خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با ایلنا:

باید به سمت تولید بیشتر "کیت‌های باکیفیت" برویم/ مراجعه بیشتر شرکت‌های خصوصی به دانشگاه‌ها در پی تحریم‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۹۹۹

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در تهیه کیت‌ها باید نظارت هم وجود داشته باشد تا به سمت تولید بیشتر کیت‌های باکیفیت برویم.

«سید احمد معتمدی» رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره فعالیت‌های دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمان شیوع کرونا و ساخت تجهیزات مانند کیت‌‌های تشخیصی آن هم با وجود تحریم‌های کشور گفت: این مساله دو بخش دارد، نخست اینکه تحریم‌ها هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی داشتند. جنبه منفی این است که بسیاری از تولیدکنندگان نیز برای تهیه مواد اولیه یا صادرات آن با مشکل مواجه هستند، اما یک حسن هم برای بخشی از صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و این بوده که زمینه را برای فعالیت آنها در برخی از بخش‌ها بیشتر فراهم کرده است،  زیرا احساس می‌شود اگر بخش‌های خصوصی و دولتی نمی‌توانند مواد اولیه یا تجهیزات‌شان را از کشورهای خارجی تهیه کنند، پس می‌توانند بیشتر به تولید داخلی روی بیاورند.

وی در ادامه بیان کرد: به هر حال باید با برنامه‌ریزی تلاش کنیم، جنبه‌های منفی را به حداقل برسانیم و جنبه‌های مثبت را بیشتر ببینیم و از فرصت‌ها حداکثر استفاده را ببریم. شرکت‌های خصوصی که کمتر به تولیدات داخلی توجه می‌کردند، حالا مراجعات بیشتری به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها دارند.  

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی حتی پس از رفع تحریم‌ها گفت: حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند، باید تلاش کنیم از این فرصت‌های بدست آمده نهایت استفاده را ببریم و ظرفیت‌های داخلی را به کار بگیریم. 

معتمدی درباره افزایش کیفیت تولیدات داخلی گفت: به عنوان مثال کیت‌هایی که تولید شده صرفا توسط یک شرکت دانش بنیان نبوده و شرکت‌های متعددی آنها را تولید کردند. بنابراین کیت‌های باکیفیت بیشتر هم وجود دارند و ممکن است کیفیت‌ها یکسان نباشد. ما در دانشگاه امیرکبیر دو شرکت دانش بنیان داریم که کیت‌های تشخیصی کرونا را تولید می‌کنند که فکر می‌کنم دنبال صادرات هم هستند، اما در هر صورت در تهیه کیت‌ها باید نظارت هم وجود داشته باشد تا به سمت تولید بیشتر کیت‌های باکیفیت برویم.

وی افزود: به هر حال این شرکت‌ها تجربه‌های اول‌شان را می‌گذرانند، البته در تمام دنیا هم همین است، زیرا کرونا یک پدیده جدید بود و همه را غافلگیر کرده است، اما همان قدر که شرکت‌های دانش بنیان نیازهای اولیه را برطرف کردند، ما باید قدردان آنها باشیم. آنها نیز حتما هم سعی خواهند کرد، کیفیت بالاتری از تولیدات را ارائه دهند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، شرکت‌های دانش‌بنیان عملکردهای قابل قبولی را ارائه کردند و طبیعتاً باید کیفیت کارشان هم بالاتر برود. شرکت‌های دانش بنیان بدون این که ما هزینه عمده‌ای را به آنها بدهیم یا دولت به آنها هزینه‌ای بدهد، به صورت خودجوش کار کردند. 

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد همین که یک مکانی در اختیارشان قرار داده شد تا کارشان را انجام بدهند، توانستند بخش عمده‌ای از نیاز کشور را برطرف کنند. در دانشگاه ما شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد به این مسئله ورود کردند و عملکرد خوبی داشته‌اند. 

معتمدی بیان کرد: اگر یک شرکت چه خصوصی و یا چه دولتی بخواهد خودش را با نیازهای موجود تطبیق دهد، قطعا یک سال زمان می‌برد، اما شرکت‌های دانش‌بنیان در این بازه زمانی کوتاه به کمک آمدند و عملکردهای موفقی داشتند و نشان داد که در مواقع اضطراری می‌توانند وارد عمل شوند.

وی درباره هزینه‌هایی که صرف شرکت‌های دانش بنیان شده است، گفت: هزینه زیادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان صرف نشده و همین کمک‌های معنوی و کمک‌هایی که از قبل به آنها شده بود، در چنین روزی موثر واقع شد. امیدواریم در آینده نیز کمک‌های بیشتری به آنها داشته باشیم. این حمایت‌ها می‌تواند به لحاظ فضای کاری یا تجهیزات فنی باشد که دانشگاه‌ها می‌توانند آنها را ارائه کنند. حتی تسهیلاتی که صندوق‌ها و بانک‌ها به لحاظ نقدینگی و پشتیبانی مالی می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند، کمک بسیار خوبی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز