خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تجهیز آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی مدارس با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار/ اولویت با مدارس دخترانه است

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۴۰۸

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره رسیدگی به آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی مدارس برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس گفت: ما مدارسی داشتیم که اصلا آبخوری نداشتند یا سیستم‌های لوله‌کشی آنها دچار فرسودگی شده بود که به بخشی از آنها رسیدگی شد و مابقی نیز در حال رسیدگی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حضور دانش‌آموزان در مدرسه تنها محدود به حضور در کلاس‌های آموزشی 35 دقیقه‌ای نمی‌شود و از همین رو سوال این است که آنها در زنگ تفریح و حین ورود و خروج چطور مدیریت می‌شوند و به ویژه  دانش‌آموزان مقاطع اول و دوم ابتدایی که بیشتر از سایرین در مدرسه حاضر می‌شوند، حین استفاده از آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی چطور می‌توانند بهداشت را رعایت کنند تا خطری آنها را تهدید نکند؟

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اعلام کرده که مقرر شده بود، سازمان نوسازی مدارس کشور در تابستان به همه این موارد رسیدگی کند و حدود ۵۰ میلیارد هم برای آن هزینه شده است. همچنین مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفته است؛ وزیر آموزش و پرورش به سازمان نوسازی مدارس تکلیف کرده است تا زمان بازگشایی، مشکلات مدارس را در حوزه سرویس بهداشتی و آبخوری، تعداد اندک روشویی‌ها، سیستم نامناسب دفع فاضلاب و مشکل آب آشامیدنی برطرف کند.

سازمان نوسازی مدارس کشور حدود ۶۰  میلیارد تومان برای این کار بودجه صرف کرده، اما فعلا این اقدام به طور سراسری در مدارس کل کشور که نیازمند بازسازی در قسمت آبخوری‌ها و سرویس بهداشتی هستند،‌ انجام نشده است. انتظار می‌رفت با توجه به تاکیدهای بی شماری که وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت به حفظ سلامت دانش آموزان داشته، سیستم به روزتر و کارآمدتری برای آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی مدارس اعمال شود؛ به عنوان مثال آبخوری‌ها انفرادی شده و یا سرویس‌های بهداشتی به سیستم ضدعفونی کننده خودکار بعد از استفاده هر دانش آموز مجهز شوند و اینگونه نباشد که اعتبارات فقط صرف تعمیرات و بازسازی شود.

تجهیز سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌هایی که شرایط اضطراری داشتند

«مهراله رخشانی‌مهر» رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ایجاد سرویس‌های بهداشتی در مدارس فاقد سرویس اظهار کرد: حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و تجهیز سرویس بهداشتی در استان‌های مختلف کشور تخصیص یافته است. این اعتبار برای استان‌هایی در نظر گرفته شده است که بیشترین مشکل را از حیث دارا بودن سرویس بهداشتی داشته‌اند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: در هر استان نیز متناسب با اعتباراتی که داشتیم و متناسب با نیازهای استانی تخصیص اعتبار صورت گرفت. برای این کار اولویت‌هایی را مشخص کردیم به عنوان مثال اولویت اصلی با مدارس دخترانه بود؛ علاوه بر اینکه امسال متناسب با اعتبارات دریافتی سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌هایی که شرایط اضطراری داشتند را تجهیز  می‌شوند، این برنامه را به صورت مستمر در دستور کار داریم و در سال‌های آتی و در کنار تأمین اعتبار لازم برای سایر مدارس استان‌های کشور این استانداردسازی لحاظ خواهد شد.

رخشانی مهر با اشاره به اینکه برای ۱۱ استان تامین اعتبار انجام شده است، بیان کرد: در اغلب این استان‌ها مناطق روستایی با جمعیت پایین و مناطق عشایری با سرویس های بهداشتی نامناسب وجود دارد که برای تعمیر،  تجهیز و استانداردسازی آنها برنامه‌ریزی شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه با توجه به شیوع کرونا رعایت بهداشت و سلامت دانش‌آموزان برای ما بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: برای این منظور تامین سیستم‌های سرمایشی در مناطق گرمسیر با ابلاغ اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان نیز انجام شده است.

رخشانی‌مهر همچنین از ابلاغ اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای سیستم‌های گرمایشی در مناطق سردسیر خبر داد و گفت: اولویت اصلی ما امسال حفظ سلامت دانش آموزان در کلاس‌های درس است، هرچند که حضور آنها امسال تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته دارد.

وی تاکید کرد: البته این اعتبارات پاسخگوی تجهیزات مورد نیاز برای سرویس بهداشتی مدارس نیست و نیاز داریم تا منابع اعتباری پایداری به این موضوع اختصاص پیدا کند تا بتوانیم در تامین تجهیزات و استانداردسازی این بخش اهتمام بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: در ساخت فضاهای آموزشی جدید استانداردهای لازم در ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گرفته است و سرویس‌های بهداشتی هم مشکلی ندارند، اما برای مدارسی که در گذشته ساخته شده‌اند، باید استانداردسازی سرویس بهداشتی به ویژه در مناطق روستایی و عشایری مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی به تعداد مدارس نوسازی شده اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود، در سال جاری ۲۴۸۷ پروژه آموزشی در قالب ۱۴ هزار و ۸۶۳ کلاس با زیربنای حدود دو میلیون متر مربع به بهره‌برداری برسد که از این تعداد ۸۰۵۱ کلاس درس با زیربنای یک و یک دهم میلیون متر مربع  در شش ماهه اول سال و ۶۸۱۲ کلاس درس با زیربنای حدود ۹۰۰ هزار مترمربع در ۶ ماهه دوم سال به بهره‌برداری برسد. در این میان استان‌های خراسان رضوی، تهران و سیستان و بلوچستان بیشترین کلاس را به بهره‌برداری می‌رسانند.

ضدعفونی مداوم سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌ها توسط کادر مدرسه 

«علی شهری» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تجهیز و تعمیر سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌های مدارس در شهر تهران برای کاهش شیوع کرونا گفت: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران برنامه‌ریزی مدونی برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری داشت که با کمک تمام همکارانم که به صورت تمام وقت مشغول انجام عملیات عمرانی در پروژه‌های آموزشی بودند، به نتایج بسیار خوبی دست یافتیم.

وی ادام داد: در شرایطی که شیوع بیماری کرونا تمام جهان را متأثر کرده است، فعالیت عمرانی، ساخت و ساز و بهسازی فضاهای آموزشی با سرعت و دقت کافی انجام گرفت تا بتوانیم مدارس را جهت حضور دانش‌آموزان مهیا کنیم. سرویس بهداشتی و آبخوری مدارس هم در مجموعه یک فضای آموزشی قرار دارند و از این قاعده مستثنی نیستند. در مدارس نوساز، سرویس‌ها با استفاده از دستورالعمل‌های جدید احداث شده است و در مدارسی که قدیمی بود و نیاز به بازسازی و به‌سازی داشتند، این سرویس‌ها تعمیرات اساسی شدند.

شهری در پاسخ به این سوال که این اقدام از چه زمانی شروع شد و چند درصد از سرویس‌ها و آبخوری‌ها غیراستاندارد بوده‌اند؟ گفت: به طور کلی عملیات عمرانی در آموزش و پرورش در تمامی فصول سال در حال انجام است و در این قسمت هیچ توقفی رخ نخواهد داد. در سال‌های گذشته موضوع تفکیک آبخوری از سرویس بهداشتی مطرح شد که از همان سال‌ها و به تناوب بهسازی آنها در دستور کار قرار گرفت.

سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ مدرسه با  ۱۰۰۰ کلاس درس در استان تهران احداث می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: در حال حاضر سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ مدرسه با حدود ۱۰۰۰ کلاس درس در مجموعه استان تهران احداث می‌شود که همگی با استفاده از استانداردهای روز و توجه به ایجاد آسایش و آرامش بیشتر برای دانش‌آموزان بهره‌برداری شده است. تمام مدارسی که در سال‌های اخیر بازسازی یا مقاوم سازی شده‌اند، موضوع مورد نظر در آنها رعایت شده است.

وی ادامه داد: به طور معمول و بر اساس اعتباراتی که دولت در اختیار نوسازی مدارس قرار می‌دهد، بهسازی و تعمیرات مدارس نیز در طول سال به انجام می‌رسد که این امر در استان تهران با جدیت و کیفیت مناسبی انجام می‌گیرد.

شهری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی مهم‌ترین عامل انتقال احتمالی کرونا در مدارس هستند، دقیقا چه امکاناتی در آنها ایجاد شده که شیوع کرونا را کاهش دهد؟ گفت: با عنایت به اینکه پس از احداث فضاهای آموزشی، مدرسه تحویل ادارات آموزش و پرورش می‌شود، تمام تمهیدات لازم در خصوص کنترل دانش‌آموزان توسط کادر مدرسه انجام می‌شود، اما به لحاظ آماده سازی فضاهای فیزیکی، در احداث مدارس جدید تمامی موضوعات منطبق با آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها است و نوسازی مدارس به بهترین شکل در حال انجام است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران تاکید کرد: به طور کلی، ضدعفونی مداوم سرویس‌های بهداشتی، آبخوری و کلاس‌های درس توسط کادر مدرسه و مناطق آموزش و پرورش انجام می‌گیرد و سازمان نوسازی مدارس فعالیت عمرانی خود را در موضوع احداث، بازسازی و تجهیز مدارس با قوت پیش می‌برد.

نیاز به ۹ میلیارد تومان برای بهسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس استان تهران

شهری گفت: تعمیرات اساسی سرویس‌های بهداشتی مدارس از مدت‌ها قبل آغاز شده و همچنان هم بر اساس اولویت‌هایی که مناطق آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند، ادامه دارد. همچنین در جهت رفع کمبود تعداد چشمه‌های سرویس بهداشتی و روشویی اقداماتی انجام و برای افراد کم توان نیز از سرویس‌های بهداشتی فرنگی تهیه شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در پاسخ به این سوال که هزینه تجهیز و تعمیر سرویس‌های بهداشتی چقدر برآورد شده است؟ گفت: بر اساس برآوردی که در نوسازی مدارس انجام شده است، حدود ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا سرویس‌های بهداشتی مدارس سطح استان تهران که نیاز به بهسازی دارند، بازسازی شوند. ضمن اینکه این کار از مدت‌ها قبل آغاز شده است و متناسب با اولویت‌هایی که از سوی ادارات آموزش و پرورش اعلام می‌شود، این فرآیند در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز