خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار در گفت‌و‌گو با ایلنا:

درآمد شهرداری تهران از محل عوارض و کمیسیون ماده صد رقم بالایی نیست

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۷۹۹

معاون معماری وشهرسازی شهرداری تهران گفت: درآمد شهرداری تهران از محل عوارض و توافق آرا در ماده صد عدد بالایی نیست،‌ اما در برخی از شهرها و استان‌های کشور این عدد خیلی بالاست.

«عبدالرضا گلپایگانی» معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر لایحه محرک اقتصادی در افزایش درآمدهای حوزه شهرسازی گفت: در لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران، در موضوعات درآمدی مرتبط با شهرسازی به نظر می‌آمد که دو آیتم اثر دارد،‌ یک آیتم آراء ماده صد و دیگری  آیتم تثبیت‌ها است که هر دو نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشتند.

او ادامه داد: قدر مطلق عددی که از ماده صد به دست می‌آید، عدد بزرگی نیست و درصد کوچکی از درآمد شهرداری از محل جرائم ماده صد است، اما نسبت به سال گذشته همین درصد کوچک نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و در پنج ماهه اول سال جاری تقریبا دو برابر شده است.

گلپایگانی با بیان اینکه عدد مهمتری که در حوزه شهرسازی مدنظر بوده، درآمدهای حاصل از تثبیت بوده است، اظهار کرد: درآمدهای حاصل از تثبیت نسبت به ۵ ماهه اول سال گذشته دو و نیم برابر شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه تاثیر بسته محرک اقتصادی در بلند مدت نمایان می‌شود، گفت: تاثیری که این مصوبات می‌گذارند‌، کوتاه مدت و آنی نیست و اینگونه نیست مصوبه‌ای امروز تصویب شود و یک ماه بعد اثر خود را بگذارد، بلکه اثرگذاری آن بلندمدت‌تر است و شیب آن نیز تندتر می‌شود.

گلپایگانی ادامه داد: چراکه مالکان تا از جزئیات اطلاع پیدا کنند و نسبت به تشکیل پرونده و فراهم کردن پول و مواردی از این دست اقدام کنند، چند ماهی طول می‌کشد.

او با اشاره به درآمدی که از ضرائب تثبیت در نظر گرفته شده است با توضیحی درباره درآمدهای حاصل از آن در بسته محرک افزود: در تثبیت که پشتوانه منطقی نیز داشت، این مساله مدنظر قرار گرفت که آراء قطعی شده ماده صدی که ‌با تغییر طرح تفصیلی، در پهنه منطبق قرار گرفتند، (برای مثال طرح تفصیلی پذیرفته است که یک محل را به پهنه کار و فعالیت تبدیل کند و رای ماده صد مبنی بر اعاده به کاربری مسکونی بوده است و زمانی این رای را داشته و اکنون به پهنه کار و فعالیت تغییر کرده،‌ در اینجا اجرای رای ماده صد خلاف ضابطه طرح تفصیلی می‌شود) ما از شورای شهر اجازه گرفتیم که صرفا روی این آرا و نه هیچ گونه آرا دیگری توافق کنیم و این اقدام در آیتم‌های شهرسازی موثر بود.

گلپایگانی ادامه داد: تثبیت در مناطق امکان اجرای برخی احکام را در چارچوب ذکر شده می‌دهد که این چارچوب برای تثبیت مشخص شده است. رعایت اصول سه‌گانه شهرسازی، فنی و بهداشتی از شرط‌های اصلی موافقت با تثبیت است.

معاون شهردار تهران در این باره که رئیس قوه قضائیه در دیداری که با مدیران شهری داشتند، تاکید کردند که نمی‌خواهیم درآمدهای حاصل از ماده صد به یک منبع درآمدی در شهرداری تبدیل شوند، اظهار داشت: فرمایش ایشان کاملا درست است. ما برای این موضوع چند کار انجام دادیم؛ نخست اجرای آرا ماده صدی که قطعی شده باشند. وقتی در فرمانداری و همچنین به  مشاورین دستگاه قضائی توضیح دادیم،‌ همه این مورد را پذیرفتند که اجرای آرائی که خود اجرا خلاف ضوابط و مقررات است، منطقی نیست و در این زمینه در حال همفکری با قوه قضائیه برای تنظیم چگونگی اجرای مبانی حقوقی آن هستیم.

گلپایگانی با تاکید بر اینکه روی سایر آرا به هیچ وجه توافقی نمی‌شود، افزود:  وقتی به کل آرا ماده صد نگاه کنیم‌، بیش از ۸۵ درصد آرا تخریب و اعاده به وضع مجاز است و ۱۵ درصد ممکن است جریمه داشته باشند که معمولا تخلفات جزئی هستند و در تخلفات جزئی قانونگذار این اجازه را به ماده صد داده است که می‌تواند آنها را مشروط براینکه با اصول سه گانه شهرسازی، فنی و بهداشتی مغایرت نداشته باشد، اجرائی کند.

 معاون شهردار تهران تاکید کرد: در مجموع درآمد شهرداری تهران از محل عوارض و توافق آرا در ماده صد عدد بالایی نیست،‌ اما در برخی از شهرها و استان‌های کشور این عدد خیلی بالایی است و فرمایش رییس قوه قضاییه ناظر بر اتفاقاتی است که خارج از تهران می‌افتد و خود دستگاه قضائی نیز اذعان دارند که در شهر تهران تفاوت عمده‌ای با سایر شهرهای کشور وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز