خبرگزاری کار ایران

دومین نشست ستاد ملی پیگیری‌های ویژه محرم برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۵۷۱

دومین نشست ستاد ملی پیگیری‌های ویژه ماه محرم با حضور وزیر بهداشت و دیگر مسئولان کشوری و به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دومین نشست ستاد پیگیری‌های ویژه ماه محرم با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی مسئول نهاد رهبری دانشگاه‌های کشور، حجت‌الاسلام سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌ علی‌اکبری رئیس شورای سیاست گزاری ائمه جمعه کشور و حجت‌الاسلام و المسلمین سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر «سرچشمه» برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص راه‌اندازی ستاد ملی پیگیری‌های ویژه محرم عنوان کرد: همه مسئولان و مردم قدردان زحمات کادر درمان هستند اما مطالبه عزاداری سیدالشهداء مردمی است و عزاداری سیدالشهداء جزو شخصیت مردم ایران است و در این میان ما به‌عنوان خادمان مردم موظف هستیم تا موانع و مشکلات برگزاری عزاداری سیدالشهداء را برطرف کنیم.

قمی ادامه داد: ایجاد هم‌نوایی و هم‌افزایی برای رعایت موارد بهداشتی در جامعه مهم‌ترین دغدغه سازمان تبلیغات اسلامی است همچنین باید گفت که مراسم عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام نیاز معنوی جامعه است و برکات عظیمی برای اجتماع دارد به‌عنوان مثال یکی از این برکات این است که هرسال با شروع ماه محرم و صفر آمار جرائم در جامه کاهش می‌یابد.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید از قشر خبرنگار تشکر ویژه‌ای داشت که فعالیت‌های این ستاد را منعکس می‌کنند تصریح کرد: عزاداری سیدالشهداء مانند شیر و شکر در فرهنگ مردم نهادینه‌شده است و به کمک خبرنگاران زحمتکش این موارد به جامعه ابلاغ می‌شود.

در ادامه این نشست سعید نمکی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی کشور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست عنوان کرد: ما و همکارانمان در وزارت بهداشت با تمام وجود برای مقابله با ویروس کرونا تلاش می‌کنیم.

نمکی ادامه داد: در ایام سخت‌ترین تحریم‌ها با مشکل ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و به مدد خداوند،‌ ما امسال محرمی سرشار از خرد و شعور همراه با ذکر سیدالشهداء خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: ما همیشه سعی بر وحشت زدایی در جامعه نسبت به ویروس کرونا داشتیم، اما باید این نکته را نیز موردتوجه قرارداد که ویروس کرونا در قالب جدید و با خطر بالاتری در جامعه درحال انتشار است.

نمکی یاد آور شد: محرم را نمی‌توان با رمضان قیاس کرد، در محرم طبقه اقتصادی معنایی ندارد؛ ثروتمند و فقیر در کنار یکدیگر محافل روضه سیدالشهداء را برپا می‌کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: باید به هنجارشکنی‌ها به‌موقع پاسخ داد و اگر شیوه‌ای از روی جهالت ترویج پیدا کند باید سریعاً با آن مقابله کرد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: همه مسئولان حجت‌الاسلام قمی را به‌عنوان مدیر برگزاری مراسم ماه محرم می‌دانیم و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مورد تأیید دولت، وزارت بهداشت و دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام مصطفی جلالی معاون فرهنگی و امور تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با ارائه گزارشی از روند برگزاری جلسات ستاد محرم در سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: امسال ما نباید برای برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهداء از مردم عقب بمانیم همچنین ابلاغیه ستاد ملی کرونا سازمان تبلیغات اسلامی را موظف کرد تا این ستاد را ذیل ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل دهند.

جلالی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: اگر مراسم امسال مدیریت نمی‌شد شیعه انگلیسی با سوءاستفاده از این موضوع، تصویری نامناسب از مراسم عزاداری را به جامعه جهانی نشان می‌داد.

در ادامه حجت‌الاسلام سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد:‌ سنت علوی و حسینی ریشه در فطرت و شخصیت مردم ایران دارد اما حفظ سلامت هم از اصول شرعی به شمار می‌رود و اولویت اصلی برگزاری مراسم ماه محرم حفظ سلامت مردم است.

عاملی تصریح کرد: ویروس کرونا تغییرات را اساسی داده است و شرایط ویژه‌ای بر جامعه جهانی حکم‌فرما است، بنابراین طبق نظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نظر نهایی با ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود.

وی اظهار کرد:‌ ۹۲ هزار هیئت در سطح کشور با سازمان تبلیغات اسلامی مرتبط هستند و این یکپارچگی می‌تواند تصویر مثبتی از هیئات مذهبی در جامعه انعکاس دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان کرد:‌ تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی از وظایف نهادهای فرهنگی است و این نهادها به‌واسطه این فعالیت می‌توانند بهترین تأثیر را در جامعه داشته باشند.

حجت‌الاسلام رستمی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور در ادامه این نشست ابراز کرد: سلامت مردم و حفظ دستاوردهای به‌دست‌آمده در مقابله با شیوع ویروس کرونا از مواردی است که باید در این ستاد موردتوجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کارشناسان بهداشتی که در ستا ملی کرونا مشغول به فعالیت و تصمیم‌گیری هستند به بهترین شکل نیاز معنوی جامعه را نیز موردتوجه قرار می‌دهند؛ تکرار برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهداء (ع) با رعایت موارد بهداشتی از زبان وزارت بهداشت تأثیر خوبی در جامعه خواهد داشت.

رستمی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: اگر موارد بهداشتی و دستورالعمل‌ها به‌خوبی اعمال شود و تمام مردم و هیئات مذهبی به نحو احسن این موارد را رعایت کنند، چالش‌ها از بین می‌روند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ضمن تشکر از سازمان تبلیغات در خصوص پیگیری برگزاری ستاد ملی محرم گفت: جامعه و مسئولان همیشه در مشکلات چشم امیدشان به سیدالشهداء بوده و قطعاً محرم امسال شاهد یک اتفاق بزرگ خواهیم بود.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: ورود به‌موقع مقام معظم رهبری در مسئله برپایی مراسم ماه محرم و ارجاع این مسائل به ستاد ملی کرونا؛ نشان‌دهنده جلوه رهبری ایشان است.

خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست عنوان کرد: اجرای پروتکل‌ها نیاز به یک قرائت واحد دارد؛ هرگاه قرائت‌ها از سیاست‌های ستاد ملی محرم واحد باشد خودبه‌خود موارد به بهترین شکل ممکن رعایت می‌شود.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: شبهات، ابهامات،‌ سؤالات و شایعات از مواردی است که باید به آن‌ها توجه ویژه داشت تا مشکلات را قبل از وقوع حل کنیم.

در ادامه این نشست نماینده آستان قدس رضوی اظهار کرد:‌ باید از تصمیمات لحظه آخری جلوگیری شود همچنین باید از افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند درخواست شود تا حتی‌الامکان در مراسم عزاداری سیدالشهداء حاضر نشوند.

حجت‌الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: ظرفیت اعزام دفتر تبلیغات اسلامی در سال‌های قبل بیش از ۱۲ هزار نفر بود که با کمک سازمان تبلیغات اسلامی این ظرفیت افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سند پیش‌نویس برگزاری مراسم ماه محرم، باید خلاصه شود و موارد به‌صورت خلاصه عنوان شود همچنین از نقدهایی که سند سیاستی ماه محرم وارد است، کم‌رنگ بودن نقش مساجد در آن است که باید اهمیت ایفای نقش مساجد در برگزاری مراسم سیدالشهداء موردتوجه باشد.

حائز اهمیت است پیش‌نویس سند سیاستی ماه محرم که توسط سازمان تبلیغات اسلامی تدوین‌شده است شامل «تدوین سیاست‌های کلان و راهبردی برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم محرم ۱۴۴۲»، «تدوین راهبردی رسانه‌ای برگزاری مراسم محرم»، «تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی برگزاری مراسم محرم برای پیشنهاد به ستاد ملی کرونا»، «هماهنگی بین نهادهای حاکمیتی در برگزاری مراسم محرم ۱۴۴۲» و «تدوین سیاست‌های رصد و تحلیل محیطی قبل و حین برگزاری مراسم محرم ۱۴۴۲» است.

گفتنی است، این نشست باهدف تدوین سیاست‌های کلی نحوه برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهداء (ع) در ماه محرم تشکیل و مقرر شد تا هیئات مذهبی در سراسر کشور مطابق با سیاست‌های تدوین‌شده توسط این ستاد اقدام به برپایی محفل عزاداری سیدالشهداء (ع) کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز