خبرگزاری کار ایران

سنجش و پذیرش باید از یکدیگر مجزا باشند

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۳۲۷

ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در برنامه زنده صبح بخیر ایران شبکه یک سیما، پیرامون آخرین تحولات کنکور، سهیمه‌ها و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص، سخن گفت.

به گزارش ایلنا، ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه زنده صبح بخیر ایران شبکه یک سیما، پیرامون آخرین تحولات کنکور، سهیمه‌ها و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی گفت: واقعیت این است که ما در هر سیستمی که تعدادی ظرفیت داشته باشیم و تعدادی متقاضی در آن باشد، ناگزیر از انتخاب هستیم، اما سوال این است که این انتخاب چگونه و به چه صورت و با چه سیستمی باشد که به نحو مطلوب به نتیجه برسد.

وی افزود: کنکور در کشور ما به طور سنتی و تاریخی برگزار می‌شود، و  اولین بار در سال ۱۳۱۷ که تعداد متقاضیان از تعداد صندلی‌ها بیشتر شد، کنکور توسط دانشکده‌ها برگزار شد.

سوزنچی بیان کرد: در سال ۱۳۲۴ این آزمون‌ها به صورت دانشگاهی شد و خیلی دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه تهران این آزمون را برگزار کردند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۲ که تعداد متقاضیان خیلی بیشتر شد و از طرفی هم فرآیند تصحیح آزمون زمان بر بود، آزمون به صورت تستی برگزار شد که راحت تر باشد و در همان زمان نسبت به نتیجه این آزمون تشکیک وارد شد از این رو از سوی دانشگاه‌ها نیز برای پذیرفته شدگان آزمون تشریحی برگزار کردند.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:  در سال ۱۳۵۴ سازمان سنجش تاسیس شد  و با این اقدام سنجش و پذیرش متمرکز شد و این سازمان متولی سنجش و پذیرش شد واکنون تمام سیستم ما در آنجا متمرکز شده است که در ۴ ساعت کنکور، تکلیف زندگی افراد را مشخص می‌کند چون سنجش و پذیرش یک جا است.

وی با اشاره به تعداد بالای متقاضیان ورود به دانشگاه‌های کشور اظهار کرد:  حدود ۸۰ هزار صندلی در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که برای آن یک میلیون داوطلب در کنکور شرکت و این وضعیت موجود را سخت و پیچیده کرده است.

سوزنچی با اشاره به وضعیت سهمیه کنکور و با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه وارد شده است، خاطر نشان کرد: اولین قانون در این زمینه، قانون حذف کنکور بود که در مجلس مطرح شد که بر اساس آن گفته شد پذیرش در دانشگاه‌ها به جای کنکور بر مبنای سوابق آموزشی و تحصیلی باشد، اما چنین چیزی عملی نیست چرا که معدل‌ها هم نمی‌تواند ما را در انتخاب عادلانه یاری کند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۲ مجلس قانون دیگری به عنوان سنجش و پذیرش دانشجو مطرح کرد که برمبنای آن شورای سنجش و آموزش ایجاد شد.

سوزنچی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ قانون دیگری برای برگزاری آزمون‌های تحصیلات تکمیلی مصوب شد که قبل از آن پذیرش در مقطع دکتری آزمون سراسری نداشت و طبق این قانون پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آزمون برگزار می‌شود و دلیل آن افزایش تقاضا است.

وی با بیان اینکه موضوع سنجش و پذیرش به کلاف پیچیده‌ای تبدیل شده است، گفت: ما حدود یک سال است که روی این ماجرا کار می‌کنیم.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فلسفه شکل‌گیری سهمیه‌ها گفت:  کاری که شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده این است که ما در بحث کنکور و سهمیه‌ها اول باید آنها را از همدیگر تفکیک کنیم و باید بدانیم فلسفه شکل گیری کنکور و سهمیه‌ها چه بوده، اولین سهمیه بندی برای مناطق محروم در سال ۱۳۴۸ رخ داد که اول برای ۵ منطقه بود و اکنون برای سه منطقه است.

سوزنچی با بیان اینکه همه افراد با شرایط یکسانی در آزمون شرکت نمی‌کنند، افزود: با توجه به اینکه داوطلبان با شرایط متفاوتی در کنکور شرکت می‌کنند، ما برای جبران، یکسری سهمیه‌ها را ایجاد کردیم تا تفاوتی میان افرادی که شرایط تحصیل با امکانات عالی را دارند با آن دسته از داوطلبانی که با حداقل امکانات آموزش می‌بینند، وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: فلسفه سهمیه‌ها این است که رقابتی برگزار می‌شود و ما باید این رقابت را عادلانه برگزار کنیم، یعنی سوال‌ها و آزمون برای همه به یک صورت برگزار می‌شود ولی آیا کسانی که وارد این آزمون می‌شوند شرایط شان یکسان بوده است؟ خیلی از این افراد از مناطق محروم هستند که امکانات مناسبی نداشتند و این فرد می‌خواهد با افرادی رقابت کند که امکانات بیشتری داشته‌اند، برای جبران این، یکسری سهمیه قرار می‌دهیم.

سوزنچی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۸ تا ۱۹ سهمیه در کنکور درنظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: از جمله این سهمیه‌ها می‌توان به سهیمه مناطق، رزمندگان، ایثارگران، خانواده‌ شهدا، بومی پذیری، حافظان، قاریان، برترین‌های المپیادهای علمی، کارگران نمونه، قهرمانان ورزشی و استعدادی درخشان اشاره کرد ضمن آنکه در صورت رخدادی در برهه‌ای از زمان سهمیه‌های دیگری مصوب شد مانند سهمیه مناطق زلزله زده و سیل زده.

وی با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان برخی از این سهمیه‌ها حذف شد و نمونه آن سهمیه رزمندگان است، افزود: قانون سهمیه رزمندگان وجود دارد ولی الان رزمنده‌ای وجود ندارد که از این سهمیه استفاده کند و عملا خود به خود حذف شده است.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مسئله اصلی در خصوص سهمیه‌ها در حال حاضر، سهمیه ایثارگران در سال ۹۶ قانون جامع ایثارگران در برنامه ششم تغییراتی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: بحثی که در مورد سهمیه ایثارگران وجود دارد این است که مجلس سال ۹۶ مصوب کرد که علاوه بر سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران، یک سهمیه ۵ درصد هم برای همسران و جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه لحاظ شود.

وی با بیان اینکه این سهمیه ۵ درصد در گذشته نبوده است، خاطر نشان کرد: این قانون مصوبه مجلس در سال ۱۳۹۶ است و در ذیل آن تبصره‌ای ذکر کرد که طبق آن اعلام شد باقی مانده سهمیه ۲۵ درصد، از سهیمه ۵ درصد پر شود و به این ترتیب از سال ۱۳۹۶ باعث شد که تعادل سهمیه پذیرش در کشور به هم بخورد.

سوزنچی بیان کرد: در حال حاضر یک کارگروه مشترک با مجلس ایجاد کرده‌ایم تا این کار را به سرانجام برسانیم امیدواریم مجلس نیز در این خصوص اصلاحاتی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه یک سهمیه نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان سهمیه بومی گزینی دارد گفت:  قبلاً در رشته‌های پرطرفدار ۴۰ به ۶۰ و مابقی رشته‌ها ۲۰ به ۸۰ بومی گزینی می‌شد که سال ۶۹ تصویب شده و به احتمال زیاد تغییر می‌کند.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگ تاکید بر اینکه موضوع کنکور نیز در جلسات ستاد نقشه جامع کشور پیگیری می‌شود، اظهار کرد: مشکل اصلی کنکور این است که همانند المپیک در مدت ۴ ساعت سرنوشت داوطلب تعیین می‌شود و ما در حال تغییر آن هستیم ولی مقاومت‌های بسیار زیادی در برابر آن وجود دارد و یکسری از سازمان‌های دولتی با این تغییرات مخالف هستند.

وی  از پیگیری این ستاد برای اعمال جدایی سنجش از پذیرش خبر داد و گفت: ما به دنبال این هستیم که از برگزاری آزمون سنجش از یک بار در سال به دو بار در سال افزایش دهیم و به این ترتیب اگر داوطلبی یک بار نتوانست به خوبی در آزمون شرکت کند، شانس خود را در بار دوم امتحان کند.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که آزمون فقط تستی نباشد و انواع هوش‌های دیگر سنجیده شود و سوابق تحصیلی پررنگ‌تر شود.

سوزنچی با تاکید بر اینکه حدود ۸ سیاست در زمینه برگزاری آزمون مدون کردیم، ادامه داد: در صورتی که این تغییرات صورت گیرد، در کنار تغییر سهمیه‌ها باعث رفع برخی چالش‌ها خواهد شد.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگ تاکید کرد: در حال حاضر بزرگترین متضرر از برگزاری آزمون سراسر وزارت آموزش و پرورش است چرا که ۳ سال آخر آموزش متوسطه ارزشی ندارد و نیاز است که این روند تغییر یابد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اعمال این تغییرات، حالت المپیک‌وار کنکور به شدت کم رنگ شود و بتوانیم سنجش عادلانه‌تری داشته باشیم و بتوانیم استرس اعمال شده به خانواده‌ها و آموزشی و پرورش کشور کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز