خبرگزاری کار ایران

برخی دانشگاه‌ها تا ۷۰ درصد دانشجوی غیربومی دارند/ طراحی برنامه برای سطح‌بندی موسسات غیرانتفاعی

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۹۴۹

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: دانشگاه ها آمادگی رعایت کامل پروتکل‌ها را در خوابگاه‌ها نداشتند و به همین علل تصمیم گرفتیم محوریت با آموزش الکترونیکی باشد.

به گزارش ایلنا، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در برنامه تلویزیونی پرسشگر که به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت درباره بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: شروع ترم از ۱۵ شهریور اعلام شده بود که شنبه گذشته با افتتاح رئیس جمهور به صورت نمادین آغاز شد. برخی کلاس هایشان شروع شده و برخی هم از هفته آینده کلاس‌های درس را شروع می‌کنند.

وی افزود: ما از ابتدا مبنای کارمان بر این بود که آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با توجه به شرایط بیماری و با توجه به اینکه دانشگاه‌های ما دانشجوهای غیر بومی دارند (در برخی دانشگاه‌ها تا ۷۰ درصد دانشجوی غیربومی داریم) و مستلزم رفت و آمد بین شهری زیاد می‌شد به صورت الکترونیکی باشد. همچنین دانشگاه ها آمادگی رعایت کامل پروتکل‌ها را در خوابگاه‌ها نداشتند و به همین علل تصمیم گرفتیم محوریت با آموزش الکترونیکی باشد.

خاکی صدیق با بیان اینکه این ترم کلا کلاس‌ها غیرحضوری و الکترونیکی است گفت: اما در برخی دانشگاه‌ها که امکان برگزاری کلاس‌های ترکیبی را دارند آموزش می‌تواند ترکیبی هم باشد که در اختیار دانشگاه‌ها است که با توجه به شرایط شان برنامه ریزی کنند.

وی درباره وضعیت ترم بعدی دانشگاه‌ها نیز گفت: بستگی به روند شیوع بیماری دارد و امیدواریم بیماری کنترل شود و بتوانیم چند ماه دیگر در ترم بعدی آموزش‌های حضوری داشته باشیم اما هنوز در این باره تصمیم گیری نشده است.

وی در پاسخ به اینکه درصدی از دانشگاه‌ها موفق نشده‌اند سیستم آموزش الکترونیکی را راه اندازی کنند گفت: دانشگاه‌ها و موسسات دولتی ما عمدتا تا جایی که آمار گرفته‌ایم کف لازم را برای شروع آموزش الکترونیکی دارند. در ترم گذشته و از اسفند دانشگاه‌ها با مشکلات جدی روبرو بودند و تجربه و زیرساخت‌های لازم را نداشتند. مقاومت‌هایی هم بود اما از اوایل فروردین به بعد کم کم زیرساخت‌ها در اکثر دانشگاه‌ها تکمیل شده و گزارشی از دانشگاه‌های دولتی نداریم که زیرساخت‌هایشان آماده نباشد البته به لحاظ توانمندی در سطوح مختلفی هستند.

وی در پاسخ به اینکه به عنوان مثال دانشگاه قم این امکان را ندارند گفت: دانشگاه قم را تا جایی که اطلاع دارم سیستم ال ام اس دارند اما ممکن است همه اساتید خودشان را با آن سیستم انطباق نداده باشند و سیستم خدمت رسانی الکترونیکی کامل نشده باشد.

وی درباره اینکه آیا وزارت علوم طرحی برای اینکه محتوای فاخر و واحدی برای برخی دروس تولید و معرفی کند در دست ندارد؟ اظهار کرد: ماهیت کار دانشگاهی این طور نیست که بتوانیم برای همه اساتید کتاب و محتوا تولید کنیم. در یک فرایند طبیعی این موضوع در نهایت محقق می‌شود و وقتی در دراز مدت محتوای خوب تهیه شود و اساتید برجسته تدریشان را روی وب بارگذاری کنند، در یک رقابت طبیعی این درس ها جلو می افتد و از آنها استفاده می‌شود.

خاکی صدیق افزود: مثلا  درس‌های ام آی تی طوری است که بسیاری افراد به آن مراجعه می‌کنند. اما به نظر می‌رسد سبک خوبی برای دانشگاه‌ها نیست که وزارت علوم خودش چند درس را انتخاب کند، تنوع در رشته‌های دانشگاهی بسیار زیاد است و نمی‌توان برای همه دروس این کار را انجام داد و شاید شایسته هم نباشد و باید اجازه رشد دانشگاه‌ها و هیئت علمی را بدهیم و اساتید تلاش کنند که کیفیت ارائه شان بهبود یابد. کارگروهی داریم و اعضای هیئت علمی که مایل باشند و نیاز به مشاوره داشته باشند مراجعه می‌کنند و برای بهبود کیفیت تدریس اقدام می کنند.

خاکی صدیق همچنین در پاسخ به اینکه آیا وزارت علوم برنامه‌ای برای حذف موسسات آموزشی کم کیفیت دارد؟ گفت: برنامه سطح بندی در موسسات غیرانتفاعی و رتبه بندی در موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم داریم که نیازمند یک ارزیابی از اینها است و یکی دوماه اولیه استارت اولیه آن زده شده و نتایج را اعلام می‌کنیم و مشخص می شود چه دانشگاههایی در چه شاخص هایی قوی و کدام ضعیف‌ترند.

وی افزود: این کار زمینه رقابت دانشگاه‌ها برای اصلاح خودشان را فراهم می کند. طیف متنوعی از دانشگاه‌ها داریم که همه آنها یک جور نیستند و در دو سه دهه گذشته این اتفاق رخ داده و شاهد تعطیل شدن برخی موسسات نیز هستیم و در دو سه سال گذشته ۸۰ موسسه در آموزش عالی تعطیل شده‌اند که خب چندان خوب نیست و ای کاش همه خودشان را اصلاح کنند و کیفیت قابل قبولی ارائه داده و در صحنه باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز