خبرگزاری کار ایران

دیدار معاون امور اجتماعی شهرداری تهران با سفیر افغانستان برای توسعه همکاری‌های مشترک

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۰۱۸

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و سفیر افغانستان در ایران طی دیداری ضمن بحث و تبادل نظر درباره ظرفیت های همکاری مشترک در زمینه های فرهنگی و اجتماعی میان شهرداری تهران و نهادهای همگن آن در افغانستان بر اراده جدی دو طرف به مقابله با پدیده هایی چون قاچاق و کار کودکان افغان تاکید کردند.

 به گزارش ایلنا، محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در دیدار با عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران که به صورت آنلاین برگزار شد با اشاره به موضوع خواهرخواندگی تهران و کابل برای تبادل تجربیات در حوزه شهری ابراز امیدواری کرد و گفت: در حوزه دیپلماسی شهری آقای حناچی، شهردار تهران بر توسعه همکاری مشترک میان دو کشور تاکید دارد و ما امیدواریم به زودی موضوع خواهرخواندگی تهران و کابل که پیش از این هم چندین مرتبه مطرح شده بود، به نتیحه برسد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر سابقه همکاری مشترک میان شهرداری تهران و کابل و تفاهم‌نامه منعقده در سال 1383،  بیان کرد: بر اساس اعلام نهادهای مدنی مستقل بخش عمده زباله‌گردهای تهران را کودکان و نوجوانان افغانستانی تشکیل می‌دهند که عمدتا هم به صورت قاچاق به تهران می آیند، بنابراین ضروری است که برای ساماندهی این کودکان همکاری مشترک نزدیک تر و جدی تری میان دو کشور شکل بگیرد. از همین رو در راستای حل معضل کودکان زباله‌گرد شهردار تهران هم بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که در این بخشنامه بر برخورد با پیمانکاران متخلف در این زمینه تاکید شده و عدم برخورد با کودکان زباله‌گرد هم از خط قرمزهای آن است. ارائه خدمات حمایتی برای این کودکان نیاز به همراهی افغانستان دارد که در این راستا باید یک کمیته مشترک از معاونت بین‌الملل شهرداری تهران، معاونت فرهنگی و اجتماعی و سفارت افغانستان در ایران تشکیل شود. 

وی افزود: ما اکنون بدون توجه به ملیت و تابعیت و با همکاری سازمانهای غیر دولتی به کودکان کار آموزش می دهیم و اخیرا توافقی کردیم که برای آنها مدرک تحصیلی هم صادر کنیم. در حوزه مهارت آموزی به این کودکان نیز اقدامات خوبی در حال انجام است، از سوی دیگر بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد ایران به صورت تخصصی بر موضوع کودکان زباله گرد فعالیت می‌کنند که همکاری مشترک شهرداری و سفارت افغانستان در ایران سبب ورود جدی تر آنها می شود.

در ادامه این دیدار مجازی، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران گفت: در سال‌هایی که افغانستان با جنگ درگیر بود مردم کشورهای همسایه ما از جمله ایران نسبت به مهاجران افغانستانی بسیار مهربان بودند و از لحاظ بشری برخورد خوبی جریان داشت که از این بابت سپاسگذاریم. باید تاکید کنم که دستور مقام معظم رهبری ایران برای پذیرش کودکان افغان در مدارس از اقدامات بسیار خوب و موثری بود که انجام شد و قابل تقدیر است.

او افزود: در زمینه کودکان زباله‌گرد به دنبال تهیه یک گزارش جامع برای ارسال به رییس‌جمهور افغانستان هستیم که بر اساس آن مشخص شود چند کودک زباله‌گرد افغانستانی در ایران هستند و بیشتر در کدام استان‌های ایران تمرکز دارند همچنین تعیین شود که این کودکان بیشتر از کدام نقاط افغانستان هستند. 

لیوال در ادامه افزود: در این زمینه سه برنامه در در دستور کار داریم، اگر کودکان کار افغانستانی خانواده‌هایشان در ایران حضور داشته باشند، آنها را به خانواده‌هایشان باز می‌گردانیم و از ایران می‌خواهیم برای اقدامات فرهنگی به آن‌ها کمک کند تا این کودکان بازگشت راحت و امنی به افغانستان داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: مساله کودکان زباله‌گرد باید در سه بخش پیگیری شود، در مرحله نخست به دنبال مرحله تثبیت مهاجران افغان مقیم ایران هستیم که قرار است اردوگاه‌هایی در اختیار ما برای این امر گذاشته شود تا حضور این افراد قانونمند شده و با داشتن گذرنامه الکترونیک هم از مشکلات دولت ایران در این زمینه کم شود و هم مهاجران افغان ساماندهی شوند. 

وی افزود: در بخش دوم هم به دنبال آن هستیم که آن دسته از کودکان که به صورت قاچاق به ایران آورده شده‌اند و خانواده‌هایشان در افغانستان هستند، به افغانستان بازگردانده می‌شوند. در این زمینه خواستار آن هستیم که با پیمانکاران متخلف برخورد شود و ما هم در تمام زمینه‌ها با ایران همکاری می‌کنیم.  در گام سوم هم با سازمان‌های بین‌المللی مانند یونیسف مذاکراتی انجام دادیم و همچنین از سازمان‌های مردم نهاد بین‌المللی هم برای کمک به حل این موضوع کمک خواستیم.

سفیر افغانستان در ایران در پایان به موضوع خواهرخواندگی میان تهران و کابل اشاره و بیان کرد: تهران و کابل شباهت‌های بسیاری از نظر فرهنگی و اقلیمی با یکدیگر دارند و از همین رو موضوع خواهرخواندگی بسیار ضروری است. در حوزه مسائل شهری هم در کابل مشکل مدیریت آب‌های زیرزمینی و جمع‌آوری آب‌های سطحی و همچنین حفظ مناطق تاریخی کابل داریم که شهرداری تهران می‌تواند تجارب خود را در این زمینه با کابل تبادل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز