خبرگزاری کار ایران

نشست خبری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به مناسبت هفته دولت؛

همکاری و همدلی مرزبانان و مرزنشینان از اهداف مهمی است که می تواند امنیت مرزها را تضمین کند

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۹۰۵

معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور گفت: همکاری و همدلی مرزبانان و مرزنشینان از اهداف مهمی است که می تواند امنیت مرزها را تضمین کند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور در سالن پیامبر اعظم(ص) در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه امنیت در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم پایه است؛ گفت: در همه موضوعات از کرونا تا پیشگیری از بحران های اجتماعی همواره مردم در صحنه حضور داشته و با کمک مردم امنیت خوبی در کشور برقرار شده است.

معاون وزیر کشور با تشریح اقدامات وزارت کشور در حوزه مبارزه با مدیریت بیماری کرونا در ایام ماه محرم، گفت: بعد از اینکه دستورالعمل برگزای مراسم محرم و صفر اعلام شد، یک کارگروه در سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل و کار آموزش و هماهنگی را انجام دادند که بیشترین تلاش را رئیس سازمان تبلیغات اقتصادی اسلامی و همکارانشان برای اجرای مقررات وزارت بهداشت و درمان داشتند که باید بصورت وی‍ژه از زحمات مسئولان این سازمان سپاس‌گزاری کرد.

وی در این خصوص گفت در کل کشور ۹۲ هزار هیأت ثبت شده داریم و ۸۵ هزار بازدید با همکاری ۲۷۷۳۲ همیار سلامت صورت گرفت که بیشترین رعایت پروتکل های بهداشتی توسط هیأت‌ها و عزاداران در محرم صورت گرفته است

وی با تاکید بر اینکه بیشترین توجه به اصول بهداشتی از سوی تولیت‌های آستان‌های مقدسه، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، جماعات، مداحان، مسئولان هیات‌ها و عزاداران انجام شد، گفت: در ایام محرم  شاهد بیشترین رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم عزیزمان و مسئولیت هیات ها شاهد بودیم که جای تقدیر و تشکر دارد.

ذوالفقاری در ادامه به مسئله بیماری کرونا و تشکیل  کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی با مسئولیت وزارت کشور در چهارم اسفندماه ۹۸ اشاره کرد و گفت: در طی این مدت این کمیته ۲۶ مصوبه براساس پیشنهادات کمیته برای ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا جهت اجرا در سراسر کشور ارسال شده است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه در طی این مدت پیشنهاداتی نظیر طرح تب سنجی، فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت های تردد، تعطیلی مدارس از سوی کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی به ستاد ملی کرونا ارائه و مورد تصویب و اجرا قرار گرفت.

وی اضافه کرد: دستور العمل ساماندهی کمک های مومنانه مردم که از سوی سازمان ها و نهاد و گروههای مردمی انجام می شود، نیز تهیه و ابلاغ شد.

ذوالفقاری با تشریح اینکه، کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی از کمیته های فعال در خصوص مدیریت کرونا بوده است، گفت: همه مسئولین اعم از دستگاههای دولتی و غیر دولتی بایستی بیماری کرونا را جدی بگیرند و مساله همزیستی یکساله با کرونا را در برنامه های آتی شان قرار دهند.

وی گفت: بر اساس پیشنهاد کمیته امنیتی اجتماعی، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصویب کرد که همه دستگاه‌ها در همه قوا برنامه همزیستی با کرونا را تهیه تا به تصویب ستاد ملی برسد.

ذوالفقاری تاکید کرد: ارائه خدمات از سوی دستگاه ها نباید موجب تجمع مردم شده و باعث شیوع این بیماری در کشور شود.

وی همچنین گفت: مساله مهم دیگر در کنترل بیماری کرونا، سامانه یکپارچه مدیریت و کنترل هوشمند بیماری کرونا است که این سامانه می تواند اثر بزرگی در کنترل این بیماری داشته باشد که در این خصوص اقدامات کارشناسی انجام و به ستاد ملی ارائه گردیده است.

ذوالفقاری در بخش دیگری از صحبت هایش به مساله برگزاری انتخابات در جمعه هفته آینده اشاره کرد و گفت: دستورالعمل تامین نظم و امنیت به استان ها و ضوابط بهداشتی هم ابلاغ شده است. نامزدها حق تشکیل ستاد انتخابات ندارند و صرفا از طریق فضای مجازی، ابزار الکترونیکی و صداسیمای استانی می توانند برای معرفی برنامه های شان استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در شعب اخذ رای باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و اولویت استقرار محل شعب در  فضای باز است و مکان شعب  شعب اخذ رای از قبل ضدعفونی می شود.

ذوالفقاری همچنین گفت: رای دهندگان هم باید فواصل را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند. برگزاری هرگونه تجمع قبل از روز رای گیری، روز رای گیری و بعد از آن  ممنوع است. اگر نامزدی رعایت نکند، در مرحله اول از حضور در شبکه تلویزیونی استانی محروم می شود و در مرحله بعدی برابر مقررات و قانون به دستگاه قضایی معرفی می شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در خصوص امنیت داخلی کشور بیان داشت: امنیت داخل کشور از اهمیت بالایی برای کل جامعه برخوردار است. طبق نظر سنجی های صورت گرفته تاکنون مردم در بین مسائل اجتماعی اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، بالاترین رضایتمندی را از امنیت کشور داشته اند.

وی در این خصوص تصریح کرد: این به مفهوم نبود  هیچ گونه ناامنی عمومی در کشور نیست. برخی جرایم و ناامنی در کشور وجود دارد اما با آگاهی مردم و تلاش های شبانه روزی حافظان امنیت، به لطف خداوند نظم و امنیت قابل قبولی در کشور حاکم است.

ذوالفقاری تاکید کرد: در حال حاضر  تحریم اقتصادی، اقدامات جاسوسی و تروریستی با حمایت های مالی و  اطلاعاتی کشورهای متخاصم و تهییج مردم از طریق  فضای مجازی و دادن فراخوان ها، تمرکز بر روی برخی حوادث و وقایع و پوشش خبری گسترده، دشمن یک هدف اصلی را دنبال می کند و آن هم بروز بحران و ناامنی در کشور و سوری سازی ایران است که البته با هوشیاری مردم و تلاش شبانه روزی نیروهای مدافع امنیت اعم از نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی، قضایی، امنیتی، بسیج مردمی، شورای تامین استان ها و شهرستان ها در سراسر کشور، برنامه دشمن به شکست انجامیده است.

معاون امنیتی و  انتظامی خاطرنشان کرد: رویکرد شورای امنیت کشور، پیشگیری است و ۸۵ درصد فعالیت ما در حوزه پیشگیری است. 

وی گفت: در این خصوص کمیته مصوب شورای امنیت کشور ایجاد تا مسائل مربوط به نارسایی‌ها در خدمت‌رسانی به مردم، مسائل اقتصادی و اجتماعی، مساسل صنفی و کارگری را رصد کند که در طول دو سال گذشته، ۶۱۰ پیشنهاد راهبردی و موضوعی  به مسئولان ارائه که با پیگیری مسئولان مربوطه و رفع عمده این مشکلات از بروز اعتراض و تنش های اجتماعی احتمالی جلوگیری شده است.

وی افزود: در حوزه جرایم عمومی شرایط بدون تغییر را داریم. در ۹ جرم شاهد کاهش و در ۱۰ جرم شاهد افزایش هستیم.

ذوالفقاری گفت: در پنج ماه اول سال گذشته، ۵۱۹ فراخوان عمده داشتیم  و امسال ۱۷۰۲ مورد داشتیم که ۲۲۸ درصدی افزایش را نشان می دهد.

معاون وزیر کشور در حوزه اقدامات تروریستی نیز گفت: با کنترل های نیروهای نظامی اطلاعاتی و انتظامی از ان سوی مرزها تا عمق کشور شاهد کاهش اقدامات تروریستی هستیم. در سال ۹۷، ۱۹ نفر از نیروهای حافظ امنیت ما شهید شدند و در سال ۹۸، ۹ نفرنیز شهید شدند. در سال ۹۷، ۲۰ تروریست و در سال ۹۸، ۴۴ تروریست توسط  نیروهای امنیتی به هلاکت رسیدند.

ذوالفقاری در خصوص وضعیت مرزهای کشور هم گفت: با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته برای شرق کشور اعتبار هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شد که ستاد کل نیروهای مسلح مسئولیت برنامه ریزی و هزینه این اعتبارات را به عهده گرفته است که در حال حاضر پروژه‌ها بر اساس برنامه در حال اجراست.

ذوالفقاری با اشاره به تصویب تشکیل ۱۵ بازارچه مرزی در استان‌های مرزی خاطرنشان کرد: همه زیرساخت‌ها برای حمایت از مرزنشینان فراهم شده است و هیئت دولت برای کمک به معیشت مرزنشینان بازارچه‌های مرزی برای هر نفر ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر برای خانوار ۲۸۰۰ هزار تومان معافیت گمرکی در نظر گرفت که به دلیل تحریم‌های سال ۹۷ ورود ۱۳۳۹ قلم کالا به کشورها ممنوع شد و عملا مرزنشینان نتوانستند از این امتیاز بهره‌مند شوند؛ از این رو امیدوارم با پیگیری کمیته اقتصادی دولت زودتر مراحل مربوط به صدور مجوز و ورود حدود یک صد قلم کالا برای مشمولین این طرح را نهایی و به مرحله اقدام برساند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در مورد اتباع خارجی در کشور هم گفت: برنامه این است که  هر تبعه خارجی که وارد کشور می‌شود، از مجاری قانونی تردد نماید و جلوی افراد غیر مجاز گرفته شود و درهمین راستا هزینه های ورود قانونی کاهش داده شد و زمان اقامت را هم برای کسانی که به قصد کار وارد کشور می شوند، تا یک سال تمدید کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: سالیانه میانگین ۸۰۰ دستگاه خودرو حامل اتباع غیر مجاز به مدت ۶ ماه با دستور مقام  قضایی توقیف شده است.

وی ادامه داد: به طور میانگین سالیانه ۶۷۲ هزار نفر از اتباع غیر مجاز از کشور طرد می شود. سالانه ۳۰ میلیون دلار به کشور برای کمک به اتباع خارجی داده می‌شود که  کمتر از  ده درصد هزینه های اتباع است. 

وی افزود: در حال حاضر  هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاههای کشور مشغول تحصیل هستند و براساس گزارشات رسمی ۱۷ هزار نفر   از دانشجویان  افغانستانی فارغ‌التحصیل شده اند. ضمنا تاکنون۱۹۲۹۰ نفر از فرزندان زنان ایرانی که با شوهران خارجی ازدواج کرده اند تابعیت گرفته اند.

ذوالفقاری در این خصوص گفت: عناصری به دنبال تخریب روابط بین دو دولت و ملت ایران و افغانستان هستند. ما این شیطنت ها را متوجه هستیم که از کجا  هدایت می شود. مردم ایران طی چهار دهه با اتباع افغانستانی مقیم در ایران همزیستی مسالمت آمیزی داشتند و برای همین نباید تحت تاثیر القائات رسانه‌ای دشمنان، به خصوص در فضای مجازی و رسانه های بیگانه دشمن قرار گیرند.

ذوالفقاری ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس هم تحت تاثیر همین القائات قرار می‌گیرند. باید هوشیار باشیم و در دام دشمن قرار نگیریم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در مورد مراسم اربعین هم اظهارداشت: سال گذشته زائزین ایرانی ۳ میلیون ۴۰۰ هزار نفر و با اتباع خارجی این رقم به سه میلیون و هفتصد هزار رسید.

وی با اشاره به ساماندهی مرزها برای تردد زائران خاطر نشان کرد: ما در سال گذشته بیشترین رضایت‌مندی را در مراسم اربعین داشتیم. برای امسال هم مفروض گرفتیم مراسم اربعین اگر برگزار شود؛ آمادگی های لازم را داشته باشیم.

ذوالفقاری گفت: در آخرین تماسی که با سفیرمان در عراق داشتم، گفت: مقامات عراقی به صراحت اعلام کرده‌اند که امسال از خارج از عراق زائر نداشته باشیم  البته این موضوع تا این لحظه است.

وی گفت: یکی از برنامه های پیش‌رو این است که در روز اربعین، کمک ها و حمایت ها را با هدف  کمک به نیازمندان ساماندهی کنیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری  در خصوص احتمال شیوع موج سوم کرونا در پاییز، گفت:  با در نظر گرفتن تمام شرایط همه دستگاه ها نیازمند پروتکل هستند، حتی خود وزارت بهداشت هم نیازمند پروتکل است. با روزمرگی با این بیماری نباید برخورد شود. حتی اگر واکسن هم کشف شود تا سال تحصیلی آینده درگیر این بیماری خواهیم بود. در کمیته امنیتی اجتماعی با درک شرایط کشور، می‌خواهیم هم چرخ زندگی مردم بچرخد و هم با این بیماری مبارزه شود. ما آمادگی داریم در صورت نیاز از سوی ستاد ملی کرونا محدودیت اعمال کنیم. 

وی گفت: کارمندان دولتی اگر رعایت نکنند، از توبیخ تا انفصال خدمت برای آنها در نظر گرفته‌ایم و دستگاه ها هم به افرادی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند  حق ارائه خدمات ندارند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس معتقدند در دولت تدبیر و امید بحران‌های اجتماعی و کارگری افزایش یافته و مسئولان هم علی رغم وجود اعتراضات و نارضایتی در بین مردم معترض حضور نمی یابند، گفت: در دولت یازدهم کمترین بحران های اجتماعی را داشتیم. از سال۹۶ اتفاقاتی در کشور رخ داد که در این رابطه زمینه ها، عوامل و پیشران هایی که موجب برخی نا آرامی ها در کشور شد با استفاده از اطلاعات و یافته های مستند با همکاری دستگاههای عضو شورای امنیت کشور شناسایی و در اختیار مقامات مسئول قرار داده شده است.

ذوالفقاری تاکید کرد: مستندات مکتوب وقایع سال۹۶ و ۹۸ و ریشه های ایجاد آن وجود دارد. شورای امنیت  پیامدهای سهمیه بندی بنزین را پیش‌بینی کرده بود و با توجه به شرایط اجتماعی پیشنهاد تک نرخی با قیمت  ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر را داد اما طرفداران سهمیه بندی بنزین معتقد بودند که تک نرخی با قیمت ذکر شده موجب کاهش سوخت و کاهش قاچاق نمی شود و در نهایت سهمیه بندی بنزین مورد تصویب مقامات ذی‌صلاح قرار گرفت با این وجود با تمهیدات و تدابیر صورت گرفته طرح سهمیه بندی اجرا و در ساعات اولیه اجرای طرح، مشکلی وجود نیامد اما از ظهر جمعه برخی مسئولان داخل کشور با توئیت و حضور در فضای مجازی  مواضعی را اعلام کردند که مستندات آن وجود دارد و از سوی دیگر رسانه های خارجی نیز با پرداختن به این مساله و تحریک مردم موجب شکل گیری اعتراضات اولیه شده اما در ادامه عده ای با مقاصد ضد امنیتی از فضای ایجاد شده سوء استفاده کرده و موجب بروز بحران و خساراتها در کشور شدند.

وی خاطر نشان کرد: گزارش های مستند و مکتوب این وقایع وجود دارد و اگر روزی لازم باشد، آمادگی داریم تا شرح اتفاقات را به صورت مستند ارائه کنیم‌. 

معاون وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ماجرای اسیدپاشی اصفهان هم گفت: این‌ موضوع واقعا پیگیری شد و در دستگاه قضایی پیگیری شد؛ این پرونده هنوز هم باز است اما با همه اقدامات صورت گرفته  هنوز عاملان این وقایع شناسایی و دستگیر نشده اند.

ذوالفقاری در مورد اتفاقات رخ داده در روستای ابوالفضل اهواز نیز بیان داشت: متاسفانه برخی دوستان بدون اطلاعات از موضوع صحبت می کنند. این منطقه ۳۰۰ هکتار است که ۱۰۰ هکتار آن قبلاً توسط بنیاد واگذار شده و ۲۰۰ هکتار آن حریم شهری قرار دارد و در طول ۱۵ سال گذشته  تدریجا حدود ۳۵ خانوار  اقدام به احداث ساختمان مسکونی بدون مجوز نموده‌اند و تعدادی افراد سودجو از این شرایط سوء استفاده و و بخش دیگری از زمین را به باغ ویلا تبدیل نموده‌اند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد: تدبیر شورای تامین این بوده که بخش منطقه باغ ویلا بدون ساکن تخریب شود اما ساکنین همان ۳۵ خانوار مانع اجرای حکم می شوند.

وی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته از تقسیمات کشوری روستایی به نام ابوالفضل در منطقه نداریم.  ضمن اینکه  قبل از این معاون بنیاد مستضعفان با شرکت در جلسه استانی اعلام آمادگی می کند که برای ۳۵ خانوار مبلغ ۴۰ تا ۵۰ میلیون برای پیش پرداخت خانه در شهر جدید رامین کمک کند.

معاون وزیر کشور همچنین گفت: اگرچه در طول سالیان گذشته شهرداری اقدام به تخریب برخی ساخت و سازها در این محل کرده بود، اما به صورت قاطع با فساد برخورد نشده است و این امر موجب شده  تا از آب و برق غیرمجاز استفاده نمایند. لذا بر اساس گزارش واصله از استان در گذشته تخلفاتی از سوی برخی کارکنان  دستگاههای مسئول رخ داد که موجب تجری افراد سودجو شده است.

ذوالفقاری درباره وضعیت کوله بران هم در پاسخ به سوال خبرنگار نیز گفت: مرزنشین اگر تعلق خاطر داشته باشد، امنیت مرزهای ما به شدت بالا می‌رود.  همکاری و همدلی مرزبانان و مرزنشینان از اهداف مهمی است که می تواند امنیت مرزها را تضمین کند، لذا اجرای این مهم  ضرورت به مکان فعال شدن بازارچه های مرزی و توسعه فروش سوخت که بخشی از آن به مرزنشینان تعلق می‌گیرد و در حال حاضر در برخی استان ها در حال انجام است و در آینده با همکاری وزارت نفت گسترش خواهد یافت؛ می تواند به معیشت مرزنشینان کمک کند تا با رعایت کرامت و عزت آنها به تامین درآمدشان کمک شود و به نیاز به تردد از مناطق ممنوعه و غیرقانونی نباشد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پایان با تاکید بر اینکه حوادث امنیتی که ممکن اتفاق بیفتند و نیفتاده است، قابل ارائه به مردم نیست. بنابراین تاکید می کنم با آگاهی و انسجام مردم و تلاش شبانه روزی حافظان نظم و امنیت در داخل کشور، مرز ها و آنسوی مرزها که به صورت ۲۴ ساعته از امنیت کشور مراقبت می کنند، از حوادث ضدامنیتی زیادی که در برنامه کشورهای متخاصم و گروههای تررویستی بوده، پیشگیری شده است.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز