خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان خون کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

مشارکت ۳۴ هزار و ۵۴۱ نفر در پویش نذر خون/ دچار بحران کمبود خون نیستیم

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۷۵۵

سخنگوی سازمان خون گفت: در تاسوعا و عاشورای امسال ۳۴ هزار و ۵۴۱ داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند و در این مدت ۲۸ هزار و ۳۷۸ واحد خون کامل به بیماران نیازمند اهدا شد.

«بشیر حاجی بیگی» سخنگوی سازمان خون در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: با شروع کووید ۱۹ از اسفندماه میزان مراجعه و آمار اهدای خون در همین ماه کاهش پیدا کرد به طوری که ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل خود کم شد، این کاهش آمار ادامه پیدا کرد و فروردین و اردیبهشت ماه به ۲۵ درصد و در خرداد تیر به ۲۲ درصد رسید، در آمار ۵ ماهه امسال یعنی از اول فروردین تا پایان مرداد ماه هم تقریبا حدود ۱۲ و نیم درصد آمار اهدای خون نسبت به پنج ماهه سال قبل کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: حال با توجه به کاهش آماری که هم در کشور ما و هم در کل دنیا به دلیل شیوع کرونا اتفاق افتاد، ما دچار بحران کمبود خون نشدیم، چون توانستیم با مدیریت پخش خون و با کمک گرفتن از شبکه ملی خون رسان کشور، خون مورد نیاز شهرها را تامین کنیم.

حاجی بیگی با بیان اینکه نذر اهدای خون تا اربعین ادامه دارد، گفت: طبق آمار وضعیت کمی در حال بهتر شدن است، چون برای کشور ما کاهش دوازده و نیم درصد مناسب است، این در حالی است که بعضی از کشورها به بحران برخوردند.

حاجی بیگی ادامه داد: در حال حاضر امیدواریم با حمایت‌های مردم و پویش‌های مردمی میزان اهدای خون در کشور افزایش پیدا کند، همانطور که در روز عاشورا و تاسوعا شاهد افزایش اهدای خون بودیم.

وی در مورد استان‌هایی که بیشترین اهدای خون را داشتند، گفت: تهران، فارس، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی و خوزستان استان‌هایی بودند که در این پنج ماه بیشترین میزان اهدای خون را داشتند، اما در مراسم نذر خون روز عاشورا و تاسوعا در استان‌های سمنان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، اردبیل، چهارمحال بختیاری، لرستان، مرکزی، قم و تهران بیشترین مشارکت را در اهدای خون داشتیم.

حاجی بیگی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد که میزان مشارکت‌ها در نذر خون نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند، افزود: اما در کل ما از مشارکت مردم در روز عاشورا و تاسوعا کاملا راضی بودیم و مراجعه مردم نسبت به روزهای قبل دو برابر شده بود، اما به دلیل شیوع کرونا اهدای خون در این ۲ روز ۱۶ درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال قبل بود.

وی در پایان گفت: در تاسوعا و عاشورای امسال ۳۴ هزار و ۵۴۱ داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند و در این مدت ۲۸ هزار و ۳۷۸ واحد خون کامل به بیماران نیازمند اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز