خبرگزاری کار ایران

نتایج رتبه‌بندی شانگ‌های در سال ۲۰۲۰ اعلام شد؛

رتبه اول ایران از نظر تعداد دانشگاه‌ها در منطقه و کشورهای اسلامی

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۴۷۰

محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس اعلام رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۲۰، ایران رتبه نخست از نظر تعداد دانشگاه‌ها در منطقه و کشورهای اسلامی را داراست.

به گزارش ایلنا، اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) گفت: رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. رتبه‌بندی شانگهای برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

دهقانی اظهار داشت: در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده‌اند که دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد از ایالات متحده و دانشگاه کمبریج از انگلستان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند. در این بین تعداد ۱۲ دانشگاه نیز از ایران حضور یافته‌اند. لازم به ذکر است حضور دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه بندی اولین بار با یک دانشگاه (دانشگاه تهران) درسال ۲۰۱۴ بوده است.

سرپرست ISC گفت: نتایج منتشر شده در این نظام رتبه بندی نشان می‌دهد که دانشگاه گیلان برای اولین بار در این رتبه بندی حضور یافته و نیز دانشگاه‌های شیراز و تبریز نسبت به سال ۲۰۱۹ ارتقای رتبه نیز داشته‌اند.

وی افزود: در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ دانشگاه تهران مشابه رتبه بندی سال ۲۰۱۹ توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاه‌های ایران را از آن خود کند.

دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس و علوم پزشکی تهران در بازه رتبه‌ای ۶۰۰-۵۰۱ قرار گرفته‌اند و به صورت مشترک رتبه‌های ۵-۲ را در میان دانشگاه‌های کشور داشته‌اند.

دهقانی اظهار داشت: دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شیراز در بازه رتبه‌ای ۸۰۰-۷۰۱ قرار دارند و به صورت مشترک رتبه ۷-۶ ایران را از آن خود کرده‌اند. در واقع دانشگاه شیراز با ارتقای ۲۰۰ پله‌ای نسبت به سال قبل در این جایگاه حضور یافته است.

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تبریز در بازه رتبه‌ای ۹۰۰-۸۰۱ قرار دارند و به صورت مشترک رتبه ۹- ۸ ایران را از آن خود کرده‌اند.

سرپرست ISC گفت: دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان و گیلان در بازه رتبه‌ای ۱۰۰۰-۹۰۱ قرار دارند و به صورت مشترک رتبه ۱۲-۱۰ ایران را از آن خود کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ به لحاظ کیفی دانشگاه‌های شیراز و تبریز ارتقا رتبه داشته‌اند به طوری که دانشگاه شیراز با ۲۰۰ پله ارتقا از بازه ۱۰۰۰-۹۰۱ به بازه ۸۰۰-۷۰۱ رسیده است. دانشگاه تبریز نیز با ۱۰۰ پله از بازه ۱۰۰۰-۹۰۱ به بازه ۹۰۰-۸۰۱ رسیده است. در این بین، دانشگاه گیلان نیز برای اولین بار در این رتبه‌بندی حضور پیدا کرده است.

جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه بندی شانگهای در سال‌های مختلف

نام دانشگاه

۲۰۲۰

۲۰۱۹

۲۰۱۸

۲۰۱۷

۲۰۱۶

۲۰۱۵

تهران

۴۰۰-۳۰۱

۴۰۰-۳۰۱

۴۰۰-۳۰۱

۴۰۰-۳۰۱

۴۰۰-۳۰۱

۳۰۰-۲۰۱

صنعتی امیرکبیر

۶۰۰-۵۰۱

۶۰۰-۵۰۱

۵۰۰-۴۰۱

۵۰۰-۴۰۱

۵۰۰-۴۰۱

-

صنعتی شریف

۶۰۰-۵۰۱

۵۰۰-۴۰۱

۶۰۰-۵۰۱

۶۰۰-۵۰۱

-

۵۰۰-۴۰۱

تربیت مدرس

۶۰۰-۵۰۱

۶۰۰-۵۰۱

۷۰۰-۶۰۱

۷۰۰-۶۰۱

-

-

علوم پزشکی تهران

۶۰۰-۵۰۱

۵۰۰-۴۰۱

۶۰۰-۵۰۱

۶۰۰-۵۰۱

-

-

علوم پزشکی شهید بهشتی

۸۰۰-۷۰۱

۸۰۰-۷۰۱

۸۰۰-۷۰۱

-

-

-

شیراز

۸۰۰-۷۰۱

۱۰۰۰-۹۰۱

۹۰۰-۸۰۱

-

-

-

فردوسی مشهد

۹۰۰-۸۰۱

۷۰۰-۶۰۱

۹۰۰-۸۰۱

۸۰۰-۷۰۱

-

-

تبریز

۹۰۰-۸۰۱

۱۰۰۰-۹۰۱

۹۰۰-۸۰۱

۸۰۰-۷۰۱

-

-

علم و صنعت ایران

۱۰۰۰-۹۰۱

۹۰۰-۸۰۱

۷۰۰-۶۰۱

-

-

-

صنعتی اصفهان

۱۰۰۰-۹۰۱

۹۰۰-۸۰۱

۸۰۰-۷۰۱

۸۰۰-۷۰۱

-

-

گیلان *

۱۰۰۰-۹۰۱

-

-

-

-

-

 

وضعیت دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در رتبه بندی شانگهای

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) گفت: در رتبه بندی جهانی شانگهای سال ۲۰۲۰، ایران با ۱۲ دانشگاه، ترکیه با ۱۱ دانشگاه، مالزی و مصر با ۵ دانشگاه، عربستان و پاکستان با چهار دانشگاه وکشورهای تونس، لبنان، قطر با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند. بر اساس تعداد حضور، ایران رتبه اول را در میان کشورهای اسلامی دارد.

به لحاظ بهترین رتبه دانشگاهی، عربستان با بازه رتبه‌ای ۱۵۰-۱۰۱ در رتبه اول و ایران و مالزی با بازه رتبه‌ای ۴۰۰-۳۰۱ به صورت مشترک در رتبه دوم قرار دارند.

جدول زیر عملکرد دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در رتبه بندی شانگ‌های ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد.

 

نام کشور

بهترین رتبه دانشگاهی

تعداد دانشگاه

نام دانشگاه

ایران

۳۰۱-۴۰۰

۱۲

University of Tehran

ترکیه

۴۰۱-۵۰۰

۱۱

Istanbul University

مصر

۴۰۱-۵۰۰

۵

Cairo University

مالزی

۳۰۱-۴۰۰

۵

University of Malaya

پاکستان

۵۰۱-۶۰۰

۴

COMSATS University Islamabad

عربستان سعودی

۱۰۱-۱۵۰

۴

King Abdulaziz University

لبنان

۶۰۱-۷۰۰

۱

American University of Beirut

قطر

۶۰۱-۷۰۰

۱

Qatar University

تونس

۹۰۱-۱۰۰۰

۱

Universite de Tunis El Manar

 

روش شناسی رتبه بندی شانگهای

 دهقانی گفت: شانگهای یکی از سه نظام معتبر رتبه‌بندی در سطح بین المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است که توسط شش شاخص زیر ارزیابی می‌شوند. این نظام رتبه‌بندی از شش شاخص در قالب چهار معیار جهت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بهره می‌گیرد. این ۶ شاخص عبارتند از تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پراستناد در ۲۱ حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science ، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.

 

وزن

شاخص‌ها

معیار

۱۰%

فارغ‌التحصیلان برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز

کیفیت آموزش

۲۰%

اعضای هیأت علمی برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز

کیفیت اعضای هیأت علمی

۲۰%

پژوهشگران پراستناد در ۲۱ حوزه موضوعی

۲۰%

مقالات منتشر شده در مجلات ساینس و نیچر

برونداد پژوهشی

۲۰%

مقالات نمایه شده در نمایه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی

۱۰%

سرانه عملکرد علمی هر دانشگاه

عملکرد سرانه

منابع گردآوری داده در این رتبه بندی شامل وب سایت‌های جوایز نوبل، مدال فیلدز ، پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها نیز از پایگاه استنادی WoS استخراج می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز