خبرگزاری کار ایران

معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

کاهش روند بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۰۰۴

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: روند بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا رو به کاهش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی روز یک شنبه، با اشاره به کاهش میزان ابتلا به کرونا، گفت: خوشبختانه در شرایطی قرار داریم که روند بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا رو به کاهش است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: بعد از شش ماه خدمات مربوط به کرونا در بیمارستان‌ها در کنار تلخی‌هایی که داشت باعث دستاوردهای خوبی هم بوده و در همین مدت توانستیم با شرکت‌های دانش بنیان زیر ساخت‌ها را تقویت کنیم، ۱۵۰۰ تخته ویژه آی‌سی‌یو اضافه شده، ضمن اینکه سایر خدمات تشخیصی اضافه شده است که در حال حاضر ۱۹۰ آزمایشگاه داریم که خدمات تشخیصی کرونا را انجام می‌دهند.

جان بابایی افزود: دستاوردهای مهمتری هم داشتیم که یکی از آنها فراهم کردن زیرساخت‌های دورا پزشکی است چون خیلی از افراد نیازی نیست تا به مراکز درمانی مراجعه کنند و بنابراین با این امکان حتی ویزیت از راه دور و عکسبرداری از راه دور هم انجام می‌شود که در ۲۰ منطقه کشور این امکان قابل اجرا است. برای خدمات تصویربرداری هم امکان و زیرساخت‌های آن فراهم شده است.

وی گفت: موضوع بعدی تهیه دارو است که امیدواریم مردم از همین طریق بتوانند داروهای خود را تامین کنند که وزیر محترم هم در هفته گذشته آیین نامه آن را ابلاغ کردند.

جان بابایی ادامه داد: از کارهای خوب دیگری که اتفاق افتاده آموزش کادر پزشکی برای خدمات غیرتهاجمی است، موثرترین عاملی که باعث نجات بیماران می‌شود آن مراقبتی است که کادر درمان انجام می‌دهند و نه اینکه از داروی خاصی استفاده کنند که آموزش‌هایی را برای کادر درمان و پزشکی در نظر گرفتیم و برای همین بین دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها ارتباط برقرار کردیم تا این ارتباط به صورت مستمر وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: نگرانی که وجود دارد در فصل پاییز و زمستان همراهی ویروس آنفلونزا در کنار کرونا است که برای خدمات غیرکرونایی که مردم باید ببینند شرایطی را ایجاد کردیم تا این زیرساخت فراهم شود.

واکسن همیشه نتوانسته برای همه بیماری‌ها موثر باشد

جان بابایی در جواب این سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه طبق آخرین ارقام میزان فوتی‌های جهان بر اثر کرونا که3.5 درصد برآورد شده، این میزان در ایران چند درصد بوده است؟ گفت: در مورد این موضوع گزارش‌های رسمی از صدا و سیما داده می‌شود برای همین در شش‌ماه اخیر من هیچ گزارشی از ابتلاها و مرگ و میر ندادم چون تمام داده‌ها را به سخنگو می‌دهیم، در وزارت بهداشت هیچ چیز پوشیده نیست آماری که وزارت بهداشت می‌دهد مثل آمار تمام دنیا از افراد مثبت، بهبود یافته و فوتی گزارش است و از این شفاف‌تر ایران نمی‌تواند عمل کند.

وی در ادامه بیان کرد: هیچ مطالعه‌ای در دنیا ثابت نکرده که داروی رمدسیویر اثری بر کاهش مرگ و میرهای کرونا داشته باشد حتی در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده تاثیر این دارو بر کاهش مرگ و میرها را رد کرده است، مقاله‌ای دیگر که در مجله معتبر منتشر شده هم به همین نتیجه رسیده، برای همین تا زمانی که دارویی در درمان و جلوگیری از مرگ و میر ثابت نشود وارد پروتکل‌های درمانی نخواهد شد و تنها دارویی که در حال حاضر ثابت شده که مرگ و میر را کاهش می‌دهد داروی کورتون است.

جان بابایی در مورد ساخت واکسن گفت: مردم را نباید بی دلیل امیدوار کرد چون واقعیت این است که همیشه واکسن نتوانسته برای همه بیماری‌ها موثر باشد مثلاً سال‌هاست که برای هپاتیت و یا ‌اچ آی وی واکسن موثری تولید نشده، ما ساخت واکسن کرونا را با دستور وزیر بهداشت شروع کردیم و این فقط به این معنی است که از دنیا عقب نیستیم ولی مشخص نیست که واکسن در دنیا به نتیجه مطلوبی برسد یعنی به همان اندازه که فکر می‌کنیم می‌تواند اثربخشی داشته باشد، به همان اندازه هم می‌تواند اثربخشی نداشته باشد.

برخی بیمارستان ها تا ۵۰ درصد کاهش درآمد داشتند

وی افزود: بیماران کرونایی به صورت حدودی نفری ۲.۵ میلیون تومان در بخش عادی هزینه برای وزارت بهداشت دارند ولی بخش مراقبت های ویژه این مبلغ به ۴.۵ می رسد که بر اساس قانون ۵ الی ۱۰ درصد کل هزینه های درمان را خود مردم پرداخت می کنند، در این شش ماه که کرونا در کشور وجود دارد بعضی از بیمارستان ها تا ۵۰ درصد کاهش درآمد داشتند، این را هم در نظر بگیرید که همیشه اعلام شده اگر مردم توان مالی پرداختی برای درمان بیماری را نداشتند بر اساس کارشناسی هایی که صورت می گیرد یا تخفیف می گیرند و یا درمان به صورت رایگان انجام می شود.

وی در ادامه گفت: اثر کنکور تا دو هفته بعد مشخص می‌شود ولی زیرساخت‌های بهداشتی را برای برگزاری کنکور فراهم کرده بودیم و جای نگرانی نخواهد داشت چون حتی برای افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ بودند در دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌هایی که مشخص شده بود شرایط را برای کنکور دادن فراهم کردیم و تمام اقدامات لازم برای برگزاری کنکور به درستی انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز