خبرگزاری کار ایران

معاون کل وزارت بهداشت:

واکسن کرونای ایرانی وارد مرحله تست انسانی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۵۷۲

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به ساخت واکسن کرونا گفت: ۱۸۰ گروه در دنیا روی این موضوع کار می‌کنند و میلیاردها دلار هزینه کردند، اما همانطور که سازمان بهداشت گفت باید موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کرد، حداقل تاثیر واکسن تا ۷۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری روز دوشنبه در مورد پیش‌بینی وضعیت ابتلا بیان کرد: این کاملا به رفتار اجتماعی ما و رعایت فاصله‌گذاری و خدمات ارگان‌ها مربوط است، ما با سه اصول اصلی کرونا توانستیم میزان مرگ‌و میر و ابتلا را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: به فصل سرما که نزدیک می‌شویم امکان ابتلا به آنفلونزا بیشتر می‌شود و در پاییز هم مدارس باز می‌شود و با وجود تدابیری که در نظر گرفته شده اما نگران هستیم دچار ابتلای بیشتر شویم.

احتمال افزایش سفر در شهریور

حریرچی افزود: با وجود خدماتی که از طریق دولت صورت گرفته و استقامت مردم اما لازم است تا همینجا به ملت عزیز بگویم هر گونه عادی سازی ما که از خانه شروع می‌شود احتمال ابتلا را بالا می‌برد، هر سفری حتی ضروری آن خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل اتمام کنکور و یک ماه آخر تابستان احتمال افزایش سفر در شهریور را داریم، گفت: معمولا مردم در عاشورا و تاسوعا هم به شهرهای خود سفر می‌کنند، ما از مردم می‌خواهیم سفرهای خود را کنسل کنند، ایجاد موج سوم و کنترل موج دوم به رفتار اجتماعی مردم مربوط است، کادر بهداشتی و درمانی ما همه خسته هستند چون ۶ ماه کار فرسوده انجام دادند.

ماجرای واکسن کرونا

حریرچی با اشاره به ساخت واکسن کرونا گفت: ۱۸۰ گروه در دنیا روی این موضوع کار می‌کنند و میلیاردها دلار هزینه کردند اما همانطور که سازمان بهداشت گفت باید موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کرد، حداقل تاثیر واکسن تا ۷۰ درصد است.

به گفته‌ی معاون کل وزارت بهداشت با وجود شروع فصل سرما در نیم‌کره‌ی زمین شیوع آنفلونزا کم بوده و یکی از دلایل آن رعایت پروتکل‌های مشابه کرونا و آنفلونزا است.

کودکان هم به اندازه بزرگ‌سالان مبتلا به کرونا می‌شوند

حریرچی گفت: میزان ابتلا در کودکان به اندازه بزرگ سالان است و کودکان در سنین بالاتر حتما از ماسک استفاده کنند، کما اینکه از ماسک پارچه‌ای هم استفاده شود، توجه کنید بچه‌ها به اندازه‌ی بزرگ سالان مبتلا می‌شوند ولی به اندازه‌ی بزرگ سالان علایم ندارند که همین موضوع خطر ناک خواهد بود چون به افراد خانواده منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری سال جدید تحصیلی جدید گفت: پروتکل‌های کنکور هم خوب انجام شد وخوشبختانه تا الان مراسم محرم به خوبی برگزار شده است، امیدواریم همانطور که رهبری فرمودند مراسم‌ها با رعایت بیشتر دستورات بهداشتی برگزار شود.

خون و پلاسما نذر کنیم

حریرچی با تاکید بر نذر خون در ماه محرم، ادامه داد: امسال در محرم یکی از موضوعات مهم که می‌توان به آن عمل کرد، نذر خون است و همچنین از کسانی که به کرونا مبتلا شدند می‌خواهیم تا پلاسما اهدا کنند،برآورد ما این بود که ۱۰ درصد افراد پلاسما اهدا کنند اما هنوز میزان اهدا خیلی کم است. سازمان اهدای خون هم سامانه‌ای برای نوبت گیری در این مورد ایجاد کرده است.

باید از کادر درمان حمایت شود

وی ادامه داد: در مورد شهدای سلامت چه از کارکنان پزشک، چه پیراپزشکی و دیگر کادر حق بزرگی به گردن مردم دارند فامیل این افراد در خطر ابتلا قرار دارند دیروز دختر ۸ ساله‌ی دو پزشک فوت شد و این دختر بدون هیچ بیماری زمینه‌ای جان سپرد، حتما باید حداقل حمایت عاطفی و روانی از این افراد شود.

حریرچی در مورد تعدیل نیروهای بخش خصوصی گفت: با وقوع کرونا دو اتفاق افتاده، یعنی تعداد قابل توجه بیماری‌ها مثل عمل زیبایی یا خدمات دیگر کم‌تر شده که در این صورت بار مراجعه به بیمارستان خصوصی هم کم‌تر شده و در کنار آن با مشکل تحریم قدرت خرید مردم کم شده و تمایل به خدمات بخش دولتی بیشتر شده است، در این شرایط بیمارستان خصوصی هم کمکی از دولت نمی‌گیرد و شرایط سخت می‌شود، اما درخواست ما از تمام کارفرمایان این است که از هر تعدیلی خودداری شود.

۱۴ درصد افراد دوباره مبتلا شدند

وی ادامه داد: ما الان در ماه ۶ الی ۷ این بیماری هستیم و آنچه از آمار کشورهای دیگر می‌رسد ابتلای مجدد گزارش شده، ایمنی بعد درمان دو الی سه ماه است و بعد میزان ایمنی کاهش پیدا می‌کند و آنچه الان دیده می‌شود در ۶ ماه گذشته ۱۴ درصد افراد دوباره به کرونا مبتلا شدند و باید ببینیم در آینده این روند افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

واکسن کرونا وارد مرحله تست انسانی می‌شود

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در رابطه با روند ساخت واکسن کرونا در ایران، گفت: مراحل تست حیوانی ساخت واکسن به مرحله تکمیل رسیده و بلافاصله وارد مرحله‌ی تست انسانی می‌شویم، اما می‌خواهم تاکید کنم که متوسط زمان تولید یک واکسن در گذشته ۷ سال بوده و بعضی از واکسن‌های دیگر ۲۰ الی ۲۸ سال ساخت آنها طول کشیده است، با وجود هزینه و زمان بسیار برای بعضی بیماری‌ها مثل ایدر هنوز واکسنی برای آن تولید نشده است.

وی بیان کرد: یک بار روانی پیش آمده که مردم می‌خواهند در تمام دنیا واکسن پخش شود ولی واکسنی که بتواند کل زنجیره را کنترل کند تا دو سال آینده نخواهد بود و اینکه واکسنی باشد که مثل واکسن آبله عمل کند فعلا تا دو سال آینده احتمالش بسیار کم است، این واکسن‌هایی که حتی وارد فاز چهارم هم شده چنین ادعایی در موردشان وجود ندارد و ادعاشان در حد ایمنی سه ماه است و فعلا لزوم انجام دستورات بهداشتی بسیار جدی است.

او ادامه داد: موضوعی که به کاهش پرداختی مردم کمک کرد، اثر طرح تحول بود که از مردم کمتر پول گرفته شد، البته خواست وزیر هم این بود که به مردم هیچ فشاری وارد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز