خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین جهاد دانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۰۲۰

رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین جهاد دانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان گفت: این دو مجموعه می‌توانند به صورت مکمل برای حل مشکلات جامعه، ارائه راه‌حل‌ها و هموار کردن راه توسعه و پیشرفت علمی فرهنگی و اجتماعی اقتصادی بسیار موثر باشند.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا طیبی در این مراسم که امروز در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و با حضور حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره اهمیت همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه به عنوان مجموعه‌ای است که وظیفه تربیت نیروی انسانی توسعه‌یافته و تولید علم را بر عهده دارد و مجموعه جهاد دانشگاهی به کاربرد علم و تبدیل آن به فن و راه‌حل برای مشکلات جامعه نگاهی دارد. این دو مجموعه می‌توانند به صورت مکمل برای حل مشکلات جامعه، ارائه راه‌حل‌ها و هموار کردن راه توسعه و پیشرفت علمی فرهنگی و اجتماعی اقتصادی بسیار موثر باشند.

طیبی گفت: کشور ما در مسیر توسعه است و به علت تحریم‌ها با مشکلات زیادی مواجه است ولی فکر می‌کنیم که بیش از ۹۰ درصد این مشکلات به صورت داخلی قابل حل هستند و اگر توان‌مندی‌های مجموعه‌هایی که می‌توانند در حل این مشکلات موثر باشند، هم‌افزا شود و در یک راستا قرار گیرند و می‌توانند در حل مشکلات جامعه کمک کند.

وی افزود: ما توان‌مندی‌هایی که در حوزه‌های مختلف پژوهش و فناوری داریم. همچنین در جهاد دانشگاهی امکاناتی در حوزه فرهنگی مثل خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها، انتشارات و افکارسنجی و حوزه آموزش در اختیار داریم. با توجه به امکاناتی که در اختیار دانشگاه‌ها است فکر می‌کنیم می‌توانیم همکاری خوبی در حل مشکلات جامعه داشته باشیم به خصوص در تربیت نیروی انسانی توسعه‌یافته که واقعا مورد نیاز جامعه است.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت معلمان افزود: ما در جهاد دانشگاهی باور داریم که شایسته‌ترین افراد باید نقش معلمی را ایفا کنند به خصوص در دوره پیش‌دبستان، دبستان و دبیرستان. چون در این دوره است که شخصیتع افراد شکل می‌گیرد. لذا ما وظیفه خود می‌دانیم که به دانشگاه فرهنگیان کمک کنیم تا بخشی از وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه با بیش از ۹۸ مرکز در سراسر کشور، بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی تمام‌وقت ایران است. در حال حاضر از مرز ۱۶۰ هزار دانشجو گذشته است. در حالی که تا سال ۹۶ حدود سه هزار ورودی داشت و الان ۷۷ هزار ورودی دارد.

وی با اشاره به بالا بودن خروجی این دانشگاه و اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود که در آینده ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار معلم بازنشسته داشته باشیم و این کمبود باید جبران شود. تمام تلاش ما این است که تا سال ۱۴۰۱ نیاز آموزش و پرورش به معلم شایسته، فرهیخته و تراز جمهوری اسلامی رفع شود.

خنیفر گفت: در راستای این اهداف بلند و ارتقای کیفی دانشگاه فرهنگیان با مراکز مختلفی تفاهم‌نامه امضا شده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها تفاهم‌نامه‌ای است که با سازمان فنی حرفه‌ای انجام شده‌است.

وی افزود: «دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ویژه است و ورودی هر فرد به این دانشگاه مساوی استخدام است و این فرد به هشت نسل آموزش می‌دهد. ماندگاری یک معلم ۳۲ سال و به اندازه هشت سال است و هرچقدر آموزش ببیند کم است. من به شخصه این تفاهم‌نامه را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم در حد کاغذ باقی نماند».

خنیفر با اشاره به تالیف دایره‌المعارف تربیت معلم استان‌ها توسط معاونت پژوهشی این دانشگاه گفت: تربیت معلم در ایران سابقه ۲۰۸ ساله دارد و از زمانی که عباس میرزا عده‌ای را برای آموزش به خارج از کشور اعزام کرد شروع شد و ۴۰ سال پس از آن امیرکبیر دارالفنون را تاسیس کرد و ۱۰۰ سال پیش دارالمعلمین تاسیس شد. ۴۱ سال پیش مراکز تربیت معلم تاسیس شدند و سپس در سال ۱۳۹۰ دانشگاه فرهنگیان به صورت برای آموزش معلم‌ها افتتاح شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: امیدواریم با عملیاتی کردن این تفاهم‌نامه، در پاییز امسال اولین محصول و همکاری مشترک این دو نهاد به منصه ظهور برسد.

محمدرضا پورعابدی؛ معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی در این مراسم، با بیان سابقه همکاری‌های مشترک جهاد دانشگاهی و آموزش و پرورش گفت: «با توجه به تجربیاتی که در گذشته وجود داشته و با توجه به ماموریت‌های جدیدی که دانشگاه فرهنگیان دارد، امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های گسترده و پایداری داشته باشیم».

وی همچنین اضافه کرد: «برای جهاد دانشگاهی همواره آموزش و پرورش به عنوان یک کانون اصلی و قابل احترام مطرح بوده و هست. اعتقاد داریم خروجی ما از این همکاری‌ها می تواند در تمام جامعه ساری و جاری باشد».

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان به امضای روسای هر دو نهاد رسید.

متن این تفاهم نامه به شرح زیر است:

به منظور ارتقاء مشارکت در نهضت تولید علم، افزایش تولیدات علمی درمحتوای آموزشی و تربیتی و ترویج نیازهای ملی و کاربردی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با مراکزعلمی، پژوهشی داخلی و حرکت در مسیر نظریه پردازی و اشاعه تفکر علم، ارتقای سطح زندگی و تعالی روح انسان و استفاده بهینه از امکانات موجود در جهت اهداف مشترک؛ این تفاهم نامه بین دانشگاه فرهنگیان و جهاد دانشگاهی به شرح ذیل منعقد می گردد:

ماده ۱- موضوع تفاهم نامه

انجام همکاری های علمی،آموزشی،پژوهشی در زمینه های مرتبط با اهداف و برنامه های دو طرف به شرح مندرج در ماده(۳)این تفاهم نامه.

ماده ۲- مدت تفاهم نامه

مدت اجرای این تفاهم نامه از تاریخ انعقاد ومبادله پنج (۵) سال شمسی خواهد بود و تمدید آن با توافق طرفین بلامانع است.

ماده ۳- زمینه های همکاری مشترک

۱-۳) همکاری در تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان بخصوص دانشجویان به منظور مقابله با غرب زدگی و انحرافات در چارچوب سیاستهای فرهنگی کشور

۲-۳) همکاری در ایجاد تشکیلات مناسب به منظور تألیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات نتایج تحقیقات و مقالات علمی، آموزشی، فرهنگی، فصلنامه و تولید مواد کمک آموزشی در حوزه های مورد توافق

۳-۳) مشارکت در حمایت، تشویق و جذب دانشجویان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه‌ریزی و ایجاد شرایط و امکانات لازم به منظور فراهم آوردن زمینه فعالیت‌های علمی و پژوهشی آنان بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه

۴-۳) بهره گیری از تجارب، ظرفیت ها و امکانات متقابل علمی، آموزشی، پژوهشی با رعایت مقررات مربوطه.

۵-۳) همکاری در استفاده از امکانات آموزشی طرفین (فضای فیزیکی، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری و ...) برای برگزاری دوره-های آموزشی مشترک و غیر مشترک در بستر دولت الکترونیک و بکارگیری شیوه¬های نوین آموزشی با رعایت مقررات مربوط.

۶-۳ ) همکاری در اطلاع رسانی و ارسال آخرین شماره هر عنوان نشریات علمی و پژوهشی

۷-۳ ) همکاری در برگزاری دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی ـ کاربردی مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالی کشور و اردوها و بازدید از موزه ها، کارگاه ها، سمینارها، جشنواره ها، نمایشگاه ها و همایش های مشترک در زمینه های علمی، فرهنگی و آموزشی برای دانشجویان و اساتید دانشگاهی از حوزه های مرتبط.

۸-۳ ) همکاری مشترک در راستای تولید فیلم و چاپ منابع علمی، آموزشی و فرهنگی در قالب (کاتولوگ، بروشور، لوح فشرده، فیلم های مستند) برای کلیه گروه های هدف با تهیه و تولید بسته های آموزشی مختص دانشجو معلمان و کارکنان دانشگاه با رعایت مقررات مربوط.

۹-۳ ) همکاری در راه اندازی، توسعه و تجهیز کانون های علوم و فناوری در دانشگاه با رعایت مقررات مربوط.

۱۰-۳) همکاری در راستای حفظ و نگهداری میراث علمی و تاریخی کشور و ترویج تفکر علمی در میان دانشجو معلمان

۱۱-۳ ) همکاری در تجهیزات فضای دفاتر معاونت ها و سایر مکان های عمومی دانشگاه به مصنوعات و ویترین های علوم و فناوری

۱۲-۳ ) همکاری و ایجاد دسترسی تمام متن به پایگاه های علمی کتب و مقالات خارجی قابل دسترس طرفین

۱۳-۳) همکاری دو جانبه به منظور تعیین نیازمندی های پژوهشی و آموزشی در توسعه و به کارگیری فناوری های نوین

۱۴-۳ ) همکاری و اجرای تحقیقات و فعالیت های پژوهشی در قالب طرح های تحقیقاتی مشترک

ماده ۴- سایر شرایط:

۱-۴) هر گونه موارد پیش بینی نشده در این تفاهم¬نامه در صورتی که طرفین تمایل به اجرای آن را داشته باشند، می¬تواند موضوع همکاری واقع شود.

۲-۴) امضای این تفاهم نامه هیچگونه تعهد مالی را برای طرفین ایجاد ننموده و کلیه هزینه‌ها حسب مورد بررسی و توافق خواهد شد.

۳-۴) طرفین متعهد می‌گردند حقوق مادی و معنوی یکدیگر را در خصوص نتایج حاصل از فعالیت‌های مشترک به رسمیت بشناسند.

ماده۵- پیگیری واجرای مفادتفاهم نامه

به منظور برنامه ریزی، پیگیری و اجرای مفاد این تفاهم نامه از طرف دانشگاه فرهنگیان آقای دکترعلی باقرطاهری نیا با سمت معاون پژوهش و فناوری و از طرف جهاد دانشگاهی آقای دکترمحمدرضا پورعابدی با سمت معاون پژوهش و فناوری به عنوان نمایندگان طرفین به همراه اعضای کارشناسی مورد نظر آنان، کمیته مشترک را تشکیل می دهند. زمان بندی انجام برنامه ها و پیگیری اجرای آنها، تلاش برای توسعه همکاریها در زمینه های جدید و مورد علاقه طرفین، حل و فصل هرگونه اختلاف احتمالی در تفسیر یا اجرای مفاد این تفاهم نامه به عهده این کمیته می باشد. لازم به ذکر است کلیه توافق های حاصله بین نمایندگان دو طرف، صورتجلسه شده و مورد بررسی واحدهای ذیربط قرار گرفته و نتیجه به طرف مقابل اعلام می شود.

ماده ۶- هزینه ها:

 در خصوص هزینه ها و سایر موارد مالی، طرفین یکدیگر را از مبلغ و چگونگی پرداخت آن کتبا مطلع نموده و پس از توافق و انعقاد قرارداد به مرحله اجرا در می¬آورند.توافقات با رعایت قوانین و مقررات مربوط در یکایک موارد جداگانه به امضاء طرفین خواهد رسید.

ماده ۷- اعتبار و تمدید:

۱-۷) این تفاهم‌نامه پس از انقضای مدت آن، فسخ شده تلقی می‌گردد.

۲-۷) هر یک از طرفین می‌توانند تا قبل از انقضای مدت اعتبار این تفاهم‌نامه، تقاضای تمدید آن را مطرح نمایند. بدیهی است در صورت حصول توافق مجدد در چارچوب توافقات حاصله اقدام خواهد شد.

این تفاهم نامه در ۷ ماده و ۲  نسخه که همگی آن‌ها دارای اعتبار و متن یکسانی می¬باشند به امضای طرفین رسیده و پس از مبادله نسخ آن، لازم الاجرا خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز