خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

بررسی ابعاد حوادث امنیتی و انتظامی با افزایش دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر تهران/ اعطای کمک‌‌های بلاعوض به کارکنان آرامستان‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۵۱۵

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: بررسی ابعاد حوادث امنیتی و انتظامی باتوجه به توسعه دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر تهران و افزایش پوشش آن‌ها میسر شده است.

«مهدی جمالی‌نژاد» معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تاثیرات کرونا بر مشاغل شهرداری‌ها و حمایت‌های صورت گرفته گفت: شهرداری‌ها وظایف مربوط در بخش‌های مختلف از جمله خدمات را از طریق نیروهای رسمی، پیمانی، کارگری و واگذاری امور به‌ نیروهای پیمانکاری انجام می‌دهند و در شرایط کرونا حمایت‌های مالی و معیشتی در حد توان مدیریت شهری به زیر مجموعه صورت پذیرفته است. همچنین دولت در قالب اعطای تسهیلات کم‌بهره به مشاغل آسیب‌پذیر ناشی از کرونا نسبت به پرداخت تسهیلات ۶ و ۱۲ میلیون تومانی برنامه‌ریزی و اقدام کرده است که فهرست مشمولان آن به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و بخشی از آن انجام شده است. همچنین با حمایت برخی از بنیادها از جمله بنیاد علوی به برخی از مشاغل ویژه شهرداری‌ها نظیرکارکنان آرامستان‌ها، کمک‌های بلاعوض صورت پذیرفته است.

 رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به دیگر اقدامات مدیریت شهری در مدیریت بیماری کرونا تصریح کرد: اقدامات هدایتی و هماهنگی در سطح ملی با ابلاغ بخشنامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با پیشگیری از شیوع بیماری در راستای وظایف و ماموریت‌های شهرداری‌ها صورت گرفته است. همچنین راهنمای عمل شهرداری‌ها در جهت جلوگیری از شیوع ویروس به ویژه در زمینه بهداشت اماکن و فضای عمومی، پایانه‌های مسافربری و حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری (۱۸ راهنما) و مشارکت در بازنگری آنها با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم و ابلاغ شده است.

جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: ستاد مقابله با بیماری کرونا در سطح محلی توسط شهرداری‌ها برای هماهنگی و تمشیت امور مربوطه تشکیل و دستورالعمل ضدعفونی و گندزدایی مناطق حاشیه‌ای شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی برای پیشگیری از ابتلا ساکنان با توجه به شرایط ویژه کالبدی واجتماعی این نواحی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به ابلاغ تشکیل‌ کمیته ملی سالم‌سازی محیط به استانداری‌های سراسر کشور جهت تشکیل در شهرداریهای تابعه خاطرنشان کرد: راهنمای کنترل محیطی (نحوه دفن ایمن اجساد مبتلا یا مشکوک به کووید ۱۹) به استانداری‌ها برای اجرائی شدن در آرامستان‌های شهرها و روستاهای کشور و همچنین شیوه‌نامه نحوه و چگونگی ادامه فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت محدود با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای پیاده‌سازی طرح جداسازی اجتماعی در معابر شهری، محدود کردن تردد وسایل نقلیه شخصی و پاسخگویی به سفرهای ضروری در هر استان، با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری لازم تهیه و ابلاغ شده است.

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به دیگر اقدامات شهرداری‌ها تصریح کرد: از دیگر اقدامات ما درخواست تسهیلات و کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای رانندگان حمل و نقل عمومی با استفاده از ظرفیت اعتباری نهادهای حمایتی از جمله بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بوده است. همچنین تمهیدات لازم در زمینه تخفیف، تقسیط و استمهال بدهی روستائیان و سرمایه‌گذاران در مناطق روستائی توسط شوراهای اسلامی روستا و بخش اتخاذ شده و نظارت در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در ایام شیوع بیماری کرونا تشدید شده است.

جمالی‌نژاد با اشاره به تهیه گزارش کارشناسی برای درخواست تامین اعتبار جهت خرید اتوبوس شهرداری‌های کشور و کلان شهر تهران و اورهال کردن اتوبوس‌های متوقفی و ارسال برای رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: برگزاری جلسه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور جهت اجرائی شدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل درون شهری و چگونگی اجرای طرح ترافیک در شهر تهران و گردآوری اطلاعات رانندگان حمل و نقل درون شهری برای بهره‌مندی از بیمه بیکاری و تسهیلات در اجرای طرح خرید اعتباری و بسته جبرانی اقتصادی از دیگر اقدامات ما در این مدت بوده است.

وی با اشاره به بسته جبرانی اقتصادی یادآور شد: استمهال هزینه برق مصرفی پایانه‌های مسافر بری درون شهری، استمهال هزینه گاز و گازوئیل به جایگاه های سوخت شهرداری‌ها، درخواست پیش بینی تمهیدات لازم برای جبران کاهش درآمد شهرداری‌ها، ابلاغ بخشنامه نحوه فعالیت کارگاه‌های ساختمانی و اجرای پروژه‌های عمرانی در شرایط پاندمی بیماری کووید۱۹، تحت حمایت قرارگرفتن فعالان حوزه مدیریت شهری آسیب‌دیده از بیماری کرونا به ویژه حوزه خدمات شهری، افزایش زمان دوره عمل بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری‌ها تا پایان خردادماه سال جاری از دیگر برنامه‌های ما از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بوده است.

 رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین با اشاره به شستشو، ضدعفونی و گندزدائی مستمر معابر شهری گفت: از دیگر اقدامات اقتصادی صورت گرفته استمهال عوارض، بهای خدمات و مال الاجاره ساختمان‌های تحت مالکیت شهرداری توسط شهرداری‌ها، اخذ مصوبه تشویقی افزایش ۲۰ درصدی سهمیه سوخت اعتباری برای خودروهای حمل بار فروشگاه‌های اینترنتی، اخذ دو مصوبه از هیات محترم وزیران و یک مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا جهت کمک به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی،‌ ارسال لیست رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به وزارت رفاه، کار، تامین اجتماعی جهت دریافت سبد حمایتی و پیگیری برای تخصیص سبد و مساعدت در پرداخت بدهی‌های مودیان به شهرداری‌ها است.

جمالی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره طرح غدیر که مربوط به ساماندهی موتورسیکلت سواران است، یادآور شد: در خصوص ساماندهی موتور سیکلت‌سواران موضوع برای اولین بار در جلسه ۱۳۱ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بنا به پیشنهاد پلیس راهور مطرح و مصوب شد، پس از آن اقداماتی صورت گرفت و مسائل جدیدی نیز بروز کرد.

وی ادامه داد: مجددا پلیس راهور بازخورد طرح را بررسی و پیشنهاد خود را در قالب طرح غدیر تنظیم و در پایان سال گذشته آن را برای وزات کشور ارسال کرد. در حال حاضر طرح مذکور در معاونت امنیتی انتظامی و معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در حال بررسی و تکمیل است که پس از طی مراحل تصویب سرانجام یا در قالب مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و یا به صورت دستورالعمل ساماندهی از طریق معاونت مربوطه از طریق وزارت کشور ابلاغ خواهد شد.

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین درباره موضوع مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اخذ بهای خدمات برای تحویل دادن تصاویر و اطلاعات دوربین‌های ترافیکی شهر بر اساس درخواست مراجع انتظامی و قضایی گفت: در سنوات اخیر با توسعه دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر و افزایش پوشش آن‌ها و از طرفی بروز حوادث امنیتی و انتظامی از قبیل سرقت در معابر، زد و خورد، کیف قاپی  و امثالهم، این امکان برای بررسی ابعاد این نوع حوادث با توجه به پوشش دوربین‌ها میسر شده است.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه با توجه به اینکه شاهد اخذ استعلامات توسط مراجع قضایی و انتظامی در خصوص چنین پرونده‌هایی از شهرداری‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: از آن جایی که کارکرد این دوربین‌ها ترافیکی بوده و متناسب با وظایف تعیین شده نیروی انسانی و امکانات لازم طراحی و بهره‌برداری می‌شود، لذا با توجه به اضافه شدن بار استعلامات غیرترافیکی به شهرداری‌ها و لزوم به روز نگه داشتن سیستم و تامین هزینه‌های مترتب با درخواست‌های مراجع قضایی و انتظامی، موضوع بررسی و در قالب پیشنهادی به شورای اسلامی شهر ارسال شد تا مصوبه لازم اخذ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز