خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

محیط زیست باید دغدغه ملی و مسئله ذهنی باشد

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۳۸۱

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مساله محیط زیست بویژه در توسعه پایدار، همه‌جانبه، موزون، متوازن و همزمان کشور، گفت: حفاظت از محیط زیست تنها یک مسئولیت بخشی و محدود به دولت نیست؛ محیط زیست مسئله‌ای بنیادین است که بیش از پیش از هر چیز و هر جا باید به دغدغه ملی و مسئله ذهنی همه نهاد‌های حاکمیتی، همه دستگاه‌های اجرایی، همه نهاد‌های مدنی، همه بخش‌های عمومی و خصوصی و عموم شهروندان تبدیل شود.

به گزارش ایلنا ، اسحاق جهانگیری ،در نشست با مدیران ارشد سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه مسئله محیط زیست از جمله مسائل بنیادین و ابرچالش‌های توسعه پایدار است،‌ اظهار داشت: اگر چه در شرایط کنونی کشور با مسائل خطیر و مهم نظیر پر دامنه شدن شیوع کرونا، تحریم ظالمانه، محدودیت فروش نفت، کاهش بهای نفت و نتیجتاً کم شدن منابع اقتصادی و مالی دولت روبه‌روست اما همه اینها نمی‌تواند از اهمیت و اولویت مسائل محیط زیست برای امروز و آینده ایران کم کند.

وی افزود: غالب اقتصاددانان کشور حتی پیش از وضعیت کنونی، چالش محیط زیست را در کنار شش چالش کاهش منابع آب، بیکاری، فساد اداری، مشکلات نظام تصمیم سازی و تصمیم‌گیری، مسئله بانک‌ها و مسئله انسجام سیاسی و گفتگوی ملی از جمله ابرچالش‌های تاثیرگذار بر توسعه اقتصادی کشور می‌دانند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز می‌توان به وضوح دید که دامنه تأثیر این ابرچالش‌ها از اقتصاد فراتر رفته و چندوجهی و چند زمینه‌ای شده‌اند، تصریح کرد: نمی توان از تاثیر مسایل زیست محیطی نظیر تغییرات اقلیمی یا خشکسالی‌های موضعی و خشک شدن دریاچه‌هایی مثل ارومیه و هامون و غیره و یا گسترش ریزگردها در خوزستان و برخی استان‌های دیگر در حوزه های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی چشم پوشید.

جهانگیری با تاکید بر اجرای پیوست های زیست محیطی در اجرای طرح های توسعه، گفت: اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را به عنوان دارایی مشترک نسل امروز و فردا یک وظیفه همگانی می‌داند.

وی به جایگاه محیط زیست در تحولات علمی و جنبش ها و فعالیت های مدنی اشاره کرد و افزود: سیاست‌ها و برنامه‌های زیست محیطی ما چه آنها که ناظر به نتایج عاجل و آنی هستند و چه آنها که ناظر به سیاست‌های بلند مدت‌اند باید با جامعیت، عقلانیت و سنجیدگی طراحی و اجرا شوند.

جهانگیری تصریح کرد: محیط زیست جزء مسایل اصلی در همه جا است و در کشور ما هم بسیار مهم است.

جهانگیری با بیان اینکه زمانی که با صاحب نظران بحث می کنیم، آنها یکی از ابر چالش ها را بحث آب عنوان کرده اند،گفت:این چالش ها امروز تبدیل به پیش شرط های مهمی برای توسعه کشور تبدیل شده است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد:امروز، محیط زیست موضوع آحاد جامعه است، همین محیط زیست می تواند سرنوشت میلیون ها انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد:فعالیت های توسعه ای ما باید در چارچوب محیط زیست قرار گیرد و باید متناسب با محیط زیست کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد :سازمان محیط زیست در کنار حساسیت های زیست محیطی باید مجوز های مربوط به توسعه کشور را با رعایت ضوابط صادر کند.

به گفته جهانگیری ،قانون، حفاظت از محیط زیست را وظیفه آحاد مردم دانسته و سمن های محیط زیستی، کمک حال پرسنل و مدیران سازمان هستند.
 

سازمان محیط زیست هیچ دلیلی ندارد تا از موضع خودش درباره استاندارد یورو۵ کوتاه بیاید


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست، به هیچ وجه نباید از استانداردهایش برای خودرو و سایر موارد کوتاه بیاید و این پیگیری های تان بسیار عالیست،اظهار داشت:امروز، با پیگیری سازمان محیط زیست، سوخت وضعیت مطلوبی دارد.

وی ادامه داد:خودروها از نظر کیفیت وضعیت مطلوبی ندارد و سازمان محیط زیست هیچ دلیلی ندارد تا از موضع خودش درباره استاندارد یورو۵ کوتاه بیاید.

به گفته جهانگیری ،اصلاح سوخت نیروگاه ها که توسط سازمان محیط زیست انجام شد، یکی از افتخارات این سازمان محیط زیست است.

احیای دریاچه ارومیه یکی از افتخارات این دولت است

 

وی ادامه داد : احیای دریاچه ارومیه یکی از افتخارات این دولت است، آن زمان دوستان تاکید داشتند که این دریاچه، غیر قابل احیا است اما تجربه نشان داده که هرگاه یک مدیر متعهد، پای کار باشد هرکاری امکان پذیر است، احیای دریاچه ارومیه این پیام را به همه ما می دهد که می شود برای تمام جاهای دیگر کشور هم کارهای بزرگ و‌ ماندگار انجام داد.

جهانگیری در پایان مطرح کرد: این که با تلاش سازمان محیط زیست، حقابه زیست محیطی بیش از پنجاه درصد  تالاب های کشور گرفته شده، افتخار بزرگیست .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز