خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برگزاری کلاس‌های حضوری در مناطق عشایری/ خرید بیش از ۲۰ هزار تبلت برای دانش‌آموزان کم برخوردار

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۵۶۷

مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی آموزش و پرورش درباره وضعیت آغاز سال تحصیلی در مناطق روستایی و عشایری گفت: در مناطق عشایری و روستایی به خاطر این که کم‌جمعیت و پراکنده هستند، کلاس‌ها به شکل حضوری برگزار می‌شود.

«محمدرضا سیفی» مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به انتقاد مجلس از عدم وجود زیرساخت برای آموزش مجازی به دانش‌آموزان گفت: در مناطق سخت گذر، دور افتاده و مناطق کم‌برخوردار، برای دانش‌آموزان مناطق عشایری از طریق بسته‌های آموزشی خودآموز استفاده می‌شود؛ یعنی نقاطی که پوشش اینترنت و حتی تلویزیون وجود ندارد، برای آموزش و تربیت به همراه معلمان بسته‌های خودآموز به منازل و چادرهای این افراد می‌رسد.

وی در توضیح این بسته‌های آموزشی مکتوب گفت: این بسته‌ها طوری تهیه و تنظیم شده که هر دانش آموزی از طریق مطالعه راهنمایی که ابتدای آنها وجود دارد، محتوای آموزشی را بهتر یاد می‌گیرد. در این بسته‌ها تمام دروس تفکیک شده و نوع آموزش مطالب نیز کاملا مشخص است. همچنین به طور مشخص عنوان شده که برای آموزش بهتر به کدام بخش از کتاب درسی مراجعه شود.

مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا آموزش  بسته‌های آموزشی خودآموز بدون معلم امکان پذیر است؟ گفت: بله، در کشور چین یا سایر کشورها که پراکندگی جمعیت زیادی دارند، از این روش استفاده می‌کنند، زیرا بسته‌ها شبیه حل مسائل هستند. مدل تدوین و تهیه آنها بدین شکل است که دانش آموز بدون حضور معلم، گام به گام از مساله ساده به مساله مشکل جلو می‌رود و خودش می‌تواند آن را یاد بگیرد و بدون معلم آموزش آن امکان پذیر است. در واقع نوع طراحی، تهیه و تدوینش بدین گونه‌ای است که نیاز به معلم ندارد. 

سیفی در واکنش به اینکه آیا آموزش بدون معلم باعث افت کیفیت یادگیری نخواهد شد؟ گفت: هیچ چیزی جایگزین حضور معلم نمی‌شود، به خصوص برای دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی و در مجموع دوره ابتدایی. البته کلاس‌ها در مناطق عشایری حضوری برگزار می‌شود، اما در دبیرستان یا جاهایی که ازدحام جمعیت وجود دارد، چاره‌ای نیست و در شرایط اضطرار مجبوریم این کار را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال در مناطق عشایری و روستایی به خاطر این که کم جمعیت و پراکنده هستند، مدارس به شکل حضوری برگزار می‌شود و این طور نیست، دانش آموزان به حال خودشان رها شده باشند و کسی به آنها توجه نکند. در مناطق عشایری و روستاها همان روال آموزشی سابق که سال‌های گذشته در اول مهر ماه انجام می‌شد، امسال نیز به همان شیوه بوده است، اما اگر وضعیت مطلوب نباشد، قطعا ما بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه کنیم. تاکید می‌کنم که در مناطق روستایی و عشایری آموزش به صورت حضوری است زیرا، این مناطق از کانون خطر دور بوده و جزء مناطق سفید هستند و تعدادشان هم نیز خیلی کم است. 

مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی آموزش و پرورش در واکنش به این سوال که آیا با برگزاری کلاس حضوری در مناطق سفید احتمال افزایش شیوع کرونا و تبدیل وضعیت سفید به زرد بالا نمی‌رود؟ گفت: در این زمینه بودجه‌ای در نظر گرفته شده و به همه مدارس سرانه بهداشتی داده شده است. مدارس عشایری و روستایی پراکنده و تعدادشان کم است و ۵۰% این مدارس بین پنج تا ۱۰ نفر جمعیت دارند و به همین دلیل اینها در رابطه با رعایت پرتکل‌ها مشکلی ندارند.

وی تصریح کرد: ما تاکید کردیم، آن راهبر آموزشی یا تربیتی که می‌خواهد به مدارس مناطق روستایی برود باید کاملا موازین بهداشتی را رعایت کند و ماسک بزند، البته این طور نیست که در یک مدرسه ازدحام وجود داشته باشد، مدارس عشایری کم‌جمعیت هستند. 

سیفی در پاسخ به این سوال که طرح جمع‌آوری تبلت که قرار بود، با همکاری نهادها و دستگاه‌های اجرایی انجام شود به کجا رسید و چقدر تبلت جمع‌آوری و توزیع شد؟ گفت: تعداد تبلت مورد نیاز ما خیلی زیاد است ولی از طرف بنیاد برکت، بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان و تعدادی از شرکت‌ها، تعدادی تبلت جمع آوری شد؛ البته برخی شرکت‌ها مناطق خود را تحت پوشش قرار دادند؛ به طور مثال شرکت پتروشیمی ایران دانش آموزان بندر عسلویه، بندر ماهشهر، بندر امام و چند منطقه دیگر که در آنجا نمایندگی دارند را تحت پوشش قرار داد و هزینه بیش از ۲۰ هزار تبلت را پرداخت یا خریداری کردند.

مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی آموزش و پرورش اظهار داشت: یا برخی از شرکت‌ها با یک شرکت قرارداد بستند و تعدادی تبلت را تهیه کردند و به دست دانش آموزان رساندند. برای مابقی دانش آموزانی که هنوز تبلت ندارند در حال رایزنی هستیم تا این کار را انجام دهیم. این طرح ادامه خواهد داشت و ان شاالله به سرانجام می‌رسد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز