خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

امروز تحقیق و توسعه دانشگاهی، مرجع اصلی پیشرفت کشور است

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۴۳۴

پنجاه و سومین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی و شصت و هشتمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سعید رضا عاملی در این نشست ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع)، ابراز امیدواری کرد: به برکت توجه به فرهنگ اهل بیت (ع) و فرهنگ مقاومت و حماسی عاشورایی، مقاومت و خلاقیت کاری بیشتری در شرایط اضطرار به خصوص در سطح مدیران فرهنگی کشور شاهد باشیم.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی شرایط ویژه‌ای را برای کشورهای دنیا به وجود آورده است که دولت‌ها مجبور به برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در این شرایط شده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کشورهای دنیا در شرایط شیوع ویروس کرونا با افت شدیدی به خصوص در اقتصاد مواجه شدند، افزود: طبق آمار بانک جهانی مجموع تولید ناخالص ملی جهان در پایان سال ۲۰۱۹، ۸۸ تریلیون دلار بوده است درحالی که در سه ماهه اول ۲۰۲۰ با یک افت منهای ۱۲درصد مواجه شد و همچنین در سه ماهه دوم ۲۰۲۰، رشد منفی اقتصاد در دنیا ۲۰درصد بود که در مجموع تولید ناخالص ملی را به ۶۶ تریلیون دلار کاهش داد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: البته در سه ماهه سوم با رشد ۳۱درصد شاهد افزایش تولید ناخالص ملی به ۸۱ تریلیون دلار بودیم. این افزایش به دلیل رشد متوازن اقتصاد همه کشورهای جهان نیست، بلکه ناشی از رشد ۲درصد اقتصاد چین است که ظرفیت درآمد ملی جهان را افزایش داد، در حالی که در کل سال ۲۰۲۰، پیش‌بینی‌ها و واقعیت موجود حکایت از این می‌کند که اقتصاد آمریکا رشد منفی ۵درصد را تجربه می‌کند.

 عاملی خاطرنشان کرد: به طور کل تا پایان سپتامبر ۲۰۲۰ در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ اقتصاد جهان ۸درصد کوچک‌تر می‌شود که این اتفاق به معنای کاهش توان مالی خصوصا در دهک های پایین جامعه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران نیز با به کاهش توان مالی مردم مواجه هستیم که بروز آن در جامعه علمی کشور نیز مشهود است، لذا اولین دغدغه ما شرایط اقتصادی جامعه است که از این منظر حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها باید به تدبیر و تمهید خاص توجه کنند.

وی تصریح کرد: اگر وزارت علوم توان مالی و یا هر امکانی دارد، تنخواهی را بعنوان تنخواه مساعدت دانشجویی اختصاص دهد تا نسبت به دانشجویان محترمی که نیاز دارند کمک کند. گاهی یک تماس یا یک توجه به موقع، آثار مثبت و ماندگاری دارد.

عاملی تأکید کرد: نکته دیگری که باید توجه کرد موضوع انتقال آموزش عالی کشور به فضای مجازی و توسعه پیدا کردن آموزش الکترونیک است.

عاملی گفت: با فرامحلی شدن جهان و توسعه صنعت هم‌زمان ارتباطات، حوزه "فرهنگ مشترک" توسعه پیدا کرده است ولی همچنان عوامل بنیادینی مانند دین، زبان و ادبیات و سبک زندگی تمایزات قابل توجهی بین ملت‌ها بوجود می‌آورد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه کشور برای استفاده از فضای دوم در حال بازسازی است، ادامه داد: در شرایط کرونا به طور ناخواسته مجبور به استفاده از فضای دوم در بسیاری از عرصه‌ها مانند خرید، امور اداری، آموزش و پژوهشی و حتی بهداشت و درمان شدیم و البته کیفیت استفاده از این فضا نیاز به بحث و بررسی و کار گسترده  دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران به ملاحظات فرهنگی در شرایط شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: فرهنگ یک امر سهل ممتنع است به این معنی که مفهوم فرهنگ در مسیر تاریخی دائماً تغییر کرده و دراقع فرهنگ امروز با فرهنگ سده های گذشته تغییر اساسی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروزه فرهنگ‌شناسان، فرهنگ را وجوه خاص زندگی تعریف می‌کنند، که وجوه خاص آن متمایز کننده ملت‌ها از یکدیگر است. با فرامحلی شدن جهان و توسعه صنعت هم‌زمان ارتباطات، حوزه "فرهنگ مشترک" توسعه پیدا کرده است ولی همچنان عوامل بنیادینی مانند دین، زبان و ادبیات و سبک زندگی تمایزات قابل توجهی بین ملت‌ها بوجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سبک زندگی به طبع شرایط شیوع ویروس کرونا دچار تغییر شده است، خاطرنشان کرد: فراگیر بودن ویروس کرونا باعث شده تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا افزایش داشته که این شرایط باعث احساس خطر در بین عموم مردم، جامعه دانشگاهی، دانشجویان، اساتید دانشگاهی و کارمندان شده است. که همین احساس خطر، می‌تواند خطرزا باشد و دامنه اضطرارب  و فشار روحی را افزایش دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در محیط دانشگاه به میزانی که استاد و دانشجو و کارمندان مورد توجه قرار گرفته ‌شوند به همان میزان احساس پیوستگی به محیط دانشگاه پیدا می‌کنند.

عاملی تأکید کرد: مدیریت در شرایط اضطرار با مدیریت در شرایط عادی تفاوت جوهری دارد و با توجه به خود قرنطینگی و قطع ارتباطات حضوری، افراد نیاز به توجه بیشتری دارند. در شرایط تنهایی مورد توجه قرار گرفتن آثار معنوی بسیاری دارد. به عنوان مثال تماس تلفنی دانشگاه علامه طباطبایی با ۱۲ هزار دانشجو این دانشگاه اقدام بسیار مؤثری بود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از سه رکن شهروندی، احساس به حساب آمدن است، گفت: تقویت حس تعلق ملی بستگی به میزان توجه به مردم خصوصاً در شرایط فشار و اضطرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه افراد نیاز دارند که به آنها توجه شود، افزود: در محیط دانشگاه به میزانی که استاد و دانشجو و کارمندان مورد توجه قرار گرفته ‌شوند به همان میزان احساس پیوستگی به محیط دانشگاه پیدا می‌کنند.

به گفته عاملی احساس به حساب آوردن بسیار حائز اهمیت است که حداقل آن یک ارتباط و تماس است و البته در سطح دیگری تأمین نیازها را نیز شامل می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پایه اصلی در حوزه شهروندی را تأمین حقوق متقابل مردم و نظام سیاسی دانست و اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی تأکید فراوانی بر رعایت حقوق افراد نه صرفاً بعنوان یک امر اخلاقی بلکه بعنوان یک وظیفه شرعی و قانونی می‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: متأسفانه سطح درآمدی و توان مالی جامعه علمی اعم از اساتید و کارمندان و البته دانشجویان کاهش پیدا کرده است. لذا نیازمند تمهیدات جدی در این خصوص هستیم.

وی با بیان اینکه بودجه تحقیقاتی نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است و این امر می‌تواند در روند علمی کشور تأثیر بگذارد، پیشنهاد داد: گزارشی از وضعیت مالی دانشگاه‌ها تهیه شود تا با تدبیر دقیق‌تری نسبت به تقویت منابع آموزش و پژوهشی توجه شود. لذا توصیه می‌شود گزارش دقیقی از میزان بودجه‌های پژوهشی و اعتبارات تحقیقاتی و آزمایشگاهی تهیه شود تا تدابیر سیاستی در این حوزه انجام شود.

عاملی فرهنگ دانشگاهی، فرهنگ صبر و بردباری و تعامل فکری معطوف به راه حل بیان کرد و گفت: امید است بتوانیم علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه که ضد حقوق بشرترین رفتارها در به اصلاح دوره تجدد و پسا تجدد به حساب می‌آید و متأسفانه یک ظلم آشکار است که  تبدیل به یک هنجار سیاسی شده است، بتوانیم با تأمین و تقویت استقلال اقتصادی کشور، برون رفت شکوفا و ماندگاری رقم بزنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امروز تحقیق و توسعه دانشگاهی، مرجع اصلی پیشرفت کشور است و حتماً با تقویت منابع و اعتبارات پژوهشی و با به فعلیت در آوردن توان علمی کشور در قالب شرکت‌های دانش بنیان با چرخش مالی مفید و موثر و محصولات کارآمد دست پیدا کرده و با توان بیشتری رشد خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: لذا به آینده ایران عزیز بسیار امیدوار هستیم و اطمینان دارم با حکمت و تدبیر دانشگاهیان راهکارهای موثرتری را شاهد خواهیم بود.

عاملی با اشاره به اینکه در این شرایط خاص، ورود جامعه علمی و راهنمایی‌های اندیشمندانه، بسیار راهشگا و آرامش بخش است، افزود: در واقع می‌توان گفت این نحوه تعامل اجتماعی یکی از مهمترین مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاهیان و البته علمای حوزوی است. 

عاملی گفت: تغییر افق چشم‌انداز و نظام برنامه‌ریزی به برنامه‌ریزی کلان ۴۰ ساله و برش‌های برنامه‌ای پنج‌ساله می‌تواند طی ۴۰ سال آینده، جمهوری اسلامی ایران را در ردیف ۱۰ کشور برتر اقتصادی و فرهنگی جهان تبدیل کند. باور و تدبیر همراه با حکمت و خودبآوری ما را به این ظرفیت فرهیخته خواهد رساند

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران توجه به علم و دانش را یکی از عناصر فرهنگی قدرتمند مردم شریف ایران، دانست و گفت: لذا تحولات اجتماعی ایران به تحولات علمی گره خورده است که از این منظر می‌توان، اخلاق سلامت و  فضای سالم و الهی همراه با رفتار اخلاقی معطوف به احترام و همیاری و همکاری را در جامعه ترویج داد.

وی با اشاره به راهبردهای هفت گانه گام دوم انقلاب که توسط رهبر حکیم و دوراندیش مطرح شده است، اظهار داشت: بر این باور هستم که تغییر افق چشم‌انداز و نظام برنامه‌ریزی به برنامه‌ریزی کلان ۴۰ ساله و برش‌های برنامه‌ای پنج‌ساله می‌تواند طی ۴۰ سال آینده، جمهوری اسلامی ایران را در ردیف ۱۰ کشور برتر اقتصادی و فرهنگی جهان تبدیل کند. باور و تدبیر همراه با حکمت و خودبآوری ما را به این ظرفیت فرهیخته خواهد رساند.

در پایان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بنیان این تحول، مبتنی بر تحول در فرهنگ اجتماعی و فرهنگ اقتصادی است، تأکید کرد: اصلاح الگوی مصرف، توجه به نظم و احترام به قانون، احترام به یکدیگر و پرهیز از خشونت‌های کلامی و رفتاری، تأمین محیط آرام، امیدوار و با نشاط و همچنین توجه و اتکال به خدای متعال مهم‌ترین عناصر فرهنگی هستند که به صورت برجسته‌ای در فرهنگ دانشگاهی وجود دارد و انشاالله روزبه‌روز قوی‌تر خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز