خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو ایلنا:

"برگه سلامت" از دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه دریافت نمی‌کنیم/ غربالگری دانش‌آموزانی که علائم خفیف دارند/ جمع‌بندی آمار معلمان فوت شده بر اثر کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۴۷۵۷۶

مدیر کل سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره آمار معلمان فوت شده بر اثر کرونا گفت: گزارش‌های پراکنده‌ای از ابتلا و فوت همکاران فرهنگی داریم، اما این آمار جمع‌بندی نهایی نشده است و در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم.

«محمدمحسن بیگی» مدیرکل سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور گفت: فعلا نمی‌توان تعیین کرد که چند درصد کلاس‌های درس حضوری و چند درصد مجازی خواهد بود. تنها چیزی که الان می‌‌توان با قدرت بیان کرد، این است که سال تحصیلی و آموزشی از ۱۵ شهریور ماه آغاز می‌شود، اما اینکه در کدام منطقه به چه نسبتی امکان حضور دانش‌آموزان وجود داشته باشد، فعلا مشخص نشده و قابل پیش‌بینی نیست؛ زیرا باید با توجه به آغاز سال تحصیلی و نسبت به وضعیت مناطق  برنامه‌ریزی کرد. 

 وی تصریح کرد: پیرو یک طرح تحت عنوان پروژه مهر به مدارس اعلام شده، تا برای تامین نیروی انسانی،  وسایل بهداشتی، آماده‌سازی فضای فیزیکی و همه آنچه که مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا است، اقدام شود.

محسن بیگی ادامه داد: تا ۱۵ شهریور ماه حدود ۴۰ روز دیگر زمان داریم. قاعدتا بحث ضدعفونی کردن مدارس و کلاس‌های درس را باید از سه روز قبل از بازگشایی مدارس انجام داد، اما باید یک سری زیرساخت‌ها مثل اصلاح سیستم‌های آبخوری، تامین سرویس بهداشتی برای مدارسی که کمبود سرویس بهداشتی دارند و خریداری یکسری مواد ضدعفونی کننده برای مدارس در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: این موارد توسط وزیر آموزش و پرورش به سازمان نوسازی مدارس کشور دستور داده شده است  تا بهداشت محیط مدرسه را پیش از شروع سال تحصیلی کاملا اصلاح کنند. 

مدیر کل سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره تامین بودجه برای اصلاح فضای بهداشتی مدارس توضیح داد: ما درخواست کردیم یک اعتبار ویژه برای این کار در نظر گرفته شود  و آقای نوبخت هم به ما قول دادند تا قبل از شروع سال تحصیلی اعتبار ویژه‌ای را برای تامین مواد بهداشتی آموزش و پرورش در نظر بگیرد، ولی فعلا این قول عملیاتی نشده و منتظریم که بودجه آن ابلاغ شود تا آن را به استان‌ها هم بدهیم. 

وی تصریح کرد: ما درخواست کردیم به صورت جداگانه و علاوه بر سرانه‌هایی که به آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد، این بودجه به صورت ویژه در اختیار ما قرار بگیرد که محل مصرف آن نیز مشخصا برای اصلاح فضای بهداشتی باشد.

محسن بیگی افزود: قاعدتا این موضوع باید به شکل ویژه دنبال شود، ضمن اینکه وضعیت مدارس ما با هم متفاوت است. به عنوان مثال برخی از مدارس ما این امکان را دارند که از محل کمک‌های مردمی استفاده کنند، ولی برخی از مدارس ممکن است این شرایط را نداشته باشند و وضعیت‌شان به گونه‌ای باشد که حتما وابسته به تامین اعتبار از سوی دولت باشند، از این رو مدیران مدارس باید بررسی کنند تا بودجه و تامین اعتبار به مدارسی که بیشتر نیاز دارند، تعلق بگیرد.

مدیرکل سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا با آغاز سال تحصیلی لازم است که دانش‌آموزان برگه سلامت همراه خود داشته باشند، گفت: اینگونه نیست که اگر دانش‌آموزی امروز برگه سلامت را به مدرسه داد، فردا از این بیماری مصون باشد. ما در پروتکل‌هایی که برای بازگشایی مدارس در نظر گرفتیم، اعلام کردیم که دانش آموزان وضعیت خودشان را در صورتی که مثلا علائم خفیفی دارند، یا اگر در اعضای خانواده‌شان کسی مبتلا به کرونا است و یا در محلی رفت و آمد کرده که آلوده بوده است، در سامانه آموزش و پرورش اعلام کنند تا به صورت ویژه غربالگری شوند. 

محسن بیگی اظهار داشت: پیش‌تر هم اعلام کردیم که اگر در خوداظهاری‌ها والدین اعلام کنند که فرزندانشان مشکلاتی از قبیل تب خفیف، مشکل تنفسی، مشکل گوارشی و یا هر گونه بیماری زمینه‌ای دارند، می‌توانند بدون ارائه مدرک از آمدن به مدرسه خودداری کنند و غیبت‌شان مجاز است، اما فعلا برنامه‌ای برای اینکه بخواهیم از ۱۴ میلیون دانش‌آموز و حتی نیمی از آنها برگه سلامت دریافت کنیم، نداریم، زیرا بیماری کرونا چیزی نیست که ما امروز گواهی سلامت را دریافت کنیم و مطمئن باشیم که دانش آموزان دیگر به آن مبتلا نخواهند شد، از این رو این مسئله قابل تشخیص و یا شدنی نیست و باید متناسب با زمان برنامه‌ریزی شود. 

مدیر کل سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا آماری از دانش آموزان و معلمان مبتلا به کرونا دارید یا خیر؟ گفت: این موضوع در حوزه کاری ما نیست، از این رو آماری در خصوص دانش‌آموزان جمع‌آوری نکرده‌ایم. البته گزارش‌های پراکنده‌ای از ابتلا و فوت همکاران فرهنگی داریم، اما این جمع‌بندی نهایی نشده است. همانطور که می دانید خیلی از دانش آموزان ممکن است مبتلا شوند، اما علامت دار نیستند و چون علامت‌دار نیستند، اطلاعات دقیقی در این زمینه نداریم، ولی در حوزه کارکنان و معلمان در حال جمع آوری اطلاعات هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز