خبرگزاری کار ایران

فاز نخست آزمایشگاه مرجع دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۴۶۰

فاز نخست آزمایشگاه مرجع دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد و این آزمایشگاه خدمات پژوهشی و فنی به داخل و خارج از دانشگاه ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، عباس نصیرائی مقدم رئیس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: فاز نخست آزمایشگاه مرجع دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد که در حال حاضر ارزش دستگاه های موجود در این آزمایشگاه حدود ۱۱ میلیارد تومان است.

وی افزود: برنامه داریم در آزمایشگاه مرجع دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر سرویس های پژوهشی و فنی به داخل و خارج از دانشگاه ارائه شود.

رئیس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: برنامه داریم در این آزمایشگاه سرویس فنی صورت گیرد به نحوی که شرکت های نیازمند به خدمات فنی بطور مستقیم  از خدمات این آزمایشگاه استفاده کرده و یا از سوی متولیان استاندارد به آن ارجاع داده شوند.

نصیرائی مقدم اضافه کرد: ایده آزمایشگاه مرجع مهندسی پزشکی منحصر به یک فضای فیزیکی نیست و در آینده نزدیک تجهیزات دیگری از دانشکده مهندسی پزشکی که قابلیت ارائه چنین خدماتی را دارند تحت عنوان این آزمایشگاه تجمیع خواهد شد. این تجهیزات و سرویس ها از طریق سامانه های ملی موجود و نیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه به خارج از دانشگاه معرفی می شود.

وی عنوان کرد: در این آزمایشگاه یک عدد دستگاه تصویربرداری میکروسکوپ نیروی اتمی(AFM) برای بررسی مورفولوژی  و خواص مکانیکی سطوح در مقیاس اتمی مجهز به میکروسکوپ فلوئورسنت برای تصویر برداری نمونه بیولوژیک و غیر بیولوژیک موجود است. از دیگر تجهیزات این آزمایشگاه می توان به یک دستگاه کشش سنج برای تست خواص مکانیکی پروتزهای پزشکی و سلولی، دستگاه طیف نگاری مغز، دستگاه جریان سنج غیر تهاجمی خون به روش لیزر داپلر برای انجام کارهای تحقیقاتی، و یک دستگاه تحریک کننده الکتریکی فراجمجمه ای مغز برای تشخیص و درمان بیماریهای عصبی-مغزی ساخت دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد.

رئیس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در فاز اول برنامه داریم که زیرساخت های موجود در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه را به این آزمایشگاه مرتبط کنیم و در گام دوم تجهیزات موجود در آزمایشگاه تکمیل و دریافت استانداردهای آزمایشگاه مرجع دنبال خواهد شد.

وی با ذکر اینکه دیگر دانشگاه های طراز اول کشور اغلب دانشکده مستقل مهندسی پزشکی ندارند، افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دلیل دارا بودن دانشکده مهندسی پزشکی و به عنوان قطب این رشته از توان علمی بسیار بالایی برخوردار است و راه اندازی آزمایشگاه مرجع در کنار این توان علمی می تواند بستر فعالیت های بزرگی در آینده را فراهم کند.

فرزاد توحیدخواه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این خصوص گفت: تجهیزات بیمارستانی با مشکلات کالیبراسیون مواجه هستند که راه اندازی آزمایشگاه مرجع در این دانشکده می تواند این مشکل را برطرف کند.

وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان قطب مهندسی پزشکی کشور اقدام به راه اندازی آزمایشگاه مرجعی کرده است که قرار است خدمات به داخل و خارج از کشور دهد.

عضو پیشکسوت و هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: در این آزمایشگاه دستگاه تحریک الکتریکی مغز وجود دارد که این دستگاه توسط پژوهشگران دانشگاه و ستاد علوم شناختی طراحی و ساخته شده است.

توحیدخواه اضافه کرد: این دستگاه به مرحله تجاری سازی رسیده و تاکنون ۶ دستگاه از سوی ستاد علوم شناختی خریداری شده و به بیمارستان های مختلف اهدا شده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که بیماری کرونا در کشورهای مختلف از جمله ایران گسترش یافته وظیفه ما به عنوان افراد مرتبط با سلامت مردم برنامه ریزی برای فعالیت بیشتر در حوزه سلامت است.

رئیس اسبق دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: در آزمایشگاه های این دانشکده استانداردهای پروتزهای پزشکی بررسی شد.

توحیدخواه افزود: همچنین ثبت اختراع های مربوط به حوزه پزشکی نیز در این دانشکده مورد بررسی علمی قرار می‌گیرد.

وی گفت: این دانشکده ارتباط خوبی با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز