خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی نظام پزشکی خبر داد:

ابتلای ۶ هزار نفر از کادر درمان به کرونا/ بیش از ۱۵۰ نفر به شهادت رسیدند

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۰۰۲

رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: در جامعه پزشکی بیش از ۶ هزار مبتلای کرونا داشتیم و بیش از ۱۵۰ نفر به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی معین رئیس شورای عالی در نشست خبری مجازی پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت ضمن اشاره به تلاش‌های کادر پزشکی، گفت: این افراد سرمایه‌هایی هستند که نمی توان نبود آنها را جبران کرد.

معین در ادامه گفت: در حال حاضر درگیر یک ابر چالش به نام کرونا هستیم که از نظر بسیاری از کارشناسان و دانشمندان جهان این موضوع آینده جامعه بشر را تحت تاثیر قرار می دهد اما موضوع دیگر این است که جامعه پزشکی در این شرایط در صف اول قرار دارد و بیشترین تعداد شهدا را از همین جامعه داشتیم و بیش از ۱۵۰ نفر شهید و همچنین بیش از ۶۰۰۰ نفر مبتلا داشتیم، در سطح ملی هم تعداد جانباختگان ما بیشتر از میانگین جهانی بوده است.

وی ادامه داد: پدیده‌ی کرونا فرصت‌های جدید و همچنین تحریم‌هایی را به وجود آورده که اگر مسئولین با عزم و اراده با آن برخورد کنند می‌توانیم از فرصت‌های این پاندمی استفاده کنیم.

معین با تاکید بر اینکه کرونا باعث می شود تا از فضای دیجیتال بیشتر استفاده کنیم که باعث بازدهی بهتر کارها هم می‌شود‌، ادامه داد: حتی ترس موجود در جامعه باعث ایجاد همبستگی و بالا رفتن سرمایه اجتماعی می شود و همینطور بر بازسازی زیرساخت های کشور در شرایط بحران اثر دارد.

وی افزود: از طرفی فرضیه مردودی به نام ایمنی گله ای در شان انسان و جامعه انسانی نیست و در قرآن هم به این موضوع اشاره شده که حیات یک انسان حیات همه بشریت است.

وی در ادامه افزود: اگر مسئولیتی داشتم به هیچ عنوان اجازه برگزاری کنکور و هر نوع تجمعی را نمی دادم و این دیدگاه کاملاً اخلاقی و انسانی است.

معین با تاکید بر اینکه تخلف اخلاقی جامعه پزشکی نسبت به سایر گروه های اجتماعی کمتر است، گفت: دلیل آن قسم خوردن به اصول پزشکی است و نباید به جریانسازی هایی که گرایش های سیاسی خاص انجام می دهند توجه کرد. 

وی گفت: متاسفانه عده‌ای از روی ناآگاهی و حتی بعضی از روی آگاهی موارد شبهه علمی را مطرح می‌کنند که عامل ترویج خرافات خواهد بود.

او ادامه داد:اصلی ترین نقش در کنترل کرونا را مردم دارند یعنی اگر آگاهی لازم را داشته باشم کنترل کرونا سخت نیست و مشارکت عمومی بین سه ضلع دولت، جامعه مدنی و مردم مدیریت این بحران را آسانتر می کند.

وی با اشاره به اینکه سه گانه‌ی اصلی یعنی حفظ فاصله گذاری، زدن ماسک و شستن دست‌ها کار آسانی است، گفت: البته شاید دهک‌های پایین جامعه نتوانند لوازم لازم برای محافظت در برابر کرونا را تهیه کنند و به نظر این وظیفه دولت و خیریه هایی است که این وسایل را در اختیار دارند زیرا اصل مهم حفاظت از سلامت مردم یک جامعه است و اقتصاد سالم نیازمند به حضور انسان‌های سالم است.

معین با اشاره به این که ضربات جبران ناپذیری به کادر درمان وارد شده است گفت: قصد داریم روز پزشکی باشکوه تر از سالهای قبل داشته باشیم و برای همین موضوع پیشنهاد تشکیل موزه شهدای سلامت را داریم و دیدارهایی را با شهرداری داشتیم که قرار شد محلی مناسب برای برگزاری کنگره های پزشکی کشور در نظر گرفته شود در این صورت بیش از ۵۰۰ انجمن علمی پزشکی از این امکانات استفاده خواهند کرد.

معین ادامه داد: در این شرایط که به سر می بریم سه گروه هستند که بیشترین تلاش را برای مقابله با کرونا انجام دادند، رزیدنت ها و کارورزان پزشکی، پرستارها و پزشکان عمومی اما با وجود تلاش هایی که انجام می دهند حقوق کافی دریافت نمی کند و متاسفانه سازمان نظام پزشکی هیچ قدرت اجرایی برای این موضوع ندارد.

وی افزود: زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد اعلام شده بود خدمات مربوط به درمان کرونا رایگان خواهد بود اما در حال حاضر مردم برای درمان کرونا باید پول پرداخت کنند که باید در نظر بگیریم وضعیت اقتصادی کشور مشکل دارد و با کسری بودجه مواجه است.

او در پایان گفت: در حال حاضر حدود ۱۷۰ پروژه واکسن کرونا در دنیا در حال انجام است که تعداد کمتری به مراحل کارآزمایی بالینی می رسد که روسیه هم می خواهد جزو اولین کشورهایی باشد که این واکسن را تولید می کند اما من چندان اعتمادی به ساخت این واکسن ندارم و شاید واکسن موثر همان تحقیقاتی باشد که در آکسفورد در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز