خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شرکت‌های دانش بنیان پتانسیل درآمدزایی به جای فروش نفت را دارند/ برخی ترجیح می‌دهند از کیت‌های چینی و هندی به جای کیت تولید داخل استفاده کنند

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۸۳۵

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس درباره درآمدزایی شرکت‌های دانش بنیان گفت: قطعا شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند بخش عمده‌ای از نیازها را برطرف کنند، اما باید حمایت شوند.

"مسعود ابراهیمی" رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در دوره شیوع کرونا ویروس با وجود تحریم‌ها در کشور گفت: گردش‌های مالی شرکت‌های دانش بنیان نسبت به شرکت‌های دیگری که در سطح کشور فعالیت دارند واقعا ناچیز است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از دلایل این میزان گردش مالی این است که در سال‌های متمادی به شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری توجه جدی نشده و تازه در سال‌های اخیر به این شرکت‌ها و پارک‌ها توجه شده است. یک خصوصت بارز شرکت‌های دانش بنیان این است که آنها خیلی سریع می‌توانند نوع تولیدات خود را تغییر کاربردی دهند.

ابراهیمی توضیح داد: به عنوان مثال شرکت‌هایی داشته‌ایم که تولیداتشان را با نیاز جامعه تطبیق داده‌اند و البته برخی از این شرکت‌ها به خاطر نوع تولیدات نتوانستند محصولات خود را متناسب با شرایط کرونا تغییر دهند. شرکت‌های فناور اعم از دانش بنیان و آنهایی که در پارک علم و فناوری هستند خیلی سریع محصولاتشان را به محصولی که نیاز جامعه بوده تغییر دهند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگرچه این شرکت‌ها گردش مالی کمتری نسبت به دیگر شرکت‌ها دارند، ولی توانستند در این حوزه خوب عمل کنند و به یک بخش از نیاز کشور پاسخ دهند. ما شرکت‌هایی داشتیم که فعالیتشان چیزی دیگری بوده مثلا الیاف تولید می‌کردند، اما از همین الیاف برای تولید ماسک استفاده کردند تا کمبودهای ماسک در کشور جبران شود. یا شرکت‌هایی داشته‌ایم که الکل مواد پایه کار آنها بوده اما آن را به تولید مواد ضدعفونی کننده تغییر دادند.

وی اضافه کرد: شاید هر شرکتی در حال تولید محصولات خاص خودش بوده، اما سریعا آن را تغییر داده و به عنوان مثال ونتیلاتور تولید کرده است که همه این ها توانست باری از روی دوش کشور بردارد.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری چقدر در زمان تحریم‌ها  در جهت رفع نگرانی‌های کشور برای خود سهم قائلند؟ گفت: شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری بها توجه به توانمندی‌هایی که دارند بسیار علاقه مندند که به همه نیازهای کشور پاسخ دهند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: ولی بدلیل زیرساخت‌هایی که طی سالیان اخیر برای آنها فراهم نشده است عمدتا این شرکت‌ها بنیه‌های سرمایه گذاری سنگینی ندارند، تا تولیدات خیلی حجیم در حدی که نیاز کشور را پاسخ بدهند، داشته باشند. البته  استثنائات هم داریم ولی کشور باید به این موضوع بیشتر توجه کرده و بتواند برای شرکت‌های فناور تامین نقدینگی کند تا آنها نیز بتوانند اشل تولیداتشان را بالا ببرند. به عنوان مثال ما شرکتی داریم که  ۵۰ هزار ماسک تولید می‌کند، اما اگر از آنها حمایت شود می توانند تا دومیلیون ماسک هم تولید کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از شرکت‌ها بخشی از محصولات خود را صادر می‌کنند،‌ آیا با ادامه این رویه می‌توان درآمدزایی که از طریق فروش نفت اتفاق می‌افتاده را از شرکت‌‌های دانش بنیان انتظار داشت؟ گفت: قطعا این پتانسیل وجود دارد، ما چندین هزار شرکت دانش بنیان و شرکت‌هایی داریم که در پارک های  علم و فناوری مستقر هستند. قطعا آنها می‌توانند بخش قابل قبول یا بخش عمده‌ای از نیازها را برطرف کنند، اما باید حمایت شوند. حمایت در بُعد دولتی و سرمایه گذاری یک وجه قضیه است و یک بُعد دیگر مصرف کننده‌ها هستند که باید از استفاده از محصولات ایرانی حمایت کنند.

ابراهیمی گفت:‌ ما اکنون در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس کیت تغلیط(RNA) کرونا را تولید می‌کنیم که به گواهی متخصصانی که از آنها استفاده کرده‌اند، کیت‌های تولیدی ما نسبت به نمونه‌های چینی و هندی عملکرد بهتری داشتند، اما متاسفانه برخی ترجیح می‌دهند از کیت‌های چینی و هندی استفاده کنند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: از این رو هم دولت باید برای سرمایه گذاری و تامین زیرساخت‌ها کمک کند و هم مردم باید از تولیدات داخلی حمایت کنند تا انگیزه برای افزایش کیفیت‌ها بیشتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عمدتا از کیت‌های چینی و هندی استفاده شده و از کیت‌های ایرانی استقبال نمی‌شود؟ گفت: یک بخشی از این مساله به بحث‌های مادیاتی و معاملات برمی‌گردد و یک بخش دیگر آن هم فرهنگی است یعنی ذهنیت مردم ما این است که اگر یک محصول خارجی باشد کیفیت آن از محصولات داخلی بهتر خواهد بود، از این رو باید روی هر دو بُعد کار شود.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایطی که ایران در منطقه و جهان دارد تعاملات بین المللی شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری چگونه است؟ گفت: قطعا بدون مشکل نبوده، ولی چون تولیدت دانش بنیان معمولا کم حجم و کم تیراژ هستند، می‌توان با کمک یک مسافر بخشی از مواد مورد نیاز را به صورت چمدانی تامین کرد.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت:‌ این خصوصیت کمک کرده که شرکت‌های دانش بنیان‌ در برخی حوزه‌ها مشکلات کمتری داشته باشند، چون مواد اولیه شان از نظر مقدار یا تعداد خیلی کم بوده و به روش‌های دیگر تامین شده است. در مجموع فضای بین المللی در فعالیت دانش بنیان‌ها تاثیر گذاشته است و باید با تدابیر برای حل آن اندیشیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز