خبرگزاری کار ایران

​جلالی:

تقسیمات کشوری مهمترین بستر برای توانمند سازی مناطق محروم است

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۲۴۰

مدیر کل تقسیمات کشوری همزمان با هفته دولت به تشریح نقش نظام تقسیمات کشوری در توسعه پایدار و متوازن کشور پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سید سعید جلالی مدیر کل تقسیمات کشوری همزمان با هفته دولت به تشریح نقش نظام تقسیمات کشوری در توسعه پایدار و متوازن کشور پرداخت.
وی تقسیمات کشوری را ساماندهی فضای سرزمینی به منظور مدیریت و بهره مندی از آن تعریف کرد و گفت: در ساماندهی فضا، امر خدمات گیری برای جامعه تسهیل می شود و دولت ها نیز اعمال حاکمیت درست سرزمینی از حیث ایجاد امنیت اجتماعی و ملّی، اداره مطلوب جامعه و خدمات رسانی مطلوب انجام می دهند.

جلالی با اشاره به اینکه ارتباط غیرمستقیمی می تواند میان سیاست گذاری حوزه تقسیمات کشوری با امور خارج از مرزها وجود داشته باشد، به بیان نمونه هایی در این راستا پرداخت و گفت: بعضاً سرقت یا تحریف نام های عناصر تقسیمات یک کشور توسط همسایگان خسارت بار است و ممکن است در آینده مشکلاتی را برای آن کشور ایجاد نماید؛ اینجاست که یونان نسبت به نام مقدونیه در کشور همسایه خود واکنش نشان می دهد و درست یا غلط این نام را بخشی از میراث ملّی خود می داند و برای پذیرش آن شرط و شروط می گذارد.
وی در همین راستا ادامه داد: ایران کشوری طبیعی و تاریخی است و مرزهای تمدنی آن فراتر از مرزهای سیاسی آن است، اینجاست که مسئولیت ما از جهاتی بیشتر می شود؛ چراکه هم باید حافظ میراث فرهنگی خودمان باشیم و هم نسبت به حوزه تمدنی مان احساس تعلق نماییم. بعضاً دشمنان برای ضربه زدن به انسجام ملّی در ایران این فرصت تمدنی و اشتراک تاریخی را تبدیل به تهدید می کنند که هوشیاری همگان، به ویژه سیاستگذاران تقسیماتی را می طلبد.
مدیرکل تقسیمات کشوری با اشاره به اینکه ۴۵۰ شهرستان، ۱۱۰۵ بخش و ۱۳۶۶ شهر در کشور داریم،  ملاک تبدیل روستاها به شهر را تغییرات در حوزه مناسبات اجتماعی و معیشتی ، کالبدی و خواست و آمادگی اجتماعی در چارچوب قانون با رسیدن به حداقل جمعیتی اعلام کرد و گفت: یکی از شاخص های یاد شده در قانون جمعیت است؛ به هرحال، نقطه شهری جدای از جمعیت و درخواست ها، به صد زبان، نشان از شهر دارند، به عبارتی: در نظر ما نه شهر به ذات شهر بودن دارای ارزش است نه روستا بودن نشان ضعف. هر کدام شکلی از زندگی و لازم و ملزوم همدیگر هستند.
جلالی با بیان اینکه خردکردن در تقسیمات کشوری یک ارزش نیست بلکه یک ضرورت است، هدف از این کار را، نزدیکی به عدالت تقسیماتی (سرزمینی و جغرافیایی) که خود شکل های دیگر از عدالت را به ارمغان می آورد، اعلام کرد و گفت: اگر به اسامی ایجادی ها در سطح بخش و شهرستان نگاه کنید، بیشتر آنان را در نقاط مرزی و یا کمتر توسعه یافته می بینید و این موضوع از جهات گوناگون دارای اهمیت و پیام است. توصیه وزیر کشور و سیاست دولت بر توانمند سازی مناطق محروم بود و تقسیمات کشوری مهمترین بستر برای پیشبرد همین سیاست است.
وی درخصوص آخرین وضعیت لایحه تقسیمات کشور نیز گفت: این لایحه پس از انجام کار کارشناسی با امضاء وزیر کشور برای هیأت دولت ارسال شده است.

جلالی ادامه داد: در تدوین این لایحه ضمن دعوت از علاقمندان از طریق پورتال وزارت کشور برای اعلام نظرات خود، از نظرات استان ها و نخبگان استانی نیز استفاده شد. هم چنین چندین پروژه مطالعاتی در پشتیبانی از آن انجام شد.

مدیرکل تقسیمات کشوری رابطه میان تمرکز گرایی اداری در ایران با نظام تقسیمات کشوری را رد کرد و گفت: نظام فعلی تقسیمات کشوری در ایران هم مستعد تمرکز گرایی  است  و هم تمرکز زدایی. بستر تقسیمات کشوری مانند یک بزرگراه است؛ می توانید وسیله ایاب و ذهاب را خودتان اختیار نمایید. اگر میل به سپردن اختیار و توزیع قدرت و تصمیم گیری دارید، نهادها و پهنه تعریف شده اند یا بالعکس .

جلالی با بیان اینکه تقسیمات کشوری نیز نیاز به اصلاح دارد امٌا تغییرات پایه ای نه، گفت: مهم این است که مدل مورد استفاده شما در ارتباط با تجربه های تاریخی و اجتماعی آن باشد. ایران در حوزه تقسیمات کشوری دارای قدمت و تجربه است و نمی توانید تجارب خودتان را ناگهان با تجربه های دیگران عوض کنید.

سید سعید جلالی جلالی درباره طرح برخی ایده ها مثل فدرالیسم یا مدل های شبیه آن برای ایران، گفت: فدرالیسم برای ملّت های پراکنده ای است که از سر ناچاری یک واحد سیاسی را پدید آوردند، این درحالی است که این تمایز را در ایران نداریم. به قول جناب فردوسی، در هزار سال پیش در ایران درهم تنیدگی نژادی و جمعیتی آنچنان بود که نژاد جدیدی که ایشان به "کردار بازی" تعبیر می کند، شکل گرفت.

مدیرکل تقسیمات کشوری با اشاره به اینکه کدگذاری و احصاء نقاط جمعیتی و جغرافیایی کشور، برای اولین بار در تاریخ و به طور اخص پس از مشروطه و تاسیس قانون تقسیمات کشوری انجام می شود، گفت: قبل از اجرای این طرح، تعداد دقیق روستاها و مزارع و مکانهای کشور مشخص نبود و هر سازمانی برای خود بر آماری غیر رسمی تکیه می کرد که این موضوع باعث سردرگمی برنامه ریزان می شد.
وی افزود: در حال حاضر مرحله نخست کدگذاری به عناصر و واحد های تقسیماتی انجام شده که انشاءا.. امروز همزمان با هفته دولت و با حضور استانداران و با دستور وزیر کشور به شکل ویدئو کنفرانس رونمایی می شود.
 جلالی ادامه داد: به جهت حساسیت موضوع و ضرورت دقت در فرایند کدگذاری، در مرحله نخست کدها به مدت دوسال به صورت پایلوت بر اساس شیوه نامه مشخص ابلاغ شده است تا ان‌شاء ا... پس از رفع اشکالات، به صورت قطعی ابلاغ شوند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز