خبرگزاری کار ایران

تاکید بر استفاده از ظرفیت های محلی در موفقیت طرح‌های شهری

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۵۱۴

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور در شهرداری منطقه ۱۶ به بررسی آخرین وضعیت اجرای پایلوت طرح کاپ در این منطقه پرداخت.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که «مجتبی یزدانی» معاون خدمات شهری شهرداری تهران، «صدرالدین علیپور» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و «شینا انصاری» مدیرکل اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران نیز حضور داشتند، «سید آرش حسینی میلانی» انجام طرح کاپ را یک گام مهم در آغاز موضوع تفکیک از مبدا در تهران دانست و گفت: شهرداری در گذشته اقداماتی برای تفکیک از مبدا به شکل مقطعی انجام داده بود اما هیچ گاه مدیریت شهری همانند اکنون و در این سطح، عزمش را برای تفکیک پسماند از مبدا جزم نکرده است.

وی با اشاره به برنامه سوم توسعه شهر تهران اظهار داشت: در برنامه سوم توسعه شهری، شورای شهر تکلیفی را برعهده شهرداری گذاشته مبنی بر آنکه مدیریت شهری موظف به نمونه‌برداری فصلی و آنالیز پسماند مناطق مختلف است که این کار می‌تواند از مناطقی که طرح کاپ را به صورت پایلوت انجام می‌دهند، شروع شده و اطلاعات پایه را جهت تدقیق کار فراهم سازد.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم طرح کاپ موفق شود، باید تعلق خاطری در مردم در این باره ایجاد کنیم، تصریح کرد: مجموع شرایط اجتماعی و اقتصادی و همچنین شیوع ویروس کرونا یک نوع فشار روانی را برای مردم ایجاد کرده است. شرایط اقتصادی به شکلی است که نمی‌توان آن نادیده گرفت.

حسینی میلانی با بیان اینکه در اجرای طرح کاپ باید این ملاحظات را در نظر گرفت اما باید تعلق خاطری هم در مردم ایجاد شود، خاطرنشان کرد: این تعلق خاطر با تعامل و گفت‌وگو ایجاد می‌شود. باید برای مردم تشریح شود که سهم هر شهروند در تولید پسماند چقدر است، صنوف و مشاغل چقدر پسماند ایجاد می‌کنند و در صورت تداوم وضع موجود، چه شرایط و وضعیتی برای شهر تهران ایجاد می‌شود.

وی نقش شورایاری‌ها را در ایجاد تعامل بین مردم و مدیریت شهری برجسته دانست و ابراز داشت: کارکرد نظام پیمانکاری پسماندهای خشک و تر در قالب طرح کاپ باید مورد ارزیابی قرار گیرد. اکنون هزینه جمع‌آوری پسماند در تهران بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است اما تداوم این وضعیت با توجه به شرایط مالی شهری مقرون به صرفه نیست. بنابراین موضوع پایدارسازی منابع مالی طرح کاپ باید مدنظر قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به ضریب تشویقی تخفیف در نرخ بهای خدمات پسماند بیان کرد: براساس مصوبات شورای شهر، شهرداری می‌تواند از ضریب تشویقی تخفیف در نرخ بهای خدمات پسماند استفاده کند. در شهرک هایی که طرح کاپ در آن اجرا می‌شود، این ضریب تشویقی باید برای ساکنان آن منطقه اجرایی شود.

حسینی میلانی با تاکید مجدد بر استفاده از ظرفیت شبکه‌ها و نخبگان محلی برای موفقیت طرح‌های شهری یادآور شد: ما نیازمند بهره گیری از ظرفیت نخبگان محلی و معتمدین محلات در فرایند تفکیک از مبدا هستیم. شورایاری‌ها می‌توانند پل ارتباطی میان طرفین باشند. در تفکیک از مبدا باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی تعریف شاخص‌ها و معیارهای قابل سنجش را برای پیشبرد طرح کاپ ضروری برشمرد و عنوان کرد: باید شاخص‌هایی تعریف شود که بر اساس آن تمامی مناطقی که می‌خواهند طرح کاپ را اجرایی کنند، قابل مقایسه باشند و نتایج حاصله اعم از میزان مشارکت شهروندی، میزان موفقیت اجرای تفکیک، میزان جمع‌آوری پسماند خشک و ارزشمند و... هم به اطلاع شهردار، شورا و مردم هم برسد. 

مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ نیز در این جلسه، گزارشی درباره میزان پیشرفت تفکیک از مبدا در ساختمان‌های شهرداری منطقه، چگونگی آموزش‌های شهروندی، عقد تفاهم نامه با سازمان‌های دولتی، نحوه تهیه شناسنامه محله، میزان کاهش مخازن در معابر و عملکرد جمع‌آوری پسماند پاک را ارایه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز