خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

از حمایت ویژه دولت بی‌بهره‌ایم/ پرونده‌های فساد بدون سر و صدا در دست پیگیری است/ برخی ادعاها درباره سازمان‌های تابعه شهرداری را نمی‌توان به راحتی قبول کرد

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۹۶۸

شهردار تهران گفت: یکی از کارهایی که دولت‌ها در زمینه مدیریت شهری در حوزه کرونا انجام دادند، حمایت ویژه از شهرداران بوده است که متاسفانه در این شرایط ما از آن بی‌بهره هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مجازی شهرداری تهران به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

«پیروز حناچی» شهردار تهران در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر شیوع کرونا در تامین منابع شهرداری تهران گفت: موضوع شیوع کرونا برای شهرداری تهران دو معنی دارد؛ نخست افزایش هزینه ها و دوم کاهش درآمدها.  البته این مشکل شهرداری تهران به تنهایی نیست و همه شهرداری ها در تمام نقاط ایران و جهان با این مشکل روبرو شدند. 

شهردارد تهران با بیان اینکه مجموعه‌ای از درآمدهای شهرداری تهران از حیز انتفاع خارج شده، گفت: اکنون ناوگان مترو و اتوبوسرانی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند. همچنین با اختلال در شرایط ترافیکی دچار مشکل می‌شود. یکی از کارهایی که دولت‌ها در زمینه مدیریت شهری در حوزه کرونا انجام دادند حمایت ویژه از شهرداران بوده است که متاسفانه در این شرایط ما از آن بی‌بهره هستیم.

او در پاسخ به این سوال که برنامه شهرداری برای عبور از این شرایط چیست؟ گفت: در بخش نقد تاکنون حدود ۷۰ درصد عملکرد داشتیم و در بخش غیرنقد همیشه مشکل داشتیم. لایحه دو فوریتی را در حال تدوین هستیم،‌ اما درباره بندهایی از آن در شورا در حال مذاکره هستیم. 

حناچی گفت: ممیزی جدید شهر تهران را در دستور کار داریم و به روز کردن ممیزی بسیار نقش دارد. همچنین تلاش کردیم هزینه های جاری را کاهش دهیم و با لایحه ای که دادیم سعی می کنیم هزینه ها را بشکنیم.

شهردار تهران درباره انتقاد اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه حضور شهردار در هیات دولت تاثیر آنچنانی نداشته است و در ماجرای ملک جماران از حضور شما در جلسات منع شد، اظهار داشت: مطابق قانون شهردار تهران عضو هیات وزیران نیست و این حضور سنتی بوده است که از زمان مرحوم رفسنجانی و آقای کرباسچی آغاز شد.

او ادامه داد: بودن شهردار تهران در دولت هم برای دولت و هم برای شهرداری تهران مفید بوده است. اوراق مشارکت نتیجه پیگیری شهردار تهران در دولت در حاشیه جلسات بود و با توجه به اینکه من رئیس مجمع کلانشهرهای کشور هستم و حضورم به نمایندگی 50 میلیون جمعیت کشور را پوشش می دهد در نتیجه حضور در جلسات تاثیرگذار بوده و هست.

حناچی گفت: بسیاری از مصوبات دولت در ارتباطات با دستگاه های اجرایی می تواند تسهیل شود و دولت نیز به این ارتباط نیاز دارد.

شهردار تهران گفت: قانونا شهردار تهران عضو هیات وزیران نیست. شهردار تهران در دوره هایی مانند تمام دوران دولت‌های هشتم و نهم در جلسات هیات وزیران شرکت نمی کرد. اینکه  حضور شهردار تهران چقدر می تواند در هیات وزیران موثر باشد را می توان در سیل سال 98 در گرگان،‌خرم آباد، خوزستان،‌ وقایع آبان ماه، سقوط هواپیمای اوکراینی و شرایط کرونا دید که  شهرداری اصلی ترین بازوی اجرایی دولت در این حوادث به صورت مستقیم بوده است.

حناچی گفت: سیل تهران در سال 98، نیز مورد دیگری است که اگر مراقبت های لازم انجام نمی شد تهران می توانست تا آستانه سیل پیش رود. اما با آمادگی این بحران کنترل شد. در نتیجه دولت و شهرداری نیازمند هم هستند و انشالله این مشکلات حل خواهد شد.

شهردار تهران گفت: شرایط دولت هم غیر عادی و هم حاد است و نمی توان انتظار زیادی داشت. وقتی برای کرونا از صندوق توسعه ملی استقراض می شود به این معنی است که در سطح ملی توان چنین ماموریتی وجود نداشته است. ما برای بازسازی بخش های جدید در مترو و اتوبوسرانی نیز از دولت قول گرفته ایم. اما من ادبیات تند و طلب کارانه را نمی پسندم و با روحیاتم سازگار نیست و با مذاکره، پیگیری و استمرار می توان به نتیجه رسید. 

حناچی درباره پیگیری حقوقی مطالبات شهرداری و تخلفات دوره‌های قبلی شهرداری گفت: پرونده های فساد و احقاق حقوق شهرداری، بدون سر و صدا در دست پیگیری است، اصراری به جار زدن این موضوع نداریم. حق و حقوق شهرداری و پرونده های آن از سوی بخش حقوقی شهرداری در حال پیگیری است و بسیاری از موارد نیز تاکنون احقاق حق شده است.

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فروش اوراق مشارکت اظهار داشت:  این اوراق به دو بخش تقسیم می‌شوند، بخشی برای سال ۱۳۹۷ است که بانک آینده و بانک توسعه تعاون بانک‌های عامل شهرداری بودند و  ۳۰۰ میلیارد تومان از بانک توسعه تعاون اخذ شده است، اما ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده باقی مانده بود که با همکاری و پیگیری بانک این بخش نیز کاملا محقق شد.

شهردار تهران درخصوص بازپرداخت این اوراق گفت: ۵۰ درصد اوراق بر عهده دولت و ۵۰ درصد بر عهده شهرداری است. از اوراق سال ۱۳۹۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم که ۵۰۰ میلیارد تومان متعلق به اتوبوسرانی بوده و هزار میلیارد تومان هم برای مترو است که در تکمیل خطوط ۶ و هفت، تکمیل ایستگاه‌ها و تجهیز زیرساخت ها هزینه می‌شود. همچنین بخش‌هایی از شبکه مترو از جمله بخش اول خط ۱۰ هم از همین منبع رسما به زودی افتتاح می‌شود.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت سازمان ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران که برخی اعضای شورای شهر از آن به عنوان حیات خلوت شهرداری یاد می‌کنند و از طرفی خزانه‌دار شورای شهر هم از وقوع بیشترین بی‌انضباطی مالی و اداری در شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری طی ۳ سال گذشته خبر داده است، گفت: کسی که ادعایی می کند باید مدارک ارائه کند. امسال اولین سالی است که بسیاری از مجامع شرکت ها و سازمان های ما بموقع تشکیل و به تصویب رسیده است. هیچ سالی امکان نداشت مجمع مترو در تیرماه برگزار شود  که امسال برگزار شد و مجامع خیلی از شرکت ها و سازمان ها مثل بانک شهر به تصویب رسید و این سیاست عمومی مدیریت شهری است.

حناچی گفت: برخی ادعاها را نمی توان به راحتی قبول کرد ابزارهای ما حسابرسی حسابرسان صاحب صلاحیت و گزارش های آنها در مجمع است و ما این را دنبال و تشویق کرده ایم که مجمع شرکت ها بموقع برگزار شود و حداقل های مجاز را رعایت کنند، الحمدلله گزارشی هم در این زمینه تهیه شده که به زودی منتشر می شود.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره بودجه اختصاص یافته به ناوگان حمل و نقل شهری از سوی ستاد کرونا گفت: برای بازسازی ۵۰۰ دستگاه اعتبارات گرفته شده و قراردادهای آن در حال امضا است.  بازسازی اتوبوس ها انجام می شود و اتوبوس ها تقریبا نو می شوند الان هم ۵۰۰ دستگاه در دستور کار است که با اعتبارات ستاد کرونا کارهای مربوط به آن انجام می شود.

او درخصوص حادثه ای که برای کارگران شهرداری روی پل سیدخندان رخ داد، گفت: بعضی از کسانی که این اتفاق برایشان افتاد بیمه هستند و مسائل آنها پیگیری می شود. در موارد دیگر هم پیگیری های لازم انجام خواهد شد همان طور که می دانید طبق بخشنامه، نظافت در بزرگراه به وسیله افراد نباید انجام شود با این حال مورد اخیر در حال پیگیری است و گزارش آن که اعلام شود تصمیم می گیریم.

شهردار تهران درباره بازنگری در ضوابط طرح تفصیلی اظهار داشت: این موضوع در دستور کار است اما قرار نیست همه بخش‌های طرح تفصیلی بازنگری شود، طرح یک بار تهیه شده و ضوابط آن روی پورتال شهرداری بارگذاری شده اما بخش‌هایی که تغییر لازم دارند، باید بازبینی شود. طرح‌های موضوعی و موضعی در این زمینه در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شده و بیش از ۲۰۰ طرح در دست بررسی است.

شهردار تهران درباره خط آسمان تهران بیان کرد: خط آسمان هم بخشی از ضوابط طرح تفصیلی است اما زمانی که آشفتگی بصری در حوزه‌های مختلف وجود دارد تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله زیاد است اما باید به سمت انتظام‌بخشی حرکت کنیم. اما این موضوع در کوتاه مدت ممکن نیست چرا که همه مالکان همزمان با هم بازسازی انجام نمی‌دهند بنابراین رسیدن به خط آسمان زمان‌بر است.

حناچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در اوایل تصدی گری بحث رنگ در شهر را مطرح کردید اما در طی مدتی که گذشت به بحث رنگ در شهر توجه خاصی نشده است، گفت: ایده رنگ آمیزی شهری به عنوان یک ایده تجربه شده مطرح شد، ضوابط آن توسط سازمان زیباسازی تهیه شده و در حال پیگیری هستیم. اگر از شما سوال کنند تهران چه رنگی است؟ می گویید خاکستری چون از رنگ در شهر استفاده نشده و شهرهای آلوده دنیا معمولا به همین سمت می روند.

وی ادامه داد: خیلی از فضاهای شهری می توانند رنگی باشند. مانند تونل ها ، دیوارها و عناصری که دارای ریتم هستند حتی تونل های مترو. بخشی از تبلیغات تاثیرگذار در شهرها به سمت تونل های مترو رفته و شهرداری تهران هم در حال تعقیب این موضوع است.

حناچی با اشاره به توصیه دین اسلام به استفاده از رنگ گفت: می توانیم از رنگ مخصوصا رنگ های شاد که در آموزه های دینی هم توصیه شده است استفاده کنیم. رنگ هایی داریم که مکروه است و رنگ هایی هم توصیه شده اما عرف به سمت رنگ های سیاه است. به هر حال سازمان زیباسازی مأمور پیگیری شده و دستورالعمل به زودی ارسال می شود.

حناچی درباره مشکل پله های برقی گفت: پله های برقی بعد از تحریم دچار اخلال شده، یک بخش درون سازمانی داریم که در حال تحقیق هستیم و به زودی مشکل حل می شود.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درخصوص میزان بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: این موضوع از چند جهت پیگیری می‌شود. مواردی که دولت به موجب آن به شهرداری بدهکار می‌شود یک مورد در بخش کمیسیون ماده ۱۰۰ دستگاه‌های دولتی است، موضوع بعدی در بخش حمل و نقل از جمله بلیت‌ها و امور زیرساختی سرمایه‌گذاری بوده و در نهایت مواردی است که از سوی وزارت دارایی تایید می‌شود که در این زمینه طبق قانون بودجه امکان تهاتر وجود دارد اما دولت تمایلی به این موضوع ندارد چرا که بدهی بانک مرکزی را بیشتر نشان می‌دهد. با این حال در این زمینه پنج‌هزار میلیارد تهاتر انجام شده است.

شهردار تهران ادامه داد: در بخش بلیت ها هم معمولا روزهای آخر سال سازمان برنامه و بودجه بعد از خالی شدن خزانه کمک‌هایی به شهرداری می‌کند. همچنین امتیازاتی هم از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شهرداری داده می‌شود که از سال گذشته شروع شده و روند صعودی داشته و به خوبی پیش می‌رود. اگر بدهی‌هایی که از سال گذشته باقی مانده است محاسبه شود، رقم قابل توجهی خواهد شد.

او درخصوص بدهی‌های دولت دربخش کمیسیون ماده 100 گفت: درباره بدهی‌های دولت در بخش کمیسیون ماده ۱۰۰ هم هر زمان که نقل و انتقالی صورت گیرد و یا در بودجه مشخص شده باشد قابل تعقیب خواهد بود.

حناچی درباره اعتبارات کرونایی که به شهردای تهران تعلق می‌گیرد،‌ گفت: در این زمینه آنچه به شهرداری تعلق می‌گیرد در بخش بازسازی اتوبوس‌ها خواهد بود که حدود ۲۴۰ میلیون برای بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس است.

شهردار تهران درباره اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس گفت: پروژه های کوچک مقیاس محلی یکی از مراجع شورایاری ها هستند و همه مراجع شورایاری نیستند. با رای دیوان در مورد شورایاری یک مقدار تردید ایجاد شده نه در برنامه محله محوری بلکه در تأثیرگذاری که موضوع به صورت زیربنایی حل می شود.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش سی درصدی عوارض ساختمان گفت: شورای شهر هر سال عوارض ساخت و ساز را بازبینی می کند و با نرخ تورم آن را افزایش می دهد عوارضی که شهرداری تهران می گیرد در قیمت تمام شده مسکن دو درصد است. سوال این است که قیمت مسکن چقدر افزایش یافته و چقدر عوارض افزایش یافته است؟ عوارض ساختمانی حداکثر سالی سی درصد افزایش یافته است که با همه هزینه ها زیر دو درصد قیمت تمام شده ساخت است و به جهت روانی تلاش می کنیم با تخفیف هایی تاثیر آن را کنترل کنیم.

حناچی گفت: اگر این  عوارض گرفته نشود معنایش آن است که حق شهر را از سازندگان نگرفته ایم و کسانی که در شهر با انگیزه اقتصادی فعالیت می کنند و من هم موافق فعالیت آنها هستم باید حق شهر را بدهند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره مساله پارکینگ ساختمان پلاسکو و مشکلات صدور پروانه ساخت برای آن گفت: پلاسکو یک ساختمان صرفا انتفاعی نیست، قبلا بوده و تخریب شده و در آن زمان که این ساختمان را ساختند ضوابط فعلی نبوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از مصوبات شورای تامین قابل اجرا نیست تصریح کرد: مثلا گفته شده است در قبال پروانه ساخت، پول گرفته نشود که این  مساله خلاف قانون است. نگاه شهرداری در پلاسکو اقتصادی نیست و پروانه در حال صدور است و کسری پارکینگ در ساختمان مقابل یعنی پارکینگ پروانه که متعلق به شهرداری است تامین می شود که آن نیز در حال پیگیری است.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه شهردار تهران در سه شنبه های بدون خودرو دست تنهاست و مدیران شهری شما را همراهی نمی‌کنند گفت: برخلاف نظر شما یکی از پیامهای فضای مجازی برای من این بود که به مدیرانتان بگویید به جای اینکه سوار دوچرخه شوند به کار مردم برسند. در هر حال این کار برای مردم است و هم به جهت تأثیر در حمل و نقل عمومی و هم نشاط و سرزندگی در میان شهروندان، بسیار کم هزینه و پربازده است. مدیران هم به تناسب در روزهای سه شنبه این برنامه را دارند.

شهردار تهران ادامه داد:  می خواهیم این کار را توسعه دهیم. در بلوار کشاورز، کریمخان، خیابان طالقانی در حال حاضر مسیر دوچرخه وجود دارد و می خواهیم این مسیرها به هم وصل شوند.در منطقه۳ اخیرا  کل میرداماد رفت و برگشت دو مسیر دوچرخه ایجاد شده است. این کار  باید با باور مردم عجین شود. هیچ راهی نداریم. تجربه دنیا نشان می دهد یا شهری داریم که نمی توانیم در آن نفس بکشیم یا با همکاری مردم بتوانیم در مسیرهای کوتاه حداقل تا مترو از دوچرخه استفاده کنیم. آمارها نشان می دهد نسبت به روزهای اول که شروع کردیم خیلی افزایش پیدا کرده اما کافی نیست و بسنده نمی کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره تبدیل دورکاری به یک شیوه نوین کاری بعد از کرونا گفت:  دورکاری پیش از کرونا هم مطرح بود و آیین‌نامه‌هایی در این زمینه از سوی واحد برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری تهیه شده است. در شرایط کرونا هم این موضوع از راهکارهای مورد توجه است. ما از سازمان‌هایی هستیم که انباشت نیروی انسانی زیادی داریم و باید از امکان دورکاری استفاده کنیم.

او همچنین درباره ساماندهی گودهای تهران نیز گفت: ساماندهی تمامی گودهای جنوب تهران در دستور کار قرار دارد. این گودها به دلیل اینکه ارتفاع منفی زیادی دارند، در شرایط بارندگی آبگیری می‌شوند و به همین جهت همکارانمان در سازمان مشاور و معاونت فنی و عمرانی این موضوع را تعقیب می‌کنند، همچنین شهردار منطقه ۱۸ هم پیگیر این موضوع است تا طرح‌های مناسب برای آن ارائه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز