم‌های یک جانبه از سوی آمریکا بسیاری از برنامه‌های سازندگی و تولیدی را متوقف کرده است ولی با توجه به ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، دولت می‌توانست مبالغی را برای تولید ملی کامیون‌ها که در ادامه آن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت، اقدامات لازم را انجام دهد. در جلسه ۱۴۹ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور که حضور داشتیم یکی از محورهای گفت‌وگوی کارشناسان و مسوولان همین موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بود.»

نوفرستی با تاکید بر مسایلی که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به همراه خواهد داشت، اضافه کرد: «نکته دیگری که می‌تواند در خصوص نوسازی ناوگان حمل‌ونقل به کمک اقتصاد بیاید صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. فراموش نکنید که یکی از مواردی که دولت تخفیف بسیاری در آن حوزه پرداخت می‌کند، موضوع گازوییل است. در صورتی که دولت اقدام به حمایت از تولید کنندگان داخلی کند و اهمیت لازم را به سازندگان بدهد بی‌شک میزان درآمدی که از صرفه‌جویی در مصرف گازوییل به دست می‌آید تا حدود زیادی هزینه‌های تولید خودروهای سنگین را تامین خواهد کرد و از سوی دیگر می‌تواند در شرایطی که کشور با مشکلات ارزی روبه‌رو است به تقویت پول داخلی هم کمک کند.»

وی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح کلید به کلید کامیون‌ها و همچنین تولید خودروهای سنگین به‌جای واردات گفت: «در شرایط تحریم باید بر تولید داخلی تاکید کنیم زیرا اگر بخواهیم خودروهای سنگین مانند کامیون و ... را وارد کنیم ارز بسیاری از دست خواهیم داد. دولت می‌تواند با تقویت تولید کنندگان داخلی هم از هدر رفتن ارز جلوگیری کند و هم به اشتغال جانی دوباره بدهد. یکی از اصلی‌ترین قدم‌هایی که در حوزه نوسازی حمل و نقل عمومی باید مورد توجه قرار بگیرد طرح کلید به کلید کامیون‌های داخلی و دیگر خودروهای سنگینی است و تنها راه رسیدن به این هدف تقویت و حمایت از تولید کنندگان داخلی است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز