خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

حرکت به سمت حذف کنکور آغاز شده است/ احتمال تغییر پروتکل‌ها در آزمون سراسری

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۷۷۷

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: درباره حذف کنکور بحث‌هایی شده و حرکت به این سمت شروع شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست ویدیو کنفرانسی که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: خبرنگاران بخشی از خانواده وزارت علوم تحقیقات و فناوری محسوب می شوند. خبرنگاری یک کار پرریسک و پرخطر است کما اینکه ما در انقلاب اسلامی خبرنگارانی داشتیم که جان خود را در کف دست گرفتند و  در میان مردم و ایثارگران حاضر شدند. در طول این 40 سال هم خبرنگارانی داشته‌ایم که جان و مالشان را گذاشتند تا وظیفه کار خبر را به خوبی را انجام دهند.

وی ادامه داد: تامین منابع اطلاعاتی بسیار ارزشمند است و گاهی ممکن است تصمیم بر اساس اطلاعی ناقص یا غلط آثار زیان بار زیادی داشته باشد از این رو اطلاع  رسانی بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر کار خبر قابل ارزش گذاری نیست و حتی می‌تواند بیش از این‌ها ارزش عملیاتی داشته باشد.

وزیر علوم گفت: این روزها فضای جامعه در آموزش عالی حول محور آزمون‌های کنکور می‌گذرد و با توجه به نقدهایی که بود ما آزمون ارشد را با 85 درصد و آزمون دکتری را 91 درصد با رعایت پروتکل‌ها برگزاری کردیم.

غلامی بیان کرد: ما تعداد زیادی رشته و محل دانشگاهی داریم که مستقیما از طریق سوابق تحصیلی پذیرش می‌شود و هیچ ضرورتی برای شرکت در آزمون ندارد. داوطلبان با ورود در سایت می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. 400 هزار صندلی و  رشته محل دانشگاهی دولتی از طریق بدون آزمون پذیرش می‌شوند. این ظرفیت برای بخش روزانه 20 درصد، نوبت شبانه 45 درصد و بیش از 98 درصد از ظرفیت دانشگاه‌های غیردولتی و دانشگاه آزاد می‌توانند از طریق بدون آزمون وارد شوند.

وی افزود: 912 هزار داوطلب می‌توانند در رشته محل‌هایی که بدون آزمون هستند پذیرش شوند و تراکم بقیه افراد بیشتر روی پزشکی است. رقابت 109 هزار ظرفیت که کمتر از 11 درصد از پذیرش دانشگاه‌ها است برای رشته پزشکی است.

برنامه ریزی برای حذف کنکور

وزیر علوم گفت: درباره حذف کنکور بحث‌هایی شده و حرکت به این سمت شروع شده و الان در شرایط کرونا به سمتی می‌رویم که این مساله شفاف‌تر شود. داوطلبان باید درباره برنامه‌های آینده خود فکر کنند و نگران آزمون‌های آینده نباشند مگر اینکه بخواهند در رشته‌های پرطرفدار شرکت کنند. درباره حذف کنکور یک سری برنامه ریزی شده که در آینده روی آن کار خواهد شد.

وزیر علوم بیان کرد: آموزش عالی روند رشد خودش را در سال 98 در فضای بین المللی ادامه داده و ما در ارزیابی‌های جهانی آموزش عالی جایگاه 15 را کسب کرده‌ایم. ما تلاش کردیم از دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش حمایت شود و دانشگاه‌ها تلاش کردند که منابع را در حوزه پژوهش حفظ کنند. اعتبارات برای بخش پژوهشی 15 درصد به بالا بوده است.

ضرورت همکاری هیات علمی و پژوهشگران در انجام پروژه‌های کاربردی

وی ادامه داد: معمولا سوال این است که کارهای تحقیقاتی که در سطح بین المللی است چه اثراتی در بخش‌های صنعتی، فرهنگی و ... کشور دارد؟ ما سعی کردیم همکاران هیات علمی و پژوهشگران را تشویق به حضور در انجام پروژه‌های کاربردی کنیم. همچنین سعی شده از پراکنده کاری اجتناب شود. حذف بخش آموزشی از پژوهشکده‌ها و کم کردن آن در بخش‌های دیگر می‌تواند به پروژه‌های کاربردی کمک کند.

وزیر علوم بیان کرد: در بخش فناوری ما موضوع تبدیل دانش به ثروت را پیگیری کردیم. 37 پارک علم و فناوری مستقیما تحت مدیریت وزارت علوم هستند و یک پارک تحت مدیریت معاونت علمی است. همچنین 197 مرکز رشد در دانشگاه‌ها داریم که جمعیت قابل توجهی از صاحبان ایده هستند.

ده هزار میلیارد فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان

غلامی بیان کرد: ما 9 هزار شرکت دانش بنیان داریم که 1800 مورد از این شرکت‌ها در مراکز علمی و دانشگاهها مستقر هستند. فروش دانش فنی و دستاوردهای این مجموعه در حال حاضر ده هزار میلیارد تومان در سال 98 بوده و در سال 92 حدود 450 میلیارد بوده است.

وی افزود: سال گذشته 80 میلیون دلار از  محصولات شرکت‌های دانش بنیان را صادر کردیم علاوه بر این جلوی واردات از این طریق گرفته شده است. حضور دانشگاهای ما در میان دانشگا‌ه‌های مطرح دنیاست. 65 دانشگاه کشور ما در میان هزار دانشگاه‌های معروف دنیا قرار دارند. رتبه منطقه‌ای ما یک است  و در آسیا نیز رتبه بسیار خوبی داریم. در کل مجموعه آموزش عالی توانسته جایگاه خودش را حفظ کند و باعث اعتلای نام نظام جمهوری اسلامی شود.

برخورد قضایی با تقلب‌های علمی

وزیر علوم در واکنش به تقلب‌های علمی گفت: قطعا با تقلب های علمی به شکل عمومی و قضایی رسیدگی می‌شود. مواردی که به ما گزارش می‌شود مستقیما به بخش حقوقی ارسال می‌شود. برای برخی از پرونده‌ها نیز حکم صادر شده است. تمام سوابق مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان روی یک سیستم ملی منتقل می‌شود.این کار از فارغ التحصلان سال‌های 98، 97، 96 به قبل در حال انجام است. به گونه‌ای که با وراد کردن کد ملی شخص، همه چیز قابل بررسی است. همچنین یک کد دیگر روی مدرک خواهد بود که توسط آن صحت مدرک قابل استناد است.

غلامی بیان کرد:دانشجویان برای پذیرش در رشته‌های بدون  کنکور توسط انتخاب 150 رشته محل امکان پذیر است. هر زمان که آزمون سراسری برگزاری شود تمام تلاش را می‌کنیم در اوایل آبان ماه این دسته از دانشجویان بتوانند ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: اگر شرایط مناسب باشد چند هفته دانشجویان جدید را پذیرش می‌کنیم تا از مجموعه‌های دانشگاهی آگاهی داشته باشند. برای غیربومی‌ها سرویس خوابگاهی به صورت سرویس هتلینگ خواهد بود البته اینها فعلا یک طرح پیشنهادی است. در کنار اینها یک سری دانشجوی پذیرفته شده در سال‎های قبل مانده‌اند که واحدهای عملی دارند که به آنها هم رسیدگی خواهد شد. در کل ما امسال عملا یک آموزش ترکیبی حضوری- مجازی خوهیم داشت.

درخواست اینترنت رایگان برای دانشجویان در سال تحصیلی آینده

وزیر علوم درباره اینترنت دانشجویان گفت: بحث اینترنت رایگان برای دانشجویان با تمام حمایت‌هایی که وزارت ارتباطات انجام داد، اعمال شد و ما توانستیم اینترنت رایگان را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. در ادامه درخواستمان برای سال تحصیل آینده همین رویه خواهد بود.

وی  درباره اجرای طرح آمایش آموزش عالی گفت: طرح ساماندهی آموزش عالی در وزارت علوم تدوین شده است زیرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و کلیت طرح آماده اجرا است. نکته اول در این طرح این است که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باید ماموریت‌های مشخص علمی و آموزشی داشته باشند.

غلامی در خصوص وضعیت دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند گفت: دانشجویان خارجی مانند دانشجویان ایرانی مجازی آموزش دیدند و تلاش ما این است که این ارتباط حفظ شود و پذیرش‌های دانشجویان خارجی ادامه داشته باشد. تا زمانی که شرایط این چنین است ما آموزش مجازی را برای دانشجویان خواهیم داشت.

احتمال تغییر پروتکل‌ها در کنکور سراسری

وی در پاسخ به این سوال که آیا پروتکل‌های تعریف شده برای کنکور سراسری متفاوت از سایر آزمون‌ها است، گفت: پروتکل‌های بهداشتی برای آزمون سراسری همان چیزی است که برای کارشناسی ارشد تعریف شده است. اما امکان دارد در جهت رفع کاستی‌ها  یک سری پروتکل‌ها تغییر کند. اما برنامه ریزی شده که مشکلی از بابت پاسخ دهی به سوالات و مسائل بهداشتی پیش نیاید.

وی در واکنش به اظهارات رییس مجلس درباره برگزاری کنکور گفت: رهبری هم اعلام کردند که تصمیم گیری و نظر ستاد ملی مقابله با کرونا مبنای عمل باید باشد. لذا ما به نظرات رییس مجلس و کسانی که نظر خاصی دارند توجه خواهیم کرد و حتما این نظرات از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا پیگیری خواهد شد.

آماری از دانشجویان مبتلا به کرونا نداریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا،  مبنی بر اینکه آیا آماری از دانشجویان و اساتید مبتلا و یا فوت شده بر اثر کرونا دارید یا خیر؟ گفت: ما آماری از دانشجویان و اساتیدی که که به کرونا مبتلا شدند و یا فوت کرده‌اند نداریم. این آمار را وزارت بهداشت دارد زیرا بیماران به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره استفاده از فضای باز و سالن‌های ورزشی برای برگزاری کنکور  گفت: سازمان سنجش بررسی‌های اولیه‌اش را در این زمینه انجام داده است.هر جا که لازم باشد از سالن‌های ورزشی استفاده می‌شود. ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف پیش بینی شده برای آزمون ارشد کفایت می‌کرد اما اگر در این پروتکل‌ها تغییر ایجاد شود حتما به فضای جدید نیاز خواهد بود و آن موقع از سالن‌های و مراکز ورزشی که تاییده شده‌اند استفاده خواهد شد.

غلامی درباره میزان اشتغال فارغ التحصیلان گفت: ما دانش آموختگان سال‌های 92  تا 95 به بعد را رصد کردیم که گزارش‌ها نشان می‌دهد در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری اشتغال بالای 50 درصد است و آقایان بیشتر از خانم‌ها اشتغال داشتند.

وزیر علوم اظهار داشت: فارغ التحصیلان ارشد بیش از 70 درصد و دکتری بالای 85 درصد اشتغال داشته اند. البته ما آمار بعد از سال 95 را ارسال نکردیم.

غلامی درباره فاصله‌های افراد در زمان برگزاری آزمون ها گفت: فاصله‌ها برای آزمون دکتری و ارشد در حین آزمون استاندارد بوده اما برخی جاها بی دقتی کرده بودند. در جاهایی که رعایت شده بود داوطلبان راضی بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز