خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین:

حجم فعالیت‌های ابلاغی، خلاقیت را از مدارس می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۱۸۱

مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین در روز دوم برگزاری سی‌وچهارمین اجلاس روسا و مدیران کل کشور درباره جایگاه مدرسه در زیست بوم جدید و برنامه های وزارت آموزش و پرورش در سال۱۴۰۰سخن گفت.

به گزارش ایلنا، رضا مددی مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین در روز دوم برگزاری سی‌وچهارمین اجلاس روسا و مدیران کل کشور گفت: برنامه‌های سالانه استان‌ها مشخص شده و آموزش و پرورش تا سطح مدرسه‌ای مبتنی بر مستندات انقلاب فرهنگی پیش رفته است.

وی در ارتباط با اجرایی شدن سند تحول گفت: دارای چارچوب نظری تعلیم و تربیت اسلامی هستیم لذا حرف روشن و شفاف باید بزنیم. سند تحول مبنا است و همان تعلیم و تربیتی است که  به دنبال آن هستیم. اصلاح رویکردهای آموزش و پرورش در تمامی سطوح و اصلاح برنامه‌ها و فعالیت‌ها و مسیر آموزش و پرورش متناسب با سند تحول باید تغییر کند و در بلند مدت آموزش و پرورش در مسیر درست قرار بگیرد.

مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین افزود: یک سازمان تربیتی هستیم و در سند تحول تصریح شده است که نظام آموزش رسمی و عمومی یعنی تربیت برنامه ریزی شده است، بنابراین برنامه محور کردن در این سیستم باید درچارچوب برنامه باشد.

وی افزود: یک سازمان تربیتی هستیم پس تلاش‌ها باید در قالب برنامه خودش را نشان دهد. جاری سازی سند در بستر برنامه ممکن می‌شود. زیرنظام های ششگانه سند مشخص است و از مسیر این شش نظام به اصلاح می‌رسیم. نقشه راه این شش زیر نظام به وزارتخانه ابلاغ شده است تا بدانیم در رابطه با منابع انسانی چه باید بکنیم. ما یک تصویر روشن از مسیر پیش روی آموزش و پرورش داریم و باید توانایی عملیاتی کردنش را داشته باشیم.

مددی گفت: نقشه راه اجرای سند تحول تصویب شده و برنامه های سالانه مبتنی بر سند در استان‌ها و مناطق مشخص شده است. شرکای بیرونی آموزش و پرورش برای کمک به این نهاد مهم در سند مشخص شده و ما با برنامه می‌توانیم اطمینان دیگران را حاصل کنیم که بدانند چه می‌کنیم.

مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین افزود: در روز اول اجلاس در ادبیات بسیاری از مسئولین مدرسه زیاد تکرار شد و این باعث خوشحالی است. داریم در چهار سطح فعالیت می‌کنیم که ستاد، استان و منطقه در سند نظام اجرایی‌اند و مدرسه نقش مستقیم در تربیت دانش آموز را دارد. تربیت درون مدرسه در تعامل مربی و متربی رخ می‌دهد. کار اصلی تربیت را عوامل درون مجموعه انجام می‌دهند. اگر می‌خواهیم خود را ارزیابی کنیم باید ببینیم تا چه میزان در مدارس اثرگذار هستیم.

وی افزود: باید اثربخشی را در مدرسه جستجو کنیم و ما باید پاسخگوی عملکردمان در کف مدرسه باشیم. اول باید مدرسه در آموزش و پرورش به رسمیت شناخته شود بعد انتظارات دیگر داشته باشیم.

مددی گفت: در شرایط کرونا دیدیم همه تلاش‌ها توسط مدرسه و معلم انجام شد. همین شبکه شاد وظیفه حاکمیت در ارایه خدمت در بستر فضای مجازی را دارد. سیاستگذاران باید بپذیرند و دست مدرسه را باز بگذارند. حجم فعالیت‌های ابلاغی به مدرسه خلاقیت را از آنها می‌گیرد.

مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین افزود: ستاد وزارت آموزش و پرورش پذیرفتند که باید متناسب با بوم عمل شود و تحول در آموزش و پرورش یعنی اجازه تلاش را به مدارس بدهیم. برنامه سالانه هر مدرسه نقشه راه تربیت هر مدرسه در سال پیش روست. درواقع آنچه وزارتخانه اعلام می‌کند عمومی است. باید نگرش بخشی را در آموزش و پرورش کمرنگ کنیم. موضوع واحد همه ما تربیت است. باید هویت برنامه‌های تحصیلی تقویت شود.

مددی گفت: اهداف دوره‌های تحصیلی مصوب مشخص شده است و تلقی از تربیت تمام ساحتی است. یادگیری مستمر درون تربیت نهفته است. باید بگویم اهداف دوره‌های تحصیلی همان ساحت در دوره تحصیلی است. بدون ارتباط منطقی فعالیت درون مدرسه و اهداف تحصیلی، خروجی مفیدی نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز