خبرگزاری کار ایران

بازپس‌گیری ۲۱۰ ملک مسکونی در اختیار غیر شهرداری/ انجام مراحل قضایی برای تخلیه یک هزار ملک

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۶۲۴

تازه‌ترین آمار معاونت مالی شهرداری تهران نشان می‌دهد از میان ۲۹۰ ملک در اختیار غیر که حالا پس گرفته شده، ۲۱۰ ملک مسکونی بوده و تخلیه شده است.

به گزارش ایلنا،‌ به حق یا نا به حق، هم اکنون سه هزار و ۸۰۰ ملک شهرداری تهران یا درواقع متعلق به شهروندان تهرانی در اختیار افراد حقیقی و حقوقی است که حالا نباید باشد. در طول سه سال گذشته اقدامات و تلاش‌های زیادی از سوی مدیریت جدید شهری برای بازپس گیری این املاک انجام شد اما مساله مهم اینجا بود که اطلاعات این املاک در هیچ کجا ثبت نشده بود. همین رخداد مراحل شناسایی و پس گیری املاک را طولانی کرد. بخشی از این املاک به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در اختیار فضاهای اجتماعی شهر قرار دارد و آنطور که پیروز حناچی، شهردار تهران در نشست خبری خود در ۱۳ مرداد امسال مطرح کرد «برای واگذاری بسیاری از این املاک که مصوبه شورای شهر را نداشته‌اند، یک کمیته سه نفره متشکل از معاونان مربوطه و رییس املاک شهرداری تشکیل شده که تشخیص دهند کدام املاک باید پس گرفته شود.»

۹۵ ملک در اختیار نهادهای دولتی

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره بازپس گیری املاک شهرداری تهران می‌گوید: «بازپس‌گیری املاک یکی از دستور کارهای اصلی شهرداری تهران است. درواقع املاکی به افرادی که به ناحق و یا به حق داده و چند سال از آنها استفاده شده، در این دوره باید تخلیه شود.»

به گفته او «هم اکنون ۲۹۰ ملک تخلیه شده که از این میزان ۸۰ ملک تجاری و اداری و ۲۱۰ ملک هم مسکونی بوده است. در حال حاضر انجام مراحل قضایی برای تخلیه حدود یک هزار ملک در دستور کار است و گزارش چگونگی بازپس گیری و جزییات کامل آنها، حدود یکماه پیش به اعضای شورای شهر تهران هم ارایه شد.»

پیش از این هم، محمدنادر محمدزاده، مدیرعامل سازمان املاک شهرداری تهران، در گزارشی اعلام کرده بود که «تعداد کل این ملک‌ها دو هزار و ۱۵۰ ملک است، یکهزار و ۸۰ ملک از نظر معاونت اجتماعی زیرنظر شهرداری تهران هستند و نباید تخلیه شوند. ۹۵ ملک دیگر نیز در اختیار نهادهای دولتی مانند پلیس راهور، کلانتری، دادگستری و ... قرار دارند.»

او این را هم گفته بود که «بخش دیگر ملک‌ها نیز فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که در راستای سیاست‌های شهرداری است و اساسا نیازی به تخلیه آن‌ها وجود ندارد و فقط باید مجوز شورای شهر گرفته شود. البته ممکن است شورا نپذیرد، اما تا زمانی که در شورا شهر تعیین تکلیف نشده تخلیه آن متوقف خواهد بود.»

پایانی بر واگذاری‌های بدون ضابطه

بخشی از املاکی هم که در اختیار فضاهای اجتماعی است قرار است از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برای بررسی بیشتر در اختیار شورای شهر قرار بگیرد. تعداد این املاک چیزی در حدود یکهزار و ۵۰۰ ملک عنوان شده و آنگونه که محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفته «باید هرگونه واگذاری جدید با ارائه لایحه‌ای از سوی شهرداری به شورا و تایید شورای شهر انجام شود و معاونت فرهنگی و اجتماعی بنا دارد همه را مشخص و برای بررسی در اختیار شورای شهر قرار دهد تا درباره آنها تصمیم‌گیری شود.»

به گزارش پایگاه خبری شهر، بر اساس آنچه که مدیران شهری گفته‌اند؛ به زودی قرار است به وضعیت املاکی که در اختیار فضاهای اجتماعی است سر و سامانی داده شود و همه آنها در یک سامانه تجمیع و در دسترس عموم قرار بگیرد. بر این اساس، پس از ارایه این املاک در سامانه، هر نهاد فرهنگی و اجتماعی درخواست خود برای داشتن ملک را ارایه و پس از بررسی و تایید درخواست، بر اساس شرایط و ضوابطی ملک به نهاد موردنظر واگذار می‌شود. این اقدام مدیریت جدید شهری حداقل در حوزه املاک شاید پایانی بر واگذاری‌های بدون ضابطه و تشریفات باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز