خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توضیح درباره ارائه ابزارهای آموزشی به کودکان کار و خیابان/ برخورد با مسئولان نگهداری کودکان در زیرزمین

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۷۱۵

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به جمع‌آوری کودکان کار و خیابان توضیحاتی درباره ارائه ابزارهای آموزشی برای آموزش غیرحضوری به کودکان کار و خیابان ارائه کرد.

«حبیب‌الله مسعودی فرید» معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جمع‌آوری کودکان کار و خیابان گفت: این کودکان از خانواده‌های متنوعی هستند، ممکن است، برخی از این کودکان به دلیل شرایط خانواده برای کار به خیابان بیایند، به طور مثال ممکن است مادر سرپرست خانوار باشد یا خانواده دارای سرپرست معلول باشد یا اینکه افراد دیگری در خانواده حضور دارند و می‌توانند کار کنند اما به دلیل اینکه مردم به کودکان توجه بیشتری دارند، از آنها برای کار استفاده می‌کنند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برخی از کودکان کار ممکن است با ویزای توریستی وارد کشور شوند و حتی بعد از ابطال مدت ویزا در کشور مانده و کسی به آنها کاری ندارد و حتی وارد بازار کار می‌شوند، البته ممکن است برخی خودشان وارد این بازار شوند.

مسعودی‌فرید با اشاره به شرایط بد کودکان زباله‌گرد گفت: شهرداری با پیمانکاران برای جمع‌آوری پسماندها وارد قرار داد می‌شود و این پیمانکاران با پیمانکاران دسته دو و دسته سه وارد قرارداد می‌شوند و این پیمانکاران کودکان را در زباله‌گردی به کار می‌گیرند و این بدترین شکل کار کودک است.

وی با اشاره به طرح حمایت و ساماندهی از کودکان گفت: در این طرح رویکرد ما رویکرد موردی است و مورد به مورد وضعیت کودکان توسط مددکاران بررسی می‌شود و با توجه به حضور کودک در خیابان راهکاری برای آن ارائه می‌دهیم. پس از بررسی‌ها اگر خانواده کودک شرایط لازم را داشته باشند، تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرد. البته این طرح به دلیل کرونا کمی تاخیر داشت، اما افرادی که جمع‌آوری می‌شوند از لحاظ علائم بیماری کرونا بررسی می‌شوند. همچنین ظرفیت مراکز را به ۵۰ درصد کاهش داده‌ایم تا فاصله‌گذاری نیز رعایت شود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: پس از غربالگری این کودکان مرحله ارتباط با خانواده انجام می‌شود و با تشکیل پرونده و پیگیری وضعیت خانواده به آنها کمک‌های لازم ارائه می‌شود، حتی ممکن است تحت پوشش سازمان قرار بگیرند. اگر کودک غیرایرانی باشد و مجوز حضور در ایران را نداشته باشد به مراکز ساماندهی که زیر نظر سازمان بهزیستی و همکاری سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می‌کند، منتقل می‌شود. این کودک تا سه هفته در این مراکز می‌تواند حضور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: طی هماهنگی‌هایی که با وزارت کشور و اداره اتباع صورت گرفته است، باید هر روز لیست این کودکان به اداره اتباع ارسال شود. اداره اتباع و وزارت کشور با توجه به سیاست‌هایی که دارند این کودکان را تعیین تکلیف می‌کنند، اما تا زمانی که کودک در این مراکز است باید در یک محیط دوستدار کودک حضور داشته باشد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نگهداری کودکان کار در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین شهر اصفهان گفت: این کودکان در طرح ضربتی فرماندهی شاهین شهر شناسایی شده بودند که بهزیستی با طرح‌های ضربتی موافق نیست. بهزیستی، سازمان دوستدار کودک است و یکی از ماموریت‌های اورژانس اجتماعی، مقابله با کودک‌آزاری است؛ ما نیز پس از اطلاع از نگهداری کودکان در شرایط غیراستاندارد بلافاصله پیگیری های خود را آغاز کردیم و حکم عزل رئیس و معاون بهزیستی شاهین شهر صادر شده و به حوزه تخلفات اداری معرفی می‌شوند تا با این اقدام غیرمسئولانه برخورد کامل شود.

مسعودی‌فرید در پاسخ به این سوال که آیا برای برخورد با باندها و افرادی که کودکان را به کار می‌گیرند با پلیس هماهنگی لازم صورت می‌گیرد، گفت: در جلساتی که با شهرداری داشته‌ایم، اعلام کرده‌اند که بکارگیری کودکان در مراکز زباله‌گردی ممنوع می‌شود و پلاکارت‌هایی در این خصوص در شهر نصب کرده‌اند و همچنین گفته‌اند از خانواده این افراد نیز حمایت می‌کنند. ما نیز اگر گروه‌هایی را که از کودکان سوءاستفاده می‌کنند، شناسایی کنیم به سازمان امور اجتماعی وزارت کشور معرفی خواهیم کرد تا آنها برخوردهای لازم را انجام دهند.

وی درباره ارائه تجهیزات لازم به کودکان کار و خیابان مانند تبلت برای تحصیل غیرحضوری این کودکان در شرایط کرونا گفت: اگر این کودکان شامل خانواده‌های زن سرپرست و تحت پوشش بهزیستی باشند، می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و همانطور که گفتم ما خانواده‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند، تحت پوشش بهزیستی قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز