خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

سلبریتی‌ها برای "جمع‌آوری کمک از مردم"باید مجوز داشته باشند/ آمادگی ایجاد بیمارستان صحرایی در شرایط سخت‌تر را داریم/ ذخیره مواد غذایی در انبارها منسوخ شده است

asdasd
کد خبر : ۹۴۷۴۹۱

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: این آمادگی از طرف ما وجود دارد که در صورت سخت‌تر شدن شرایط کرونا نسبت به ایجاد نقاهتگاه و بیمارستان صحرایی اقدام کنیم.

«اسماعیل نجار» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شیوع بیماری کرونا در بهمن ماه سال گذشته گفت: وزیر بهداشت در مراسم ترخیص دانشجویانی که از ووهان بازگشته و در قرنطینه بودند، اعلام کرد ما هیچ موردی از کرونا در کشور نداریم. در روز سی‌ام بهمن ماه اعلام کردند که مواردی از بیماری در قم دیده شده است و ما به دلیل اهمیت موضوع در یکم اسفندماه ستاد فرماندهی مدیریت بحران را تشکیل دادیم، در این جلسه 15 مصوبه به تصویب رسید، به دلیل اینکه مقابله با این بیماری کار تخصصی وزارت بهداشت است، ما در همان جلسه مصوب کردیم تا وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام دهد و دیگر دستگاه‌ها نیز همکاری لازم را داشته باشند. 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اعتبارات را دولت در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار داد، تصریح کرد: در نهایت در کشور یک کمیته امنیتی برای اعمال محدودیت‌ها، انجام فاصله‌گذاری‌ها و ممانعت از تردد ایجاد شد که در حیطه وظایف معاونت امنیتی وزیر کشور بود. ما نیز وظایفی که به ما محول می‌شود را انجام داده و در ستاد اعلام می‌کنیم. 

آمادگی ایجاد بیمارستان صحرایی در شرایط سخت‌تر را داریم

نجار در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام وزارت بهداشت مبنی بر اینکه در فصل پاییز با موج سنگینی از بیماری کرونا و آنفولانزا مواجه خواهیم شد، آیا مدیریت بحران آمادگی ایجاد بیمارستان‌های صحرایی و نقاهتگاه‌ها را دارد، خاطرنشان کرد: این آمادگی از طرف ما وجود دارد و در زمانی که نیاز باشد و شرایط سخت‌تر شود برای ایجاد نقاهتگاه و بیمارستان صحرایی اقدام خواهیم کرد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره شارژ انبارهای هلال‌احمر گفت: از اعتبارات ماده 10 و 12 قانونگذار مشخص کرده است که منابعی در سال در اختیار هلال احمر قرار بگیرد، البته در حال حاضر حضور ذهن ندارم که از این مبلغ چه میزان تخصیص پیدا کرده است، اما ما به سازمان برنامه و بودجه و دولت در این خصوص نیز تاکید داشته‌ایم. 

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به تجربیات دنیا در زمینه انبارداری گفت: در حال حاضر انبارداری در دنیا منسوخ شده است و معتقدم صرفا باید یک سری از امکانات را انبار کرد. نیاز نیست امروز مواد غذایی را خریداری کرده و در انبارها نگه‌داری کنیم و با توجه به اینکه موادغذایی تاریخ مصرف دارند، ممکن است تاریخ مصرفشان بگذرد و مجبور شویم آنها را دور بریزیم. معتقدم امروز باید با کارخانه‌های مواد غذایی متفاوت در سطح کشور وارد قرار داد شویم و از آنها بخواهیم برای ما مواد غذایی به تاریخ روز در انبار نگهداری کنند، البته این اقدام نیازمند یک نظارت بسیار دقیق است و اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفت، برخورد جدی انجام شود. 

سلبریتی‌ها برای جمع‌آوری کمک از مردم باید مجوز داشته باشند

نجار در پاسخ به این سوال که آیا در قانون جدید مدیریت بحران نظارتی بر جمع آوری کمک توسط سلبریتی‌ها تعیین شده است، خاطرنشان کرد: در دستورالعمل‌ها نظارت‌های لازم بر این موارد نیز پیش‌بینی شده است. ما معتقد نیستیم که هر کسی اعلام کند چهره است، مردم به او کمک کنند. در سیل اخیر نیز با دستگاه قضایی هماهنگ کردیم تا هر کسی می‌خواهد کمک جمع‌آوری کند حتما باید مجوزهای لازم را داشته باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نتیجه پرونده‌هایی که در خصوص کمک‌های جمع آوری شده توسط سلبریتی‌ها در زلزله کرمانشاه تشکیل شده بود خبر دارد، گفت: خیر اطلاعی از نتیجه آن ندارم، اما در قانون نیز مشخص کرده‌ایم که فداکار خدمت کسی است که مجوز لازم را باید برای حضور در محل حادثه داشته باشد و اینگونه نیست که هرکسی بتواند در محل حادثه حاضر شود.  

 رییس سازمان مدیریت بحران همچنین درباره نقش بیمه‌ها در حوادث گفت: ما معتقدیم بیمه یعنی کاهش هزینه دولت و تسریع در خدمات‌رسانی و بازسازی خسارت‌های ایجاد شده. بیمه حوادث 9 سال پیش در مجلس مطرح شد و تاکنون سه بار بررسی شده است و سرانجام به تایید نهایی مجلس رسیده است، البته شورای نگهبان ایراداتی به آن داشته که هنوز برطرف نشده است، اخیرا نیز ما در کمیسیون شوراها خواستیم تا اگر ایراد قابل رفع است، رفع کرده و این قانون به سرانجام برسد. در دنیا در حوادث بیش از 50 درصد ضریب نفوذ بیمه است، اما در اینجا این میزان کمتر از 10 درصد است. تلاش های فراوانی صورت گرفته است، تا این اتفاق بیفتد. 

خانه همه روستائیان زلزله‌زده در کرمانشاه ساخته شده است

نجار همچنین در پاسخ به این سوال که هنوز در کرمانشاه برخی افراد در کانکس زندگی می کنند، چه اقدامی برای این افراد صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ما در روستاها کسی را نداریم که خانه‌هایشان ساخته نشده باشد، ممکن است از کانکس هم استفاده کنند، چراکه ما کانکس را از آنها نگرفته‌ایم، اما خانه برای همه روستاییان ساخته شده است.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید قبل از زلزله در کرمانشاه براساس اطلاعات شهرداری 1.1 طبقه بیشتر در شهر سرپل ذهاب نداشتیم. در حال حاضر میانگین طبقات 3.2 طبقه شده است، یعنی حدود 3 طبقه اضافه شده و به مردم از این لحاظ کمک شده است. انتظار ما این بود که وقتی سقف یک طبقه زده شد، اعضای خانواده از همان فضا استفاده کنند، اما بعضا خانواده‌ها تا ساختمان به صورت کامل ساخته نشد، وارد خانه نشدند. البته این تعداد خانوارها کم هستند. 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: دسته دیگری از افراد که در کانکس حضور دارند، مستاجران هستند، ما به مستاجران کمک هزینه در همان زمان پرداخت کردیم، اما آنها مدعی هستند که مانند افرادی که مالک بودند به آنها زمین و وام دهیم تا خانه بسازند، در حالی که الان خانه‌ها ساخته شده و می‌توانند جایی را برای منزل اجاره کنند، اما مستاجران همان تسهیلاتی که به مالکان داده شده است را می‌خواهند، ما نیز علاوه بر کمک‌هایی که به این افراد کردیم، آنها را به سمت مسکن‌های ملی سوق داده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز