خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور دانشجو در دانشگاه را به حداقل می‌رسانیم/ پایش سلامت روزانه دانشجویان/ آموزش باری به هر جهت تبعات دارد

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۶۷۸

حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: ترم جاری را بر اساس پروتکل‌ها و برنامه‌هایی که داریم به صورت تدریجی و فشرده برگزار خواهیم کرد، مثل کاری که در تابستان انجام دادیم.

«سید حسین حسینی» معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بازگشایی دانشگاه و نگرانی از ابتلای دانشجویان و اساتید به کرونا اظهار داشت: به دلیل وجود این نگرانی‌ها همچنان رویکرد اجرای دوره در این ترم الکترونیکی است و فقط برای دانشجویانی که به خاطر پایان‌نامه و رساله ضرورت دارد در آزمایشگاه حضور داشته باشند، دانشگاه باز است. باید برای این افراد شرایطی فراهم سازیم تا دانشجویانی که واحد عملی دارند، به آزمایشگاه بروند.

وی در ادامه افزود: این ترم را بر اساس پروتکل‌ها و برنامه‌هایی که داریم به صورت تدریجی و فشرده برگزار خواهیم کرد، مثل کاری که در تابستان انجام دادیم؛ بنابراین رویکرد همچنان این است که تا آنجا که بتوانیم حضور دانشجویان را به حداقل برسانیم. البته اساتید در اتاق‌هایشان حضور دارند و مشکلی در این زمینه ندارد، ولی در مورد حضور دانشجویان در دانشگاه و خوابگاه‌ها تا شرایط بهبود پیدا نکند، تصمیمی نداریم.

حسینی در خصوص نحوه برگزاری و پذیرش دانشجویان در ترم تابستان گفت: در تابستان بیش از هزار نفر از دانشجویان را در خوابگاه‌ها داشتیم، ولی همه اینها در اتاق‌های یک نفره یا دو نفره بودند. سعی می‌کنیم این ملاحظات را  برای ترم جاری نیز رعایت کنیم، زیرا همه این موارد جزو دغدغه‌های ماست و در حال برنامه‌ریزی متناسب با این شرایط هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌تر بنا بود، ۹۰ درصد آموزش‌ها در دانشگاه‌ها مجازی باشد، آیا این برنامه همچنان به قوت خود باقی است؟ گفت: به طور ثابت نمی‌توان بیان کرد؛ به طور مثال در حوزه علوم انسانی عمدتا کلاس‌ها مجازی است، ولی در حوزه تجربی بخش حضوری بیشتر خواهد بود؛ به خصوص دانشجویانی که برای کار پایان‌نامه و رساله خود نیاز به حضور در آزمایشگاه دارند؛ اما رویکرد اصلی این است که جمعیت اصلی دانشجویان در دانشگاه حضور نداشته باشند، مگر این که شرایط تغییر کند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا برای تعداد معدودی که در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند یا حتی اساتید آیا بنا دارید تست کرونا  انجام دهید؟ گفت: بخش پایش سلامت این کار را انجام می‌دهد، ولی این تضمین ایجاد نمی‌کند زیرا ممکن است فردی امروز تست دهد و مشکلی نداشته باشد، اما فردا ناقل شود. در هر صورت حین ورود دانشجویان سعی می‌شود، حتما پایش سلامت انجام گیرد و روزانه بررسی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای مدیریت کرد که تراکم ایجاد نشود و تراکم جمعیتی و عدم رعایت ملاحظات بهداشتی است که می‌تواند به شیوع کرونا دامن بزند. اگر دستورات و هشدارهای علمی را به خوبی رعایت کنیم، در عین حالی که شرایط آموزشی‌مان را جلو می‌بریم، می‌توانیم دیگر دغدغه‌هایمان را به حداقل برسانیم.

حسینی با اشاره به دغدغه آموزشی در دانشگاه تهران گفت: یک دغدغه دیگر و مهمی که داریم کیفیت آموزش ماست. نگاه اصلی به دانشگاه این است که چقدر آموزش باکیفیت ارائه می‌دهد و رنکینگ دانشگاه به جز در مباحث علمی و پژوهشی که مطرح می‌شود عمدتا حول و حوش کیفی بودن  آموزش است. آموزش باری به هر جهت می‌تواند تبعات و عوارضی داشته باشد و این برای تصمیم‌گیران و مدیران آموزش عالی مهم است و مراقبت می‌خواهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بررسی  در خصوص افت کیفیت یادگیری دانشجویان نسبت به سال‌های قبل صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: دانشگاه تهران از دهه ۸۰ مرکز یادگیری الکترونیکی داشته، ولی این سطح آموزش الکترونیکی یک دفعه اتفاق افتاد. به هر شکل در ترم جاری سعی شده اشکالاتی که در گذشته داشتیم را برطرف کنیم. تجربه خوبی بوده، اما مساله پهنای باند از موضوعات مهم است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: تا وقتی که پهنای باند مناسبی در اختیار آموزش کشور قرار نگیرد، همچنان اینترنت به عنوان یک مشکل مطرح است و این به سیاست‌های کلان کشور برمی‌گردد که یک مأموریت مهم بوده و برای پهنای باند باید تخصیص مناسب در نظر بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز