خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارتخانه‌های کار و آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۸۴۶

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهارت آموزی هدف مشترک میان وزارت کار و وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان وزارت کار و آموزش و پرورش گفت: اصل تقسیم کار، تفکیک ساختارها و تمایز نقش‌ها دستگاه ها و کار ها را از هم جدا کرده و لازمه تخصصی شدن کارها این است که کارها بین افراد مختلف توزیع شود.

وی افزود: این ضرورت اجتناب ناپذیر مشکلاتی را به وجود آورده و ما را از مأموریت‌های اصلی دور کرده است. البته همه آنها برای این است که کشور پیشرفت کند، فقر از بین برود و عدالت گسترش پیدا کند. ارزیابی من این است که همکاری‌های بین دستگاهی، زمینه ترکیب هوشمند مجموعه اجزای منفک شده از هم را در یک ترکیب قرار می‌دهد‌.  در تمام دنیا وقتی کارها به اجزای مختلف توزیع می‌شود بعد از آن جمع کردن آن بسیار کار دشواری است و امیدواریم ظرفیت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هم افزایی برای خلق نتایج خوب و تاثیرگذار در جامعه تقویت شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: ما موضوعات متنوعی داریم که زمینه مشترک کار ما با وزارت تعاون است که شاید مهم ترین آن ها موضوع مهارت باشد.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین در قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی این اصل پذیرفته شده و مورد تاکید است. هدف نهایی این است که ما افراد ماهرتری تربیت کنیم. اگر افراد مهارت داشته باشند پدیده فقر که پدیده‌ای نگران کننده است سامان پیدا می‌کند. جدا از تاثیری که مهارت در رفاه اجتماعی و محو فقر می‌تواند داشته باشد، به نظرم در شکل گیری شخصیت افراد و هویت پیدا کردن آنها، تاثیر زیادی دارد.

حاجی میرزایی در ادامه بیان کرد:  برای ما توسعه مهارت‌ها فوق العاده اهمیت دارد اما هدف ما در آموزش و پرورش تنها انتقال دانش  نیست، گرچه در سال‌های طولانی این هدف یک هدف قالب بوده است. ما باید از حافظه محوری و دانش محوری به سمت تربیت محور و مهارت محوری حرکت کنیم. اکنون این امر پذیرفته شده است که دانش آموزان بیش از آنچه که به دانش نیاز داشته باشند به ظرفیت‌هایی نیازمند هستند که توانایی آنها را برای زندگی کردن، مشارکت در زندگی جمعی و مسئولیت‌ها تقویت کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آمادگی دانش آموزان برای یک زندگی سالم و توانمند در گرو این است که آنها مهارت‌ها و ظرفیت‌های شان را بالا ببرند. از این رو ما مأموریت داریم که ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه را به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت کنیم. الان حدود ۳۵ درصد دانش آموزان در رشته های فنی حرفه‌ای و کارو دانش  هستند اما ما حدود ۱۵ درصد با آنجا که هدف اصلی‌مان است فاصله داریم.

وی گفت: همچنین ماموریت داریم کسانی که وارد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و مهارتی نمی‌شوند، یعنی دوره آموزش نظری را طی می‌کنند حتماً یک مهارتی را یاد بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در زمانی که دانش آموزان فارغ التحصیل می‌شوند و مدرک دیپلم را در دستشان می‌گیرند باید یک مهارت را یاد بگیرند. حتی اگر در رشته‌های نظری تحصیل کرده باشند. با توجه به تغییراتی که در عرصه علم و تکنولوژی اتفاق افتاده. مشاغل جدید شاید ظرفیت‌های بیشتری برای کار فراهم کنند از این رو ما فکر می‌کنیم در تحقق این مأموریت نیازمند کمک وزارت کار و تعاون هستیم و با هم می توانیم کار مهمی انجام دهیم.

وی افزود: اگر بخواهیم مسائل کشور را مورد تحلیل قرار دهیم و بدون شک اگر چند محور اصلی و پایدار برای حل ریشه‌ای‌ترین مسائل کشور انتخاب شود، مهمترین آنها این است که تحول در جریان یادگیری جامعه باید افزایش پیدا کند، بخصوص یادگیری که در زندگی کردن کمک کننده باشد. اینکه نهادهای ما چقدر کارآمد هستند بستگی دارد که جریان یادگیری چقدر کارآمد بوده است. در واقع هر چقدر افراد کارآمدتری داشته باشیم نهادهای کارآمدتری هم خواهیم داشت. بنابراین ضرورت دارد که این حوزه را توسعه بدهیم.

حاجی میرزایی گفت: تاکنون همکاری‌های متعددی میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار بوده است اما امیدوارم در این توافقنامه یک بازنگری شود تا ما خیلی اوج بیشتری بگیریم. الان اسباب فراهم است تا یک اتفاق مهم و جهش در این عرصه رخ بدهد ما هم آماده هستیم و حتماً وزارت کار هم آماده است تا این کار انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل گفت: محور دوم در این توافقنامه بحث کودکان بازمانده از تحصیل است. یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی بعد از انقلاب این است که دسترسی آموزش را در تمام کشور فراهم کرده است. امروز کسی نمی تواند در کشور بگوید من در نقطه زندگی می کنند که به آموزش دسترسی ندارم. تنها یک و ۴ دهم درصد از افراد در کشور به آموزش دسترسی ندارند و مابقی آن به علت فقر، کودک کار بودن، معلولیت، بیماری‌ها و مسائلی از این دست است. جمعیتی که از تحصیل باز ماندند جمعیت زیادی نیست اما نیازمند این است که ما تک تک به سراغ آنها برویم و مشکل را بررسی کنیم که این مسئله هم مستلزم همکاری نهایت‌های حمایتی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: نکته سوم حوزه تعاون است، ما مهمترین نهاد فرهنگ ساز در کشور هستیم و در مهمترین دوره زندگی با بیشترین تاثیر گذاری فعالیت داریم. یکی از فرهنگ‌های مورد نیاز جامعه ما فرهنگ تعاون است که هم فرهنگ دینی ما است و هم در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است. ما آمادگی داریم برای توسعه این فرهنگ قدم برداریم. آموزش و پرورش یکی از مجموعه‌های است که تعاونی زیادی دارد. ما حدود ۵۰۰ تعاونی مصرف و نزدیک به ۴۰۰ تعاونی‌مسکن داریم که در سطح کشور فعالیت می‌کنند.  جمعیت ما یک جمعیت گسترده است و ما حدود یک میلیون معلم و کارمند داریم و تعداد بازنشسته‌های ما نیز ۷۰۰ هزار نفر است که از تعاونی‌ها استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز