خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

از بلاتکلیفی بهره‌برداران مترو تا ابهام در اجرای بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونایی/ شرکت بهره‌برداری مترو: هیچ‌ چکی برگشت نمی‌خورد

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۳۷۳

در حالی که سه ماه از تصویب لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونایی شهرداری تهران می‌گذرد، اما ابهام در اجرای آن بلاتکلیفی بهره‌برداران مترو تهران را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با شدت گرفتن شیوع کرونا شهرداری تهران به تعطیلی بسیاری از مجموعه‌های وابسته و طرف قرارداد با خود اقدام کرد که این تعطیلی‌ها بهره‌برداران متروی تهران را نیز شامل می‌شد. آنها که در یکی از پرخطرترین نقاط شیوع کرونا، یعنی متروی تهران مشغول به فعالیت بودند، با یک تعطیلی دو ماهه روبرو شدند و پس از بازگشایی‌های تدریجی، با توجه به کاهش قابل توجه مسافران مترو، نه تنها به درآمد قابل قبولی دست نیافتند، بلکه امکان پرداخت جریمه واحدها نیز برای آنها فراهم نشد. 

در این بین شهرداری تهران به دلیل کاهش درآمدهای جاری و همچنین تعطیلی‌هایی که به اقتصاد این مجموعه ضربه زد، لایحه ای در قالب بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونا تنظیم و به شورای شهر تهران ارسال و تایید آن را دریافت کرد. در بخشی از این لایحه به نحوه تعامل شهرداری با بهره برداران و مستاجران نیز اشاره شده است؛  در ماده 17 به شهرداری تهران اجازه داده شده که به منظور حمایت از مستاجرین و بهره برداران واحدها، اماکن و فضاهای تجاری، اداری، خدمات، فرهنگ، هنری، ورزشی و تفریحی واگذار شده توسط واحدهای ستادی، مناطق، سازمانها و شرکت‌های تابعه به اشخاص حقیقی و حقوقی که محل کار و فعالیت آنها به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده، ضمن رعایت مفاد قرارداد تنظیم نسبت به استمهال یا بخشودگی اجاره بها یا تمدید مدت قرارداد و سایر تصمیمات مقتضی بر اساس دستورالعملی که توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری تهیه شده پس از تایید و ابلاغ شهردار تهران، اقدام شود.

اما پس از گذشت سه ماه از بسته ارائه شده، بلاتکلیفی بهره‌برداران همچنان به قوت خود باقی است. عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در خصوص کمک این لایحه به شهرداری تهران نیز گفته بود: لایحه محرک اقتصادی، لایحه خوبی بود، اما نه به حدی که تاثیر قابل توجهی در مجموعه ما بگذارد؛ فقط مقداری شرایط را تقویت کرد.

"سعید راد" نماینده بهره‌برداران مترو تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره بلاتکلیفی بهره برداران، می‌گوید: در اردیبهشت ماه نامه ای را تنظیم و به شرکت بهره برداری مترو ارسال کردیم و با توجه به حضور حداقلی مسافران در مترو و تعطیلی های مکرر که به رکود کسب و کار و کاهش فروش غرفه داران تا 90 درصد منجر شد، درخواست کردیم تا اجاره بهای ماهانه به 80 تا 90 درصد مبلغ کل کاهش یابد و یا بتوانند از ماده 12 حوادث قهری استفاده کنند.

برخی وعده‌های شرکت بهره‌برداری مترو محقق نشده است

او می گوید: اما با گذشت بیش از سه ماه از این درخواست و رایزنی ها و نامه نگاری های متعدد همچنان بلاتکیلفی مستاجران و بهره برداران مترو به قوت خود باقی است.

راد به نمایندگی از بهره برداران می گوید: مدیران مترو به ما قول دادند که هرتصمیمی گرفته شود از تاریخ 5 خرداد ماه شامل  می‌شود. همچنین به ما قول دادند چک هایی که هنوز به بانک برده نشده‌اند، براساس جدول زمان بندی مشخص با بهره برداران به توافق برسند و بعد چک ها را به بانک ببرند. بعلاوه آنها قول دادند تا زمانی که در شورای شهر تصمیم گیری نشود، هیچ چکی به اجرا گذاشته نشود. آقای نوبخت قول دادند که بدون هیچ ضرر و زیانی بتوانیم از ماده 12 استفاده کنیم که هنوز این امکان محقق نشده است.

"شهربانو امانی "عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص درخواست بهره‌برداران مترو، مبنی بر فسخ قراردادهای خود با توجه به کاهش درآمد اظهار داشت: با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک، ریاست شورا و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در این زمینه صحبت و تبادل نظر انجام شد.

امانی گفت: در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل بر سر این موضوع با حضور آقای نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو  بحث و بررسی و چند پیشنهاد ارائه شد. در یکی از پیشنهادات مقرر شد تا شهرداری لایحه ای را به شورای شهر در ارتباط با ماده 17 مصوبه "بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا" ارائه کنند.

نمی‌توان در قالب لایحه محرک اقتصادی از بهره‌برداران حمایت کرد

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: ارائه لایحه به این دلیل است که ماده 17 مصوبه مذکور به منظور حمایت از مستاجرین و بهره‌برداران واحدها، اماکن و فضاهای تجاری، اداری، خدماتی، فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی واگذار شده است که محل کار و فعالیت آنها به دلیل جلوگیری از انتشار شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است ولی واحدهای تجاری مترو بدلیل باز بودن مترو، تعطیل نبودند و نمی توان در قالب ماده 17 از آنها حمایت کرد.

او ادامه داد: در این جلسه چند موضوع مطرح شد و توافق نهائی بر این بود که یک لایحه ارائه شود، اما با توجه به اینکه ارائه لایحه نیز زمانبر خواهد بود، یک پیشنهاد دیگر این بود که دستورالعمل اجرائی شدن این بند را معاونت مالی و اقتصادی تنظیم کند.

امانی گفت: این موضوع نیز زمانبر است و به همین دلیل پیشنهاد شد که هر معاونت جداگانه درباره آن تصمیم گیری کند.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه این مطالبه بهره برداران مترو در حال پیگیری است، گفت: قرار بود دستورالعملی که معاونت مالی و اقتصادی داده است، بررسی شود که مقداری در آن وقفه افتاده است.

امانی در پاسخ به این سوال که بلاتکلیفی بهره برداران چه زمانی برطرف می شود، اظهار داشت: شورای شهر تهران با جدیت پیگیر این موضوع است و امیدواریم طی چند هفته آینده این مشکل برطرف شود.

"فرنوش نوبخت" مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که شهرداری در لایحه بسته محرک اقتصادی بندی برای کمک به مستاجران و بهره بردارن در نظر گرفته است و چرا با توجه به این بند آنها همچنان بلاتکلیف هستند؟ گفت: تکلیف بهره برداران مترو مشخص است. هر بهره برداری با ما یک قرارداد دارد، اکنون هفت ماه از شیوع کرونا می گذرد و هنوز اجاره ای از بهره برداران دریافت نشده است.

او ادامه داد: همه بهره برداران صاحب اختیار هستند و بین ما و آنها قرا داد وجود دارد. باید صبر کنند تا قوانین صادر شود و براساس قوانین رفتار کنیم. آنها باید به ما اطمینان داشته باشند و صبر کنند تا مشکل برطرف شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: شرکت بهره برداری مترو معتبر است و دنبال اذیت کردن کسی نیست.

قول نوبخت به بهره برداران؛  هیچکس متضرر نمی‌شود

نوبخت در پاسخ به این سوال که هنوز به یک اتفاق نظر مشخص در شهرداری و شورای شهر برای تعیین تکلیف نرسیده اید؟ گفت: چرا رسیده ایم، اما قانونگذاری زمان می برد و بررسی موارد مختلف آن زمانبر است و اگر صبر کنیم تا روند عادی کار انجام شود همه می توانند نتیجه بگیرند.

او ادامه داد: قول می دهم که ما نمی خواهیم هیچ کسی را متضرر و اذیت کنیم. در این مدت نیز کسانی که در خواست خاتمه قرارداد را اعلام کردند، به آن خاتمه دادیم، اما کسانی که تعدیل می خواهند می‌گوییم فعلا نمی توانیم تعدیل دهیم، چرا که باید قانون و روابط آن ایجاد شود.

نوبخت گفت: در همه جا اجاره ها گران شده است، اما ما آن را گران نکردیم و باید اجازه دهند تا با آرامش مساله را برطرف کنیم. هرکسی سوالی دارد مراجعه کند و جواب بگیرد.اجازه دهند قوانین ابلاغ شود و براساس آن با هم رفتار خواهیم کرد.

او در پاسخ به این سوال که لایحه شهرداری چه زمانی به مترو ارسال می شود؟ گفت: اقدامات مربوط به لایحه در حال انجام است و به شورای شهر ارسال خواهد شد.

بهره‌برداران نگران نباشند؛ هیچ چکی برگشت نمی‌خورد

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به این سوال که آیا چک های بهره برداران به اجرا گذاشته می شود یا نه گفت: در اوایل چند چک که در فرایند وصل بود برگشت خورد و بعد از آن جلوی آن را گرفتیم و چک ها را به بانک نفرستادیم و چنین کاری نخواهیم کرد. هیچ چکی برگشت داده نمی شود و بهره برداران نگران نباشند.

نوبخت گفت: برخی از این افراد تقاضای تمدید داده‌اند و درخواست ها در یک رده نیستند. بهره برداران را به آرامش دعوت می کنم تا قوانین بالادستی ابلاغ شود و بعد با آنها صحبت می کنیم، اما همه اطمینان داشته باشند که مترو به عنوان یک سازمان خدماتی مطلقا دنبال اذیت کردن کسانی نیست که با این مجموعه قرارداد کاری دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز