خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت:

تعداد تخت‌های ویژه در بیمارستان‌های کشور دو برابر شده است

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۴۹۲

معاون توسعه مدیریت، متابع و برنامه ریزی وزیر بهداشت گفت: تعداد تخت‌های ویژه در بیمارستان‌های کشور دو برابر شده است و به خاطر فراهم شدن این زیرساخت‌ها ما شاهد کنترل بیماری کووید ۱۹ هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید کامل تقوی نژاد، معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی روز شنبه ضمن تبریک روز پزشک و همچنین تسلیت برای شروع ماه محرم گفت: با تلاش و زحمت‌هایی که برای نظام سلامت کشور تا به امروز انجام شده ما توانستیم در طول دولت ۱۱ و ۱۲ حدود ۳۶ هزار تخت را در قالب طرح احداث و توسعه تخت‌های بیمارستانی و طرح تحول سلامت به بهره‌برداری برسانیم و باید بدانید که از این میزان ۵۸۵ بیمارستان ارتقای هتلینگ داشتند.

به گفته‌ی تقوی نژاد بهره‌برداری از ۷۴۸۰ پروژه بهداشتی با زیربنای یک میلیون و۱۷۰ هزار متر مربع انجام شده است.

تقوی نژاد بیان کرد: مطالبات کارانه کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران از ۲۴ ماه به کمتر از ۱۰ ماه رسیده است. تعداد تخت‌های ویژه در بیمارستان‌های کشور دو برابر شده است و به خاطر فراهم شدن این زیرساخت‌ها ما شاهد کنترل بیماری کووید ۱۹ هستیم.

تقوی‌نژاد بیان کرد: برای وضعیت معیشت و حقوق پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی ۵۰ درصد به فوق‌العاده‌های فصل هشتم قانون نظام هماهنگی اضافه شده است و در همین راستا دو اقدام انجام دادیم.

وی ادامه داد: اول در مورد ارتقای معیشت همکاران و حقوق‌ها بوده و مورد دوم و مهم‌تر این است که نیروهایی که در بخش‌های مختلف بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کنند و دریافت‌های مختلفی داشتند این دغدغه برطرف شده و حقوق این همکاران به هم نزدیک شده است و همچنین در روزهای گذشته با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی قرار شد، برای افرادی که طی ماه‌های گذشته در مواجهه مستقیم کرونا بودند امتیاز قائل شویم، یعنی به ازای هر ماه فعالیت دو امتیاز برای استخدام‌های آتی در نظر گرفته شود که سقف این امتیازات به ۲۰ امتیاز می رسد.

تقوی نژاد گفت: در مورد گسترش عدالت در تامین نیازهای بهداشتی و درمانی کشور باید به این نکته اشاره کرد که تعداد بیمارستان‌هایی که از قبل انقلاب وجود داشته بسیار کم بوده ولی ۹۶ هزار تخت را تا سال ۱۳۹۲ داشتیم و تا پایان مرداد ماه نیز ۱۲۶ هزار تخت خواهیم داشت.

درآمد بیمارستان‌ها در دوران کرونا ۷۰ درصد کاهش داشت

وی در ادامه گفت: به دلیل تعطیلی‌هایی که در زمان کرونا در بخش‌های معمولی بیمارستان‌ها به وجود آمد درآمد آنها تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد یعنی اگر در دی ماه سال ۹۸ در یک ماه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم در اسفندماه به ۳۰۰ میلیارد تومان رسید که از رهبری بابت پرداخت یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی که موافقت کردند تشکر می‌کنیم از این مبلغ ۳۰ درصد در اختیار ما قرار گرفت و امید داریم تا با همکاری نهادها مابقی آن را هم دریافت کنیم چون تجهیزات بیمارستانی و همینطور حدود هزار میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز طرح های بیمارستانی که تا پایان همین دولت باید به بهره برداری برسد از محل همین اعتبارات باید پرداخت شود، حتی تامین لوازم حفاظت فردی و برخی دیگر از نیازها به همین اعتبارات نیاز دارد.

معاون توسعه مدیریت وزارت بهداشت بیان کرد: ما حدود ۴ هزار و و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل یک میلیارد یورو دریافت کردیم که اجازه داده شده ۲۰ میلیون یورو دیگر از طرف بانک مرکزی تامین شود، اما ما انتظار داریم بقیه اعتبار یک جا در اختیار ما قرار بگیرد.

وی ادامه داد: موضوع قرارداد ۸۹ روزه پرستاران یک مجوز ویژه بود که در بعضی دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به ازدحامی که وجود داشت انجام شد و این مجوز موقت بود اما مشکلی که وجود دارد این است که برخورد یکسان در دانشگاه‌ها صورت نگرفت، مثلاً در دانشگاهی با این مشکل مواجه شدیم که تعداد این افراد که ۸۹ روز به‌کار گرفته شدند گاه از تعداد بیماران کرونایی بر آن استان بیشتر بود یعنی این موضوع درست مدیریت نشد‌.

حضور افراد با تست مثبت در محل کار ممنوع است

تقوی نژاد در مورد پرستارانی که با تست pcr مثبت در محل کار حضور پیدا می‌کنند، گفت: چنین موضوعی درست نیست و کسی حق ندارد با PcR مثبت در محل کار حاضر شود و حتماً باید در خانه قرنطینه شود تا استراحت کند، بعد از گذراندن دوره درمان می‌تواند به محل کار برگردد و اگر در هر کجایی به شخص اجبار شده که با تست مثبت در محل کار حاضر شود حتماً با مسوولین آن محل کار برخورد خواهد شد، زیرا این یک کار غیرقانونی است.

وی در ادامه گفت تفاهم‌نامه‌ای با سازمان اوقاف کشور و امورخیریه داشتیم چون ما بیمارستان‌هایی را در این زمینه داریم و کسانی که در بخش خیریه فعالیت می‌کنند و باید به صورت مشترک برای اینها برنامه‌ریزی شود، مثلاً بخش عمده ساختمان‌ها و اماکن تجاری شمال و شمال غرب شیراز در وقف بیمارستان نمازی است ولی تعداد کمی از این اماکن در اختیار بیمارستان قرار دارد و بقیه‌ی آنها در اختیار نهادهای دیگر و یا مردم است اما کارگروهی تشکیل شده تا این بخش ها به وزارت بهداشت برگردد.

بیمارستان‌ها در پاییز آمادگی دارند

تقوی در جواب سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود پاییز ماه شیوع کرونا افزایش پیدا می‌کند، آیا با وجود این مسائل نیاز به امکانات بهداشتی درمانی بیشتری داریم؟ گفت: امکانات کافی را داریم، ولی اگر با موج مجددی از کرونا مواجه شویم در بیمارستان‌ها حدود ۱۱ هزار تخت را اضافه می‌کنیم و حدود ۲۸ الی ۳۰ هزار تخت در مراکز نقاهتگاه‌ای هم هست که استفاده نکردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز