خبرگزاری کار ایران

ضرورت تشکیل کارگروه ملی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۶۶۲

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها بر ضرورت تشکیل کارگروه ملی کنوانسیون مقابله با بیابان زایی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، پرویز گرشاسبی در کارگاه بررسی ظرفیت ها و چالش های اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان زایی ملل متحد که با هدف انسجام بخشی سازمانی و ارتقای همکاری بین دفاتر سازمان جنگل ها جهت بهبود مدیریت پایدار سرزمین در کشور و بررسی چالش های موجود برگزار شد، گفت: در گذشته و درباره نقش ایران در کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است که اکنون می‌تواند مورد بازنگری قرار گیرد و تجارب موفق کنوانسیون‌ها در سایت کنوانسیون داخل کشور به اشتراک گذاشته شود. 

وی افزود: چالش تخریب سرزمین و تعدیل اثرات خشکسالی فراتر از فعالیت‌های حوزه بیابان و موضوعی فرابخشی است و استفاده از اصطلاح بیابان‌زایی بعضا این ابهام را ایجاد می‌کند که موضوع کنوانسیون بیابان‌زدایی در مناطق بیابانی است.

گرشاسبی در ادامه خواستار هم افزایی و ارتباط نزدیک بین کنوانسیون‌های زیست محیطی به ویژه کنوانسیون تنوع زیستی و بیابان زایی با کنوانسیون تغییر اقلیم شد و گفت: تشکیل کارگروه ملی کنوانسیون مقابله با بیابان زایی باید با جدیت پیگیری و از همه پتانسیل‌ها در جهت انسجام بخشی، برنامه ریزی و حل تعارضات بین بخشی و بین دستگاهی استفاده شود.

 در این کارگاه که در قالب پنل تخصصی متشکل از کارشناسان مجرب فعال در حوزه بیابان برگزار شد، دکتر وحید جعفریان - مدیر کل دفتر امور بیابان - در خصوص اقدامات و نقاط ضعف و قوت اجرای کنوانسیون طی دو دهه گذشته، کرمی دهکردی - مدیر کل آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی - در خصوص ارتباط بین کنوانسیون‌های زیست محیطی به ویژه کنوانسیون تنوع زیستی و بیابانزایی و دستاوردهای شاخص دبیرخانه آن کنوانسیون، رضوی - مدیر عامل موسسه توسعه پایدار سنستا - در خصوص نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در اجرای کنوانسیون و بدری پور- عضو شورای عالی جنگل - در خصوص اهمیت هماهنگی‌های بین بخشی برای نیل به اهداف کنوانسیون، مباحث خود را در قالب پاورپوینت ارائه دادند.

وی گنجاندن برنامه‌های آتی کنوانسیون در برنامه هفتم توسعه را امری لازم برشمرد و خاطرنشان کرد: از سازمان‌هایی که با اهداف مشترک با کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی در راستای مدیریت پایدار سرزمین فعالیت دارند بانک اطلاعاتی ایجاد شود.

بر اساس این گزارش، ایران از سال ۱۳۷۵ و با تصویب مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی به عضویت کنوانسیون مقابله با بیابانزایی ملل متحد درآمد و متعاقبا اقدامات ساختاری بسیاری را برای تحقق اهداف آن کنوانسیون که کنترل و مدیریت بیابانزایی، تخریب سرزمین و تعدیل اثرات خشکسالی در کشور می باشد، به عمل آورده است. 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، نهاد هماهنگ کننده ملی این کنوانسیون است، تقویت و فعال سازی فرایند اجرای کنوانسیون و کارگروه ملی مقابله با بیابانزایی مورد تاکید مسعود منصور -رییس سازمان جنگل ها، مراتع و ابخیزداری کشور - است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز