خبرگزاری کار ایران

با ایمنی جمعی مخالفیم/ افزایش اجرای شیوه نامه های بهداشتی

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۳۰۶

فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه با ایمنی جمعی مخالفیم، گفت: بالاترین گروه سنی که در تهران به دلیل کرونا فوت شده‌اند بین ۷۰ تا ۷۹ سال بوده است. در حالی که بیشترین گروه سنی که در تهران از نظر ابتلا داشته‌ایم، بین ۵۰ تا ۵۹ سالگی بوده است.

علیرضا زالی رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره شکست بیماری کرونا گفت: در بیماری های مزمن فرسایشی که نوپدید هستند صحبت از شکست این بیماری یک واکنش هیجانی زودرس است و من به این پارادایم اعتقادی ندارم. شکست کرونا یک شعار با جنبه های هیجانی است. مناسب تر این است که ما بگوییم باید کرونا را ریشه کن کنیم و برای ریشه کن کردن کرونا باید از روش ها و اسلوب مدیریتی اعمال شود که تاثیر گذار باشند استفاده کرد. مطلقا نباید فریفته شویم و باید بدانیم که با بیماری روبرو هستیم که بسیاری از شواهد جهانی در برابر او اندک است و قلت اطلاعات بیماری موجب می شود ما سلاح کمتری در برابر این بیماری داشته باشیم بنابراین بحث شکست بیماری را کمتر در ادبیات علمی جهانی برخورد کرده ام. شکستن زنجیره بیماری شاید لفظ دقیق تری باشد

وی ادامه داد: این بیماری قطعا امواج چندین باره خواهد داشت همانطور که می دانید کشورهای دنیا به چند دسته تقسیم می شوند کشورهایی که از روز اول با یک مدیریت منطقی و چابک و چالاک در مقابل این بیماری تدابیر بسیار جدی داشتند و البته مولفه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آنها قابل انطباق با ما نیست مانند کشورهای تایوان، سنگاپور، کره جنوبی و آلمان. برخی از کشورها نیز بودند که در دوره اول کرونا را مدیریت کردند البته آسیب هایی داشتند و الان موج دوم بیماری به سراغ آنها آمده است مانند ایران. 

فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید براینکه توضیه های بهداشت جهانی ترسیم کننده نقشه راه است و نگاه هیجانی و زودرس نباید داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بالغ بر 14 میلیون جمعیت در تهران داریم تهران بالاترین تراکم جمعیت را در کشور دارد منطقه بهارستان بالاترین میزان تراکم را دارد ما بیشترین میزان سکونت غیررسمی در کشور را در تهران داریم 13 تا 17 درصد سکونت غیررسمی داریم جمعیت شناوری که وارد تهران می شوند اصلا قابل مقایسه نیست بالغ بر یک میلیون نفر در طول روز وارد تهران می شوند.

زالی با تاکید بر اینکه باید با ادبیات علمی درباره کرونا صحبت کنیم و امواج بعدی کرونا قطعا خواهد آمد، تصریح کرد: اینگونه نیست که کشورهایی که در دور اول توفیق داشتند گارانتی دارند و این بیماری دیگر به سراغ آنها نخواهد رفت قطعا تا زمانی که 66 درصد افراد به این بیماری مبتلا نشوند یا دارو و واکسن آن نیاید این داستان ادامه دارد و قابل تکرار خواهد بود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما منتظر هستیم تا 66 درصد افراد به این بیماری مبتلا شوند، گفت: خیر به شدت این حرف خطرناکی است و ما به شدت با ایمنی جمعی مخالف هستیم این بیماری یا باید داروی آن به صورت کافی بیاید و یا واکسن آن بیاید و یا در سخت ترین شرایط که از نظر علمی آن را منسوخ شده می دانیم 66 درصد جامعه ایرانی به این بیماری مبتلا شوند که قطعا با تلفات بسیار زیاد همراه خواهد بود. یا اینکه بیماری همان الگویی که سارس و مرس طی کرده و دچار سقوط و سقط خود به خودی در طبیعت شدند بشود.

زالی تاکید کرد: مسئله مدیریت بیماری این است که ما بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را در هم بشکنیم تنها راهی هم که می توانیم بر ویروس فائق بیاییم همین راه است. این ویروس تا زمانی که موجود زنده را به عنوان میزبان جدید شکار نکند ادامه حیاتش در طبیعت متوقف می شود این ویروس زمانی می تواند به حیات بیولوژیک خود ادامه دهد که این چرخه انتقال با شکار یک میزبان زنده ادامه پیدا کند. 

فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در تهران 25 دستگاه اجرایی درگیر این موضوع هستند، گفت: 365 خرده نهاد در حوزه مدیریت های شهری درگیر هستند اما نکته ای که وجود دارد این است که آماری که ما در تهران داریم آمار نسبتا خوبی است. خوشبختانه در تهران میزان کسانی که در اثر بیمای کرونا فوت شده اند نسبت به کسانی که در محموعه خدمات بستری و سرپایی هستند عدد 1.7 است و این عدد بسیار خوبی است. 

وی ادامه داد: بالاترین گروه سنی که در تهران فوت شده اند گروه سنی 70تا 79 سال بوده اند در صورتی که بالاترین گروه سنی که ما در تهران داشتیم بین 50 تا 59 سال بوده اند. یعنی در مطالعه ای که هفته گذشته انجام شده است در تهران از ابتدای این بیماری تا کنون در 86.7 موارد، فرد فوت شده در تهران حتما یک عامل زمینه ای از جمله سن بالا، دیابت، چاقی و ... بوده است. این را در سایه تلاش ایثارگرانه جامعه پزشکی ایران می دانیم. 

وی در پاسخ به این سوال که اگر ستاد کرونا نبود چه اتفاقی می افتاد خاطرنشان کرد: در تهران برای اینکه هر اقدامی را مدیریت کنید ضرورت دارد دستگاه های مختلفی را هماهنگ کنید. ما معتقد هستیم هم استانداران محترم و هم روسای ستادی باید بیش از گذشته اختیارات مبسوط الید را در مدیریت بیماری اپیدمی داشته باشند. نمی توان نسخه واحد برای هر استانی در نظر گرفت. 

زالی درباره طرح ترافیک گفت: ما می خواستیم با عدم اجرای طرح ترافیک تولید سفر در حمل و نقل عمومی در تهران کاهش دهیم استدلال شهرداری این بود که اجرای جدید طرح ترافیک بار جدیدی به حمل و نقل عمومی نداده است و درصدی که با این طرح در حمل و نقل عمومی ایجاد کرده می تواند قابل اغماض باشد اما بعدا ما استدلال کردیم که با توجه به اینکه تهران در وضعیت قرمز قرار دارد ما نیازمند این هستیم که به هر طریقی ولو درصد ناچیزی بتوانیم تولید سفر و از جمله استفاده از حمل و نقل عمومی را کاهش دهیم چراکه در تهران بالغ بر یک میلیون و 600 هزار نفر از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. البته این اقدام ما تسکینی است اگر بخواهیم این اقدام به صورت پایدار انجام شود پیشنهاد ما به ستاد ملی مقابله با کرونا این بود که مترو باید تا سه برابر ظرفیت فعلی افزایش ناوگان داشته باشد و همچنین اتوبوس رانی ما هم باید به همین صورت باشد در اپیدمی ها باید میان بر بزنیم و بسیاری از کارهایی که وجود دارد را به سرعت انجام دهیم. قرار شد بعد از گذشت یک هفته یک تحلیل کارشناسی پژوهشی توسط ما در دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری تهران و استانداری صورت بگیرد اثر این موضوع را بسنجیم.

وی درباره جریمه افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه عدم اجرای شیوه نامه های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک با جرائمی روبرو هستند ما تنها کشوری هستیم که برای این موضوع جریمه در نظر نگرفته ایم. همشیه سعی می شود مردم را مقصر جلوه دهیم در حالی که مردم اصلا مقصر نیستند و اگر اتفاق مثبت یا منفی می افتد مداخله ما است که مردم را به این جهت سوق می دهد. بنابراین نباید مردم را مقصر بدانیم اما نکته ای که وجود دارد و می تواند تا حدی هفته های آینده وضعیت بهتری داشته باشیم این است که اجرای شیوه نامه های بهداشتی بهتر شود و خوشخبتانه در حال حاضر اجرای شیوه نامه های بهداشتی به 68 درصد افزایش پیدا کرده است در حالی که در هفته سوم خردادماه این به 11 درصد رسیده بود. همچنین در حال حاضر معدل 72 درصد از ماسک استفاده می کنند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز