خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

تعبیه بخش کرونایی ویژه در بیمارستان‌های اطفال تهران/ کرونا در خردسالان هم منجر به بستری می‌شود/ ملاحظات سلامتی مردم باید در مراسم‌های محرم لحاظ شود

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۸۸۰

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:‌ ابتلا به کرونا در سنین پایین حتی خردسالان دیگر منجر به بستری می‌شود، یعنی ابتلاهایی که علائم‌دار و مشخص است، در بین این سنین بیشتر شده است.

«جلیل کوهپایه‌زاده» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد روند شیوع کرونا در تهران گفت: در تهران شیب افزایشی خفیفی در بخش بیماران مراقبت ویژه و غیرمراقبت ویژه را شاهد هستیم و البته در فوتی‌ها هم افزایش خفیفی داشتیم، اینها نشان می‌دهد که مردم باید مراعات بیشتری در فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی داشته باشند، در واقع بهداشت فردی را بهتر از گذشته ادامه دهند.

کمبود تخت در بیمارستان‌های تهران

وی در رابطه با امکانات موجود در بیمارستان‌های تهران بیان کرد: در مجموع شاهد کمبود تخت در بیمارستان‌های تهران هستیم، ولی ما نمی‌توانیم خدمات‌مان به بیماران غیرکرونایی را متوقف کنیم، چون بیماران غیرکرونایی دیگری هستند که نیاز به بستری یا جراحی دارند و باید اقدامات تشخیصی و بستری را انجام دهند که اصلا امکان متوقف شدن این موضوع وجود ندارد، از این نظر با معذوریت امکاناتی مثل تخت پیش از ایام عید روبرو شدیم.

بالای ۸۵ درصد مراجعات به مراکز درمان بی‌مورد است

کوهپایه زاده تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم بخش زیادی از مردم را آموزش دهیم تا از منازل مدیریت‌شان کنیم، در این صورت آنهایی که به بیمارستان نیاز ندارند، اصلا وارد این مراکز نمی‌شوند. مردم می‌توانند از سامانه‌ی ۴۰۳۰ استفاده کنند، چون بالای ۸۵ درصد موارد اصلا نیاز به مراجعه و بیمارستان ندارد، اما نگرانی مردم باعث مراجعه‌ی آنها می‌شود.

ابتلای کودکان به کرونا افزایش پیدا کرده است

وی ضمن اشاره به پایین آمدن سن مبتلاها گفت: ابتلاء در سنین پایین نسبت به روزهای اول شیوع که کمتر افراد زیر ۳۰ الی ۴۰ سال مبتلا می‌شدند، بیشتر شده است و می‌بینیم ابتلا در سنین پایین حتی خردسالان دیگر منجر به بستری می‌شود، یعنی ابتلاهایی که علائم‌دار و مشخص است، در بین این سنین بیشتر شده است.

کوهپایه‌زاده تصریح کرد: کودکان هم درگیر ویروس کرونا می‌شوند، اما با درصد فراوانی کمتر از بزرگسالان، در حال حاضر آماری در دست ندارم، اما می‌توانم بگویم که واقعا میزان ابتلا در کودکان بیشتر شده است و لازم به ذکر است که همه‌ بیمارستان‌های اطفال تهران آمادگی پذیرش بیماران را دارند و در این بیمارستان‌ها بخش کرونایی ویژه تعبیه کرده‌اند.

وی ادامه داد: چون ازدحامی در بخش کرونای کودکان وجود ندارد، بنابراین مشکلی در کمبود امکانات و تجهیزات بیمارستان‌های اطفال وجود ندارد.

 ملاحظات سلامتی مردم باید در مراسم‌های محرم لحاظ شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با برنامه‌ریزی‌ برای مراسم محرم گفت: در کلانشهر تهران و ستاد ملی صحبت‌ها در مورد مراسم محرم شده و تصمیمات در ستاد ملی کرونا گرفته شده است.

وی تصریح کرد: مسئله تجمعات است، زیرا تجمعات بیشتر از ده نفر در فضای بسته و نزدیک به هم بسیار خطرزا است و حتما باید ملاحظات سلامتی مردم در آن لحاظ شود.

پیش‌بینی افزایش شیوع کرونا در ماه‌های آینده

کوهپایه زاده در مورد پیش‌بینی خود از وضعیت بیماری کرونا در ماه‌های آینده گفت: احتمالا شیوع کرونا در ماه‌های آینده رو به افزایش باشد، زیرا فصل پاییز فصل بیماری‌های ویروسی است و هر نوع سرماخوردگی که مردم کرونا خطاب می‌کنند، اثر روانی آن بر ما و کادر درمان منتقل خواهد شد. با توجه به اینکه این بیماری‌ها با بیماری‌های تنفسی و فصلی مخلوط می‌شوند، بنابراین فراوانی بیماری حاد تنفسی در پاییز ماه رو به افزایش خواهد بود که تشخیص آن از کرونا مشکل است.

ضرورت ذخیره تجهیزات بیمارستانی

وی با اشاره به میزان تجهیزات بیمارستانی بیان کرد: باید امکانات‌مان را بیشتر کنیم و الان ذخیره برای مقاومت در این شرایط را داریم، طبیعتا اگر این شیوع افزایش پیدا کند، مقاومت ما در برابر این همه مراجعه پاسخگو نخواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باید تاکید کنم داروهای جدیدی که مردم در رابطه با درمان کرونا می‌شنوند، مصارف خاص دارد و برای همه بیماران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و اصلا نیازی نیست که مورد استفاده قرار بگیرد. در نتیجه بسیاری از مردم که برای دریافت این داروها به بیمارستان مراجعه می‌کنند، باعث می‌شود تا خودشان را در معرض بیشتر بیماری‌ها قرار دهند و این موضوع فقط باعث تشویش ذهنی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز