خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

"مسئولان هیئات‌ مذهبی" برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعهد می‌دهند/ارائه برنامه "همزیستی با کرونا" از سوی دستگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۳۸۸

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با ارائه توضیحاتی درخصوص نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در ایام عزاداری محرم گفت: مسئولان هیئات‌ باید طبق تعهداتی که می‌دهند، بر ضوابط و پروتکل‌های برگزاری مراسم نظارت کامل را داشته باشند.

«حسین قاسمی» دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری محرم گفت: براساس دستورالعمل ضوابط محرم در سال جاری مسئولیت کارگروه برگزاری مراسم به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شده است و این هم جزو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است، براین اساس طی جلساتی که برگزار شد، قرار براین شد به صورت هماهنگ و منسجم سازمان تبلیغات و مسئولان آن در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل، ساختاری را برای محرم تعریف کردیم که طی آن ساختار کارگروهی تشکیل شده که مسئولیت را برعهده دارد، ما پیشنهاداتی را به این کارگروه داده‌ایم و قرار شد، در این کارگروه کمیته‌هایی را تشکیل دهند تا کارهای محرم به نحو احسن انجام شود.

"مردم" مهمترین ناظران در اجرای پروتکل‌ها در ایام محرم هستند

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در این ایام تصریح کرد: بالاترین و مهمترین ناظران مردم هستند به دلیل اینکه نه از منظر ساختاری و نه از منظر گستردگی ما توان این را نداریم که بخواهیم برای همه افراد یک مامور یا ناظر قرار دهیم، بنابراین اولین، بالاترین و مهمترین ناظران ما مردم هستند که در مورد رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی کرونا و نه تنها فقط درباره محرم هر خلائی را می‌بینند، می‌توانند از طریق نهادها و سامانه‌هایی که وجود دارد، اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشند.

قاسمی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که قبل از اینکه به محرم برسیم اقدامات لازم را در خصوص اقناع، اطلاع‌رسانی و هماهنگی برای همه مداحان و اعضای موثر در هیئات صورت بگیرد تا در چارچوب دستورالعملی که ابلاغ شده است، اقدام کنند. سازمان تبلیغات اسلامی سامانه‌ای به نام بیرق راه‌اندازی کرده است و هر هیاتی که بخواهد در محرم امسال فعالیت کند، باید در این سامانه ثبت‌نام کند و پس از ثبت‌نام در این سامانه مجوزی برای هیئات صادر می‌شود، این مجوزها به صورت مکتوب در اختیار این هیات‌ها قرار می‌گیرد.

تشکیل کمیته بازرسی و نظارت در کارگروه برگزاری مراسم عزاداری محرم

وی ادامه داد: مسئولان هیئات‌ باید طبق تعهداتی که می‌دهند، بر ضوابط و پروتکل‌های برگزاری مراسم نظارت کامل را داشته باشند. همچنین در کارگروه برگزاری مراسم عزاداری محرم کمیته‌ای پیش‌بینی شده‌است به نام کمیته رصد و ارزیابی که وظیفه این کمیته همانند کمیته‌ای است که در حال حاضر فرآیند اجرای پروتکل‌ها در جامعه را بازرسی و نظارت می‌کند. این کمیته متشکل از سازمان تبلیغات، وزارت بهداشت و بسیج و سایر حوزه‌‌ها است. این کمیته نکات مربوط به اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری را نظارت می‌کنند و چنانچه مشکلی باشد در ابتدا تذکر داده می‌شود و سپس قطع کمک‌هایی که به هیات می‌شود و در نهایت به لغو مجوز هیات می‌انجامد.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: ستاد در گذشته موضوع اجرای برنامه همزیستی با کرونا را مصوب کرده است و اخیرا این موضوع دوباره مطرح شده و قرار است برنامه‌های تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌‌ها را در حوزه هم‌زیستی با کرونا جمع‌آوری کنیم. همچنین از 15 تیرماه موضوع استفاده از ماسک در اماکن عمومی و ادارات الزامی شده است تا با ماسک زدن افراد در جامعه بتوانیم سرعت انتشار بیماری را در جامعه کنترل کنیم. سازمان‌ها باید برنامه‌هایشان را در سه محور صیانت از ارباب رجوع، صیانت از پرسنل و خدمت‌رسانی به مردم در شرایط استمرار بیماری کرونا تهیه کنند.

پیشنهاد جریمه نقدی برای عدم رعایت پروتکل‌ها نداشتیم

قاسمی درباره جریمه نقدی افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: ما مانند مدل‌هایی که در دنیا اجرا می‌شود، پیشنهاد جریمه را نداشتیم، اما بحث عدم ارائه خدمات به افرادی که رعایت نمی‌کنند در این پیشنهادات منظور شده بود به طور مثال اگر فردی بدون ماسک به بانک مراجعه کند، از ارائه خدمت به این فرد در بانک خودداری می‌شود.

وی همچنین درباره نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در ادارات و موسسات یادآور شد: براساس دستورالعمل کمیته نظارت بر فرآیند اجرای پروتکل‌های بهداشتی در همه نهادها و وزارت‌خانه‌ها و دستگا‌‌ه‌ها کمیته نظارتی را پیش‌بینی کردیم تا بر رعایت پروتکل‌ها از سوی افراد نظارت کنند. براساس گزارشاتی که در حال حاضر از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام شد است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک نسبت به گذشته بهتر شده است و باید کامل‌تر نیز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز