خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو:

داروهای تبلیغی ضدکرونا مورد تایید وزارت بهداشت نیست

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۱۰۳

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد تبلیغ داروهای ضدکرونا گفت: به تبلیغات داروهای بیرون از فضای بیمارستان اصلا توجه نکنید، این داروها می‌تواند عوارضی داشته باشد و مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا شانه‌ساز در مورد خبرهای ساخت واکسن کرونا گفت: در خصوص ساخت واکسن کرونا هنوز امکان اظهار نظر وجود ندارد، اما داروهای مثمرثمر در کشور خودمان تولید شده که به لطف الهی در دسترس است.

وی بیان کرد: اما داروی رمدسیویر ما به محض اینکه وارد فهرست رسمی کشور شد، فاز پخش دارو شروع شد ولی تاکید ما این است که دارو فقط توسط پزشک و بیمارستان تجویز شود و از هر کجا غیر از بیمارستان و تجویز پزشک دریافت نشود.

شانه ساز ادامه داد: در هفته‌ی آینده به وفور این دارو را در اختیار بیمارستان قرار خواهیم داد و اغلب داروهایی که در مورد آن صحبت می‌شود و برای فروش آن تبلیغ می‌شود اصلا رمدسیویر نبوده و متاسفانه با تمام هشدارهای که وزارت بهداشت نسبت به این موضوع داده، هنوز کسانی هستند که در رابطه با این داروها کلاهبرداری می‌کنند.

وی اظهار داشت: داروهای دیگری که برای درمان کرونا تبلیغ می‌شود هیچ تاییدیه از وزارت بهداشت ندارند.

شانه ساز گفت: طبق بررسی که با مسوولان سازمان صمت داشتیم، قرار است از یک الی دو هفته‌ی آینده روزی دو میلیون ماسک در اختیار داروخانه‌ها گذاشته شود و یک الی دو میلیون هم در اختیار مراکز بهداشتی برای کارهای درمانی قرار گیرد.

وی در پایان با تاکید بر استفاده‌ از ماسک و شستن دست‌ها گفت: به تبلیغات داروهایی که بیرون فضای بیمارستان عرضه می‌شود اصلا توجه نکنید، چرا که این داروها می‌تواند عوارضی داشته باشد.

داروی بیماران خاص در داروخانه‌های خاصی موجود است

شاته ساز در رابطه با مشکل تامین داروی بیماران خاص در ادامه گفت: تحریم‌ها مشکلاتی را در تهیه دارو برای ما به وجود آورده بود که کرونا هم به آن مشکل اضافه شد، یعنی خود ما یکی از معترضین این موضوع هستیم اما باید در نظر بگیریم که داروی بیماران خاص فقط در داروخانه‌های خاصی وجود دارد و داروخانه‌های عمومی‌تر عرضه نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما با وجود ارز میلیمتری که دریافت می‌کنیم اولویتمان بیماران خاص هستند ولی با وجودی که بعضی از این داروها سال‌ها در کشور تولید می‌شود برخی پزشکان و بیماران تاکید به استفاده از تولید خارج آن دارو را دارند و اینکه با این وجود یک بیمار اصرار به استفاده داروی تولید خارج را داشته باشد یک مقدار غیر انسانی است.

سفارش چند برابری واکسن آنفولانزا نسبت به سال قبل

وی ادامه داد: واکسن آنفولانزا برای پاییز ماه را ۵ الی ۶ برابر سال قبل سفارش دادیم و همینطور دو میلیون هم تولید داخل خواهیم داشت که ابتدا برای بیماران خاص و گروه‌های آسیب پذیر و بعد در اختیار عموم قرار می‌گیرد و در شهریور ماه اولین مهارت آن در اختیار معاونت بهداشت قرار می‌گیرد تا در اختیار گروه‌هایی که در معرض خطر هستند قرار گیرد.

وی گفت: اما بخش اعظم این واکسن ها وارداتی است و تا جایی که می توانستیم قیمت را کنترل کردیم و فقط تا یک میزانی می‌توانیم قیمت را کاهش دهیم و بقیه آن دیگر دست ما نیست ولی در سال‌های بعد بخش اعظم این دارو در داخل تولید می‌شود و تلاش می‌کنیم دیگر از بابت تحریم یا هر دلیل دیگری استفاده از این واکسن مخل کننده نباشد.

شانه‌ساز ادامه داد: امسال به دلیل استفاده بسیار زیاد از ماسک و مواد ضدعفونی کننده خطری که سال‌های قبل در رابطه با آلودگی ویروس آنفولانزا احساس می‌کردیم امسال کاهش پیدا کرده است، امسال پنج الی شش برابر سال گذشته پیش بینی استفاده از ماسک را انجام دادیم اما به دلیل اقدامات پیشگیری که صورت می گیرد شاید ضرورت استفاده از واکسن آنفولانزا نسبت به سالهای قبل کمتر شود.

طرح نسخه پیشخوان باید از پزشکان شروع شود

شانه ساز در ادامه بیان کرد: طرح نسخه پیشخوان حتماً باید از پزشکان شروع شود بارها اعلام کردیم که اگر می‌خواهیم این طرح انجام شود باید پزشکان وارد این پروسه شوند.

تغییر ویروس نگرانی برای داروسازها است

شانه ساز گفت: متخصصین و کارشناسان این حوزه هنوز اعتقادی به اینکه ما در موج دوم کرونا هستیم ندارند و باید در نظر بگیریم که ویروس کرونا در حال تغییر است و شکل‌های جدیدی از خود را نشان می‌دهد و بنابراین داروسازها بیشتر به تغییرات ویروس معتقد می‌شود که در این شرایط جای نگرانی وجود دارد.

داروهای نیودراگ تا یک الی دو سال آینده تولید خواهد شد

وی در ادامه وی افزود: ما هرگز بحث مهندسی معکوس را در مدیریت کرونا مطرح نکردیم و ساخت این واکسن از ابتدای تولید انجام می‌شود و باید در نظر بگیریم که در دنیا به نقطه‌ای رسیدیم که در بحث داروسازی حرفی برای گفتن داریم، اخیراً در رابطه با داروهای نیودراگ قراردادی را امضا کردیم.

شانه ساز افزود: این داروها برای اولین بار در دنیا تولید می‌شود و اصلا سابقه تولید نداشته یعنی اگر در گذشته داروسازی یک دارو را کشف می‌کرد ما حق مجوز دادن نداشتیم اما الان به دلیل ضابطه‌هایی که داریم این امکان وجود دارد و تا یک الی دو سال آینده داروهای نیودراگ ما تولید خواهد شد پس در چنین شرایطی نیاز به مهندسی معکوس نداریم.

نگرانی از جهت زیر ساخت‌های تولید واکسن نداریم

وی در پایان در رابطه با صحبت‌های ضد و نقیض در رابطه با واکسن کرونا گفت: اطلاعات مربوط به واکسن کرونا که منتشر می‌شود بین افراد محدودی در گردش است، در کنار بررسی مجوزهای لازم شرایط زیرساختی تولید واکسن هم در حال بررسی است و به موازات کار تولید آن هم در حال انجام است و نگرانی از این جهت وجود ندارد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز