خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

استیضاح وزیر آموزش و پرورش رسمی نشده است/ نیازمند تصمیم‌گیری‌های منسجم و قاطع در نظام آموزشی هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۸۷۰

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش نیازمند تصمیم‌گیری‌های منسجم و قاطع است نه این که مدیریت دائما متزلزل باشد.

«مهدی اسماعیلی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: این موضوع را برخی نمایندگان مجلس میان خودشان عنوان کرده‌اند و فعلا طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس دست به دست نشده و فقط نظر یکی دو نفر از نمایندگان بوده، زیرا در بازگشایی مدارس ناهماهنگی وجود داشته است و نمایندگان به این مساله معترض بودند و به همین خاطر بحث استیضاح وزیر را مطرح کردند، اما اینکه به شکل رسمی  جمع‌آ‌وری امضا برا استیضاح انجام شود، اینطور نبوده و به صورت انفرادی این بحث مطرح بوده است.

وی با انتقاد از بازگشایی مدارس گفت: ما درگیر یک بیماری ناشناخته هستیم و به ناچار نیازمندیم که هم زمان بگذرد و هم بتوانیم یک مدیریت اثر بخش‌تری را برای این امر داشته باشیم. با توجه به شیوع کرونا، ‌این طبیعی است که نظام آموزشی ما نیز گرفتار یک سری از محدودیت‌ها شود.

اسماعیلی تاکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا بارها اعلام کرده که از تجمعات جلوگیری شود و تجمع بیش از ده نفر ممنوع است و از طرفی هم عنوان شد که بهترین و موثرترین راه فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.  

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اما بحث بازگشایی مقوله خاص خودش را دارد، یعنی نظام آموزشی تا چه زمانی متوقف شود؟ ما نمی‌دانیم این بیماری تا چه زمانی با ما خواهد بود، اما وظیفه داریم این وضعیت را مدیریت کنیم. مدیریت هم باید به گونه‌ای باشد که کمترین آسیب به دانش‌آموزان زده شود. ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات جلسات مشترکی را با آموزش عالی، وزارت ورزش و جوانان‌، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گذاشتیم که در نهایت نظر همگی بر آن شد که بر اساس اقتضای زمان جلو برویم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: اقتضای زمان این است که آیا این بیماری  مهار می‌شود یا نه؟ و آیا وضعیت کشور از قرمز در می‌آید یا نه؟ همه این‌ها نیازمند یک پایش مستمر است که باید بر اساس آن تصمیم‌گیری کرد. در آخرین تصمیم‌گیری‌ها عنوان شد که در مناطق قرمز، کلاس‌ها به صورت غیرحضوری و در مناطق زرد نیمه حضوری با تراکم کم و مجازی باشد و‌ در مناطق سفید کلاس‌ها به شکل عادی برگزار شود.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به اینکه در کشور بسیاری از استان‌ها یا در وضعیت هشدار و یا در وضعیت قرمز هستند، طبیعتا ماهیت فعالیت آموزشی ما باید به سمت مجازی می‌رفت. با توجه به اینکه تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ  که بخش زیادی از جمعیت دانش آموزان را دارند، وضعیت‌شان قرمز است، بنا شد که آموزش مجازی را لحاظ کنند، اما ناگهان دیدیم که نظر وزیر آموزش و پرورش را عوض کردند. 

اسماعیلی با بیان اینکه از تصمیم وزارت آموزش و پرورش بی‌خبر بودیم، گفت: از طرف دیگر ما گلایه مندی‌های دیگری هم داشتیم که آغاز مدارس اول مهر است، چرا دو هفته جلوتر در نظر گرفتند و این هم یک مساله بود که با ما در میان نگذاشتند و تصمیم درون سازمانی خودشان بود و از این بابت از آموزش و پرورش گلایه‌مند بودیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به آموزش و پرورش کمک کنیم، گفت: اگر قرار بر آموزش مجازی است، ما همه باید به آموزش و پرورش کمک کنیم، این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند و همه باید پای کار بیایند تا زیرساخت ها آماده شود. در حال حاضر سه و نیم میلیون نفر دسترسی پایدار به شبکه شاد ندارند و این آمار زیادی است.

وی در واکنش به اظهارات روز گذشته وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی نیست، در حالی که پیش از این وزیر گفته بود، همه دانش‌آموزان باید صبح روز آغاز بازگشایی در مدارس حاضر شوند، گفت: این حرف عذر بدتر از گناه است، زیرا آموزش و پرورش نیازمند یک تصمیم‌گیری منسجم و قاطع است نه این که مدیریت دائما متزلزل باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این تصمیمات متزلزل خانواده‌ها را دچار استرس می‌کند و اگر چنین مواردی تکرار شود، جای تاسف دارد و نباید آموزش و پرورش را متزلزل نشان دهیم. ما باید کار کارشناسی کنیم و کارشناسانه نظر دهیم و پایش بایستیم، اما معلوم است که این تصمیمات پشتوانه علمی و منطقی ندارد. 

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که با توجه به قیمت بالای ماسک آیا مذاکره با نهادهای مربوطه جهت ارائه ماسک رایگان از سوی مدرسه به دانش‌آموزان شده است یا خیر؟ گفت: این که می‌گویم همه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند برای همین  مساله است.

او افزود: اگر تصمیم ما این شد کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شود، لازم است زیرساخت های زیادی ایجاد کنیم. ما در کشور نزدیک به شصت هزار روستا داریم که بسیاری از آنها امکانات لازم برای اینترنت پایدار، تلفن و تبلت را ندارند و این باعث می‌شود خیل بزرگی از دانش آموزان یعنی سه و نیم میلیون نفر از آموزش‌های مجازی و رسانه‌ای بی بهره باشند و به همین دلیل همه باید کمک کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حتی اگر مدارس حضوری باز شود ماسک و مواد ضدعفونی کننده از ملزومات دانش آموزان است اما ما  آنقدر سرانه نداریم که در اختیار مدارس بگذاریم تا هر روز فضای زیادی را ضدعفونی کند. پس این نیازمند مساعدت های بسیاری است که باید انجام گیرد در غیر این صورت صلاح نیست کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز