خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۱۱۰ هکتار از منطقه‌ حفاظت‌شده‌ کوسالان و شاهو در آتش سوخت

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۲۵۸

سرپرست یگان حفاظت محیط زیست استان کردستان از سوختن ۱۱۰ هکتار از منطقه‌ حفاظت شده‌ کوسالان و شاهو در آتش خبر داد.

«زانیار نازدار» سرپرست یگان محیط زیست استان کردستان با اشاره به آتش‌سوزی اخیر جنگل‌ها در این استان گفت: دو روز پیش با انتقال تیمی که به منطقه رسید، این آتش اطفا شد و متاسفانه ۱۱۰ هکتار از منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کوسالان و شاهو در آتش سوخت.

وی ادامه داد: علت این حادثه را خطای انسانی تشخیص دادند، چون ظاهرا افراد محلی دیدند که شخصی آتش راه انداخته، اما در مورد عمدی یا غیر عمدی بودن آن هنوز امکان اظهار نظر کردن نداریم. در حال حاضر هم پیگیر این هستیم تا آن شخص را شناسایی کنیم.

نازدار تصریح کرد: با وجود آنکه از لحاظ امکانات در شرایط سختی به سر می‌بریم، اما سعی کردیم در تمام آتش سوزی‌ها حضور موثر و به موقع داشته باشیم. تجهیزات ما در حد تجهیزات ابتدایی است، این بخشی که آتش گرفت هم منطقه‌ای صعب‌العبور است و ماشین حتی تا نزدیکی آتش هم نمی‌رود بنابراین امکان استفاده از دستگاه آب‌بر را نداشتیم و این دستگاه برای ما کارایی نداشت. با همان امکانات کمی که داشتیم در منطقه حاضر شدیم و نیروهای منابع طبیعی، ارتش، سپاه، مردم محلی و انجمن‌ها هم تا زمان اطفای آتش در منطقه حاضر بودند و به ما کمک کردند.

درختان بلوط و گیاهان یک ساله در آتش سوختند

سرپرست یگان حفاظت محیط زیست گفت: در هفته‌ی اخیر دمای هوا در استان کردستان شش الی هفت درجه افزایش داشت، اما عوامل انسانی مثل آتش زدن اضافه محصولات کشاورزان یا خاموش نکردن آتش در طبیعت تاثیر گذاراست. حتی قوطی کنسرو و شیشه‌های نوشیدنی که در طبیعت رها می‌کنند با انعکاس نور خورشید حرارت ایجاد می‌کند و مثل ذره بین عامل آتش سوزی‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق آمار گرفته شده، درختان بلوط و گیاهان یک ساله آسیب دیده و به طور متوسط در هر هکتار ۱۵۰ قطعه درخت آسیب دیده است، البته آتش سوزی دو روز گذشته بیشتر سطح را درگیر کرد و در چند مرحله آتش اطفا شد. یک بار در ساعت سه بامداد آتش را خاموش کردند اما ده صبح با گرم شدن هوا آتش دوباره روشن شد، ولی فعلا گزارشی نداریم مبنی براینکه آتش دوباره روشن شده باشد.

در بعضی بخش‌ها امکان جبران خسارت وجود ندارد

نازدار درباره جبران خسارتی گیاهان سوخته گفت: جبران پوشش گیاهی در منطقه زمان زیادی می‌برد و برای این موضوع ما باید از انجمن‌ها و مردم محلی کمک بگیریم تا بذر پاشی انجام دهیم. البته در سال‌های قبل هم در جاهایی که آتش سوزی بوده ما بذر پاشی انجام دادیم، امسال هم باید این کار را انجام دهیم.

وی بیان کرد: این آتش سوزی نسبت به ۴ ماه اول سال ۹۸ بیشتر بوده است و آتش سوزی امسال  در مناطق سروآباد، مریوان، بیجار و سقز حدود ۱۷۳ هکتار بوده است.امسال ۱۱ مورد آتش‌سوزی و پارسال ۱۹ مورد داشتیم، اما سطحی که سال گذشته آتش گرفته است، ۱۵۰ هکتار بوده که امسال خیلی بیشتر شده است.

نازدار در ادامه گفت: ما از آنجایی که پیش‌بینی می‌کردیم که امسال هم درگیر آتش‌سوزی شویم و تیم‌های اطفای حریق شهرستانی را تشکیل دادیم، با تیم‌های منابع طبیعی هم هماهنگ کردیم تا در این مورد با هم تعامل داشته باشیم، اما متاسفانه هم جنگل‌ها خیلی متراکم و مسیرها خیلی صعب‌العبور است، خیلی از مناطق را اصلا نمی‌توان به صورت زمینی رفت و حتما باید به به شکل هوایی در منطقه حاضر شد و امسال هم بیشترین آتش سوزی برای منطقه‌ی کوسالان شاهو بوده است که مسیر به شدت سختی برای تردد دارد و فقط برای جلوگیری از آتش سوزی باید به افراد آموزش‌های لازم داده شود.

وی ادامه داد: ما اصلا به یک بخش‌هایی که در آتش سوخت دسترسی نداریم تا درخت و گیاه بکاریم چون رسیدن به آن منطقه‌ها اصلا امکان پذیر نیست و آنجا را خود طبیعت باید بازسازی کند، اما برای مناطق دیگر که امکان دسترسی وجود دارد بذر پاشی و گیاهان خودرو کاشته می‌شود.

نازدار گفت: ما پیگیری کردیم تا جهت خرید تجهیزات اطفای حریق از محل طرح اعتبارات هزینه‌ای به ما تخصیص دهند، هنوز چیزی به دست ما نرسیده اما تا ماه آینده تحویل اداره کل می‌دهند و ما هم به شهرستان‌ها می‌فرستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز