خبرگزاری کار ایران

محسن هاشمی در مراسم کلنگ‌زنی خط ۱۰مترو؛

طرح‌هایی که تصویب می‌شوند، اجرایی نمی‌شوند/ از سال ۹۵ نتوانستیم واگن تامین کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۲۴۹

رییس شورای شهر تهران گفت: دفعه قبل خط هفت مترو را به اصرار قالیباف به شما دادیم و بعد بازرسی کل کشور برای ما پرونده درست کرد که چرا خط هفت را به سپاه دادید و الان دادگاهی داریم.شما با ما بازی می‌کنید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران امروز در عملیات کلنگ‌زنی خط ۱۰متروی تهران گفت: در راه به اینکه چه بگویم فکر کردم تا بتوانیم از اعتبارات دولت برای متر‌و بیشتر استفاده کنیم. همانطور که می‌دانید اولین خط ریلی ایران از پیر بازار تا بازار انزلی بوده و آخرین خط ریلی نیز متعلق به رشت و گیلان است.آقای روحانی در ابتدای دولت اعلام کرد که دولت من دولت ریلی است،اما بعد از گذشت ۷سال،وضعیت ریلی مناسب نیست.

هاشمی با بیان اینکه هم‌اکنون در کشور ۱۰هزار و ۳۰۰کیلومتر خط ریلی داریم،تاکید کرد:این مقدار خط از سال ۱۲۲۷ تا سال ۱۴۰۰،یعنی طی ١٧٠سال ایجاد شده است،یعنی با وجود اهمیت ایجاد خط ریلی در ٣ رژیم سالی ٦٠کیلومتر فقط ساخته شده که البته وضع جمهوری اسلامی از همه بهتر بوده و نزدیک ٤هزار کیلومتر خط ریلی ایجاد کرده است.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت توسعه مترو علی رغم قوانین خوب،مناسب نیست،گفت: ما هر سال کم تر از ٥کیلومتر خط مترو طی ٤٥سال احداث کردیم در حالی که باید ١٥کیلومتر ایجاد می‌کردیم این در حالی است که نیاز ما ۴۳۰کیلومتر اتوبان بوده و حالا ٥٠٠کیلومتر اتوبان داریم .من نمی‌دانم چرا پول‌ها به سمت مترو نمی‌رود و طرح‌هایی هم که تصویب می شود اجرایی نمی شود.

او با اشاره به تصویب طرح تات (تونل، ایستکاه، تجهیزات) در سال های گذشته گفت: شهرداری تهران چون خیابان و بزرگراه می سازد می تواند کریدور مترو بسازد ، چرا که یک‌ کریدرو مترو معادل یک اتوبان ۵۰ بانده است.

هاشمی ادامه داد: در طرح تات قرار بود تجهیزات را هم دولت پرداخت کند، همین سیاست انجام شد، اما بیش از ۹۰ کیلومتر مترو تجهیز نشده داریم .

رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: برای خط شش مترو هنوز تجهیزات ثابت و متحرک نداریم و خط 7 هم بدون تجهیزات کارش پیش می رود، در حالیکه بر اساس قانون حمایت از حمل و نقل ریلی، دولت باید کمک می کرد.

هاشمی افزود: نمی‌گویم دولت نخواست کمک کند، دو هزار میلیارد هم کمک کردید و دو میلیارد یورو هم چهار سال است که در وزارت کشور عملیاتی نشده است.

هاشمی خطاب به نوبخت تاکید کرد که لازم است وقت بگذارید و در همین دولت، اعتبار اسنادی محقق نشده را محقق کنید .

او با اشاره به اینکه محقق شدن این مصوبه موجب رونق کارخانه های واگن سازی می شود، افزود: واگن سازی تهران، پارس، کوثر و زرند، که دو هزار کارگر بیکار دارد، در صورت آغاز واگن سازی، فعال می شوند .

او عنوان کرد: چند جلسه ویژه در وزارت کشور بگذارید، تا وزیر کشور به این مصوبه توجه کنند .

رییس شورای تهران خاطر نشان کرد: درباره اتوبوس هم ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینی بوس که از محل صرفه جویی سوخت قرار بود ساخته شود، این مصوبه هم ،اجرا نشده است .

هاشمی با بیان اینکه باید دید این مصوبه ها کجا می مانند که اجرا نمی شود، افزود: از سال ۹۵ نتوانستیم واگن تامین کنیم؛اولین واگن های ما متعلق به ۲۵ سال پیش است و باید اوورهال شوند.

او با اشاره به حادثه در مترو در روزهای گذشته، گفت: واگن قدیمی روز گذشته به دلیلی فرسودگی از ریل خارج شد که خوشبختانه خسارت جانی نداشت.

هاشمی گفت: اگر تولیدات اساسی را پیگیری نکنیم، تولیدات جزیی چه فایده دارد، تولید که فقط تولید ماسک نیست.

او با اشاره به درآمد ایستگاههای مترو گفت: مرکز نمایشگاههای تهران سال‌ها پیش قرار بود بحث tod و درآمد برای ساخت مترو را پیگیری کند، به این صورت که دو برج نمایشگاهی بگیرند در همین محل و از محل درآمد آن ساخت مترو آغاز شود .

هاشمی تاکید کرد: هزینه تونل و ایستگاه باید از طریق tod تامین شود و باید از این خط طوری درآمد ایجاد کنیم که سایر خطوط را هم تامین اعتبار کنیم.

رئیس شورای شهر از شهردار تهران خواست تا موضوع پروانه ساختمانی اطراف ایستگاه‌ها با تراکم در ارتفاع مورد توجه قرار گیرد .

هاشمی با اشاره به اینکه قرار است خط ۱۰ مترو هم توسط قرار گاه خانم الانبیا ساخته شود، گفت: برای واگذاری خط هفت به خاتم الانبیا دادگاهی شدیم.

هاشمی در ادامه خطاب به رییس قرارگاه خاتم توضیح داد که دفعه قبل خط هفت مترو را به اصرار قالیباف به شما دادیم و بعد بازرسی کل کشور برای ما پرنده درست کرد که چرا خط هفت را به سپاه دادید و الان دادگاهی داریم.شما با ما بازی می‌کنید.

اوافزود: امیدوارم دادن خط ۱۰ مترو به خانم الانبیا مورد اتهام واقع نشویم اگرنه دیگر اجازه اینکه خط ۱۰را به شما بدهند نمی‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز