خبرگزاری کار ایران

توضیحات سازمان اوقاف در رابطه با فروش غیرقانونی قبر

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۹۰۳

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از هرگونه تخلفی مردم برای دفن امواتشان در جوار بقاع متبرکه حتما باید به دفاتر بقاع یا اداره اوقاف مراجعه و مراحل قانونی را طی کنند، گفت: قبرفروش خاطی با همکاری سازمان و دستگاه قضا دستگیر شده است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره جزئیات دستگیری شخصی که به طور غیرقانونی اقدام به فروش قبور می کرد، گفت: بیش از دو دهه است که این شخص روبروی بقعه شیخ صدوق (ابن بابویه) مغازه‌ای برای اجاره دادن صندلی، چادر، صوت و ... دارد و این تجهیزات را برای مراسم ختم و دفن اموات در بقعه متبرکه اجاره می‌دهد.

وی افزود: پس از پیدا شدن شاکی خصوصی علیه این شخص و قرائن و شواهدی که ثابت می کند بر خلاف قوانین سازمان واگذاری هایی صورت پذیرفته با هماهنگی دستگاه‌های امنیتی، دادستانی و اداره اوقاف شهرری و همکاری مسئولان بقعه شیخ صدوق این فرد خاطی دستگیر شده و برای طی مراحل قضایی در اختیار دادستانی شهرری قرار گرفته است.
 
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: دلیل رسانه‌ای شدن دستگیری فرد خاطی توسط دادستانی شهرری، این است که اگر شاکیان دیگری از سوی این شخص متضرر شده اند و قصد شکایت دارند، بتوانند شکایت خود را در دستگاه قضایی مطرح کنند.
 
حجت‌الاسلام نوروزپور درخصوص شیوه مجرمانه این فرد قبرفروش نیز تاکید کرد: نحوه پرداخت هزینه‌ها در بقاع متبرکه و امامزادگان به این صورت است که مردم هزینه‌های مختلف از جمله فروش قبر، اجاره صندلی، چادر، صوت، سخنران، مداح و ... را به حساب بقعه متبرکه یا امامزاده واریز می‌کنند و پس از آن بقعه متبرکه با اجاره‌دهنده این تجهیزات طرف حساب خواهد بود؛ این پروسه به این دلیل است که ورودی و خروجی پرداخت‌ها مشخص باشد و در سامانه سازمان اوقاف نیز بابت هزینه‌کرد ثبت شود؛ در این میان روش فرد خاطی به این صورت بود که حساب شخصی‌اش را به صاحبان اموات معرفی می‌کرد و این افراد، مبالغ را به حساب شخصی وی واریز می‌کردند‌ و او نیز مبالغ واقعی از جمله مبلغ واقعی قبر را به امامزاده پرداخت و مابقی را برای خود برمی‌داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه قبرفروش خاطی بدون اطلاع سازمان اوقاف واسطه‌گری می‌کرده، تصریح کرد: هنوز مشخص نیست چه تعداد قبر فروخته شده است؛ بر همین اساس گروه کارشناسی از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شده تا با هماهنگی دستگاه‌های امنیتی و قضایی، تمام ابعاد موضوع مشخص و پرونده برای دادگاه ارسال شود.
 
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف یادآور شد: در خصوص دستگیری قبرفروش مذکور نخستین پیگیری توسط مدیریت بقعه شیخ صدوق و مسئولان اوقاف منطقه  انجام شده و این شخص به دادستان معرفی شده و دادستان نیز براساس قرائن و شکایت شاکیان اقدامات لازم را انجام داده است.
 
حجت‌الاسلام نوروزپور با اشاره به اینکه هم‌اکنون خلاف رویه سازمانی در این پرونده برای ما ثابت شده است، تاکید کرد: به همین دلیل هم دادستان حکم جلب فرد خاطی را صادر کرده. این فرد هیچ سمتی در بقاع متبرکه نداشته است و همین برای اثبات فعالیت مجرمانه این شخص کفایت می‌کند.
 
وی در خصوص خریداری قبور در امامزادگان و بقاع متبرکه خاطرنشان کرد: مردم برای دفن اموات خود در جوار بقاع متبرکه، حتما باید به دفاتر بقاع یا اداره اوقاف مراجعه کنند و مراحل قانونی را طی کنند و نباید خارج از رویه پولی را پرداخت کنند. در همین زمینه شماره حساب و شماره کارت‌‌هایی برای خرید قبور هر بقعه متبرکه ایجاد شده است.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز