خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران:

بیش از هزار هیات زنانه ثبت شده، داریم/ لغو اعزام متمرکز مبلغان به سراسر کشور/ پیشنهاد برگزاری مراسم در بوستان‌های بانوان و ورزشگاه‌ها/ مادران مراقب نوزادان و کودکان در جلسات روضه‌خوانی باشند

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۶۶۷

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه اعزام متمرکز مبلغان و مبلغات به سراسر کشور لغو شده است، گفت: در قدیم رسم بود روضه‌‌های خانگی به صورت هفتگی برگزار می‌شد و روضه‌خوان می‌آمد و در مدت ده دقیقه الی یک ربع روایت و ذکر مصیبتی را برای اهالی همان خانه می‌خواند. به نظرم احیای این سنت حسنه روضه‌های خانگی در این شرایط به صورتی که هر خانه یک حسینیه شود، خیلی خوب است.

«معصومه ظهیری» معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چگونگی برپایی مراسم مذهبی گفت: امسال با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور اعلام کردیم افراد نذورات خود را به صورت ارزاق در اختیار نیازمندان قرار دهند. البته با توجه به اینکه روز غدیر افضل روزها برای اطعام است، یکی از برنامه‌های ما در روز عید غدیر این بود؛ افرادی که تمایل دارند برای زنده نگه داشتن این سنت حسنه به تعداد محدود در بین محل یا اهالی آپارتمان خود اطعام توزیع کنند، اما برنامه اصلی ما این است، افرادی که قصد دارند به نیازمندان کمک کنند و غذای نذری دهند، امسال به جای توزیع غذای نذری، بسته‌های ارزاق بین نیازمندان توزیع کنند.

فعالیت بیش از هزار هیات زنانه ثبت شده در کشور

وی همچنین با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم و مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: بیش از هزار هیات زنانه ثبت شده در سراسر کشور وجود دارد. امسال با توجه به بیماری کرونا روش‌ها و مدل‌های جدیدی برای برپایی مراسم سوگواری پیشنهاد شده است، از جمله اینکه می‌توانند از فضای بوستان‌هایی که برای زنان در نظر گرفته شده است یا از فضای باز ورزشگاه‌ها، پارکینگ و لابی آپارتمان‌ها، فضای باز مجتمع‌های مسکونی در ساعت مشخصی از روز برای برپایی مراسم سوگواری استفاده کرده و برنامه‌های خود را داشته باشند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه ما برای این ایام استفاده از ظرفیت فضای مجازی است و پیشنهاد داده‌ایم، از این فضا برای سخنرانی‌ها و برپایی منبرهای مجازی در گروه‌هایی که بانوان حضور دارند، استفاده شود و قرار شد، فایل‌های سخنرانی حدود ۱۰ دقیقه به صورت تصویری و حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به صورت صوتی با مضامین معرفت، مناقب و نشر علوم آل محمد تهیه و از طریق فضای مجازی منتشر شود و این گونه مراسم‌ها تعطیل نشود.

ظهیری تصریح کرد: ماه‌های محرم و صفر و مناسب‌های این ایام زمینه و بستری برای نشر علوم آل محمد(ص) و پاسخگویی به سوالات و شبهات مردم است و اینکه بتوانیم فرهنگ اصیل معارف اهل بیت(ع) را بین مردم رواج دهیم، بنابراین باید از هر روشی برای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برگزاری روضه‌های خانگی و مجالس روضه زنانه گفت: روضه‌های خانگی به ویژه برای زنان موضوعیت دارد، چراکه این مراسم در عمق خانه‌ها نفوذ پیدا می‌کند و افرادی که حتی در طول سال به مسجد و حسینیه نمی‌روند، در این ایام به بهانه اینکه اینگونه مراسم در خانه مادربزرگ و خاله یا عمه برگزار می‌شود، در این نوع مراسم شرکت می‌کنند و هم توفیق شرکت در مکانی که سخنان اهل بیت(ع) مطرح می‌شود را پیدا می کنند و هم با احکام و تفسیر آیات و ... آشنا می‌شوند.

استفاده از بوستان‌های بانوان و فضای باز آپارتمان‌ها برای برپایی روضه‌های خانگی

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: پیشنهاد ما برای برپایی این مراسم این است که در آپارتمان‌‌هایی که دارای فضای خاص هستند، مانند پارکینگ یا لابی ساختمان و امکان استفاده از صندلی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت وجود دارد این مراسم را برگزار کنند. همچنین در بوستان‌های بانوان و ورزشگاه‌ها و در فضای باز این نوع مراسم برگزار شود تا این گونه مراسم نیز تعطیل نشود. آخرین پیشنهاد ما در خصوص برپایی مراسم مجالس زنانه، بحث روضه خانگی برای خانواده است، یعنی مداح برای اعضای یک خانواده روضه بخوانند.

ظهیری تصریح کرد: در قدیم رسم بود روضه‌‌های خانگی به صورت هفتگی برگزار می‌شد و روضه‌خوان می‌آمد و در مدت ده دقیقه الی یک ربع روایت و ذکر مصیبتی را برای اهالی همان خانه می‌خواند. به نظرم احیای این سنت حسنه روضه‌های خانگی در این شرایط به صورتی که هر خانه یک حسینیه شود، خیلی خوب است. نیازی به حضور جمعیت زیاد نیست، البته می‌توان با رعایت همه موارد بهداشتی روضه برای خودمان و همسایه آپارتمان‌مان برگزار کنیم، اما همانطور که گفتم نیازی به حضور جمعیت نیست.

مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) باید با اقتضائات زمان و مکان برگزار شود

وی با بیان اینکه همانطور که مقام معظم رهبری نیز توصیه فرمودند، شکوه نام اهل بیت(ع) و ذکر مصیبت امام حسین(ع) تعطیل نشود، گفت: مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) باید با اقتضائات زمان و مکان برگزار شود. نقش زنان و روضه‌های زنانه در این زمینه نقش بسیار مهمی است، چراکه معمولا آقایان در مسجد، حسینیه و تکیه‌ها روضه را برگزار می‌کنند، اما خانم‌ها معمولا در خانه‌ها روضه را برگزار می‌کردند و امسال با توجه به شرایط می‌توانند از فضاهای بیرونی خانه مانند پارکینگ‌ها با حضور جمعیت کمتر استفاده کنند. در حال حاضر پاساژ و رستوران هم که می‌رویم به همین صورت است و از ظرفیت کمتری استفاده می‌شود، بنابراین می‌توانیم در این ایام نیز با رعایت تمام موارد بهداشتی مراسم را با حضور افراد محدود برگزار کنیم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به روزهای ابتدایی شیوع بیماری در استان قم گفت: ما یکی از استان‌هایی بودیم که از همان روزهای اول شیوع بیماری با مشکلات بسیاری زیادی مواجه شدیم، اما یکی از اقدامات ما در اعیاد شعبانیه با وجود اینکه حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد جمکران تعطیل بود، اضطراب‌زدایی از طریق توزیع و پخش شکلات در بیمارستان‌ها، خیابان و محلات بود و از مردم می‌خواستیم در خانه‌هایشان باشند، اما شاد باشند و این پیغام شادی را به خانه‌ها بردیم.

ظهیری با تاکید براینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که مردم در حال حاضر به آن احتیاج دارند به ویژه در استان‌هایی که در وضعیت قرمز هستند، ایجاد امید است، تصریح کرد: یاس و ناامیدی، استرس و اضطراب بزرگترین مشکل برای انسان است و یکی از اثرات معنویت ایجاد آرامش است. نام ابی عبدالله الحسین(ع) امیدبخش است و ما به آینده‌ای پر از صلح، عدل، قسط و آرامش امیدواریم و این امید را باید به مردم منتقل کنیم.

لزوم تدوین شیوه‌نامه‌های مختلف برگزاری مراسم برای استان‌ها

مادران در روضه‌های خانگی زنانه مراقب کودکان و نوزادان باشند

وی با بیان اینکه باید برای برپایی مراسم سوگواری امام حسین(ع) در ایام محرم و صفر شیوه‌نامه‌‌های مختلف برای استان‌ها تهیه شود، خاطرنشان کرد: نباید همه استان‌ها را به یک شکل در نظر گرفت، حتی نباید روستاها و شهرها را مانند هم در نظر گرفت، اما در شهرهای مختلف با توجه به وضعیت بیماری روضه‌های خانگی زنانه با رعایت شیوه‌نامه‌ها اجرایی شود، البته باید بدانیم که در راس همه امور سلامت مردم است و حفظ و صحت سلامتی مردم بیش از هر چیزی اهمیت دارد و نباید خانواده و کودکان را در معرض خطر قرار دهیم. مادران متولی امور سلامت بچه ها و خانواده نیز هستند. زنان در برپایی روضه‌های زنانه اگر می‌خواهند دری را باز کنند باید با رعایت همه اصول بهداشتی و شیوه‌نامه‌ها باشد. متاسفانه این ویروس در حال حاضر دامن‌گیر کودکان و حتی نوزادان نیز شده است و باید حتما به این موارد نیز توجه داشته باشیم و اگر قرار است روضه برگزار شود باید مادران حتما به این موارد توجه کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران همچنین درباره اعزام مبلغان در محرم گفت: امسال باتوجه به شیوع بیماری کرونا ما اصل را بر این قرار دادیم تا از مبلغان بومی در هر شهر و روستا استفاده کنیم، یعنی هر استانی از مبلغان و مبلغات خود استفاده کنند. امسال اعزام متمرکز ۱۲ یا ۱۵ هزار نفری مبلغان به سراسر کشور لغو شده است.

با عزت با مردم برخورد کنیم

ظهیری تاکید کرد: باید برای پربایی مراسم محرم مدل و برنامه مشخصی داشته باشیم و با برنامه‌ریزی در این ایام از فضای مجازی و فضای حقیقی استفاده مطلوب کرد. می‌توانیم به جای پخش نذری توزیع ارزاق داشته باشیم، اما باید بدانیم که به بهانه نام اباعبدالله الحسین(ع) باید با عزت با مردم برخورد کنیم، ارزاق را به صورت نیکو و بسته‌بندی شده با اهدای یک پرچم و یک روایت از امامان معصوم به نیازمندان هدیه دهیم. مدل پیام رسانی ممکن است در این ایام تغییر کند، اما نباید تعطیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز